Magsår - Vad äta?
Förstår att jag kan hitta mycket på google men vill fråga folk som kanske har egna upplevelser.
Åkte in till sjukhuset imorse för att jag spydde blod och hade ont i magen, om jag förstått det rätt så har jag "inte så allvarligt magsår" men fick medicin och skulle ta det lugnt och äta "snälla saker".
Så vad räknas som snälla saker för magen? Min mor sa kokt fisk i alla fall.

Mor brukar för det mesta ha rätt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag skulle säga "vit" mat. Fisk, fiskbullar, sås, ris och kyckling tex. Men om det är rätt behandling vid ett eventuellt magsår vet jag inte. Jag tycker det var ett ovanligt dumt råd du fick.
>>>Malum domesticum<<<

Magsår är ofta en bakterie.. Helicobacter Pylori.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Helicobacter_pylori
Den tar man bort med antibiotika.
Under tiden äter man lättsmält mat.. kokt fisk var ett bra råd av mor, så man åtminstone får sina aminosyror.
Förr rekommenderades mjölkrätter, det skulle vara extra skonsamt för magen. Vet inte hur det är nu.
Det viktigaste är att undvika kryddig och stark mat, och gärna äta sånt som magen kan smälta lätt, så håll dig till kokt och mild mat. Kokt fisk, kokta grönsaker, ris, yoghurt. Undvik surt också som apelsin tex.
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag har precis samma sak som du, i söndags började jag storkräka av precis allt jag fick i mig (även vatten) och magen var helt skum. Trodde först magsjuka men konstaterade snabbt att det måste vara magsår efter att jag drabbats av stress och nästan gått in i väggen samt gått på NSAID mediciner (treo comp i mitt fall).
Jag har fått rådet att framförallt undvika kryddor, mycket fett, kaffe, syrlig mat som citrus, alkohol, NSAID mediciner. Exakt vad det gäller för maträtter man ska undvika eller äta beror lite på hur du normalt äter, men saker som ovan nämt kokt fisk, vitt bröd, milda soppor, ris, kokt potatis, kyckling och liknande. Framförallt att undvika kryddigt och starkt i mat och dryck.
Bananer tror jag är bra.
Kokt/ångkokt mat, ingenting stekt eller grillat.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

NSAID är kända får att orsaka magsår.. specielt Acetylsalisylsyra, dvs treo/albyl.

TS Kontakta sjukhuset igen för korrekta kostråd.
>>>Malum domesticum<<<
min mage är känslig och jag får sura uppstötningar/mår illa när jag dricker mycket juice och läsk, kan då i perioder äta typ endast stekt kyckling och ris(okryddat), plus vatten och hårdbröd när det är som värst. Jag kan inte få i mig mjölkprodukter eller kryddad mat.
#5 Citrusfrukter är faktiskt basbildande, tro det eller ej. 🙂
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#12 Men färdig juice som man köper är nog väldigt syrabildande. Stor skillnad på den man gör själv. Dricker aldrig färdigjuice om jag inte blir bjuden. Den man pressar själv däremot känns väldigt nyttig.
Jag försökte använda vanlig bondförnuft då jag råkade ut för magsår, eller åtminstone början till magsår. Jag åt inga kryddiga maträtter överhuvudtaget utan det mesta var ganska smaklöst. Inga syrliga saker, inget kaffe eller te, inget med kolsyra och så vidare. Jag ville inte riskera något.
Jag åt mest kokt fisk, kokt kyckling, kokt potatis, kokta grönsaker, kokta ägg, tomatsoppa och drack endast mjölk eller vatten. Väldigt tråkig diet men det fungerade åtminstone för mig. Sen om det är "snälla saker" eller vet jag inte men som sagt det fungerade för mig.
#12 Hmm, det kanske också beror på vilken årstid man äter dem? Jag tycker att beroende på årstiden så ändras smaken på appelsiner och mandariner. Ibland är de riktigt ordentligt sura eller så är de väldigt söta och ibland även helt smaklösa.
När jag får som värst magkatarr så är det lättsmällt mat tillsammans med min magmedicin som funkar bäst. Rån och skorpor sa min läkare till mig.
Kokt fisk och ris och sånt är lätt för magen.
Mina stora faror (tom när jag inte har magkatarr) är kaffe som stått på värmning länge (nybryggt funkar hur bra som helst) frukt, kan knappt äta en enda,- banan funkar bäst men har jag redan magkatarr så funkar inte det heller. Och om jag tuggar tuggummi så blir det en katastrof i buken.
#12 För mig är det rena döden med citrusfrukter, får magkatarr jättelätt av det.
#15 Alla reagerar ju olika, och sen ska man ju inte äta jättemycket av det förstås heller. Vatten med citron i funkar för mig, citron och äppelcidervinäger lugnar ner magen när jag har magkatarr. Men som sagt, det kan variera rätt kraftigt för olika människor.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#16 Märkligt! Jag åt en klyfta apelsin för ett tag sen och hade ont i magen hela dagen sen - fick ta en omeprazol. Lustigt att det är så olika.

Altså.. är det konstaterat magsår skall man ha antibiotika, på det kan man oxå ta Losec, eller Pepcid och Gaviscon!
Det kan oxå vara Gastroefosagal reflux?
#318 Det beror helt på om magsåret är orsakat av ´bakterie.
/Maria

Kan vara orsakat av NSAID oxå.
Snäll mat sa dom till mig var kokt okryddad mat, inte stekt eller grillad mat. Tobak och kaffe ska man undvika. Men tycker gott du kan kontakta läkaren för att få mer kostrådgivning.