Ramlat - söka vård?
Jag ramlade åt helsike i fredags, men tänkte inte så mycket mer på det för jag är en rätt klantig person och det blir inte bättre av att det är halt ute. Det gjorde lite småont i ena låret, men inte värre än vad det brukar. Däremot vaknade jag på lördagen och kunde knappt röra mig, jag fick hålla i mig i väggar och möbler för att kunna stapla till toaletten t:ex. Båda lårbenen gör ont, precis högst upp i fästena, höger sida gör mer ont. Jag trodde det skulle gå över för som sagt, jag är ingen främling till att ramla omkull. Men det har inte gått över, och det gör ont även om det inte är outhärdligt, men när jag står eller går så känner jag ett enormt tryck blandat med en mild smärta. Det är mer obehagligt än det gör ont.
Borde jag söka vård? Jag har ringt hälsocentralen och de ska ringa upp vid halv 12, men jag tänkte mer om jag borde åka in till akuten eller nåt. Min mobil ligger på laddning så kan inte ringa 1177 fören om ett tag.
Jag kan för övrigt gå, jag gick t:ex till affären igår och handlade, men jag haltar lite.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Vänta tills Hälsocentralen ringer upp. Då får du prata med en sjuksköterska som kan ge dig råd om vad du ska göra. Eller vänta tills du själv kan ringa 1177. Risken med att åka till akuten är att du får vänta långe där för att få samma svar som du skulle fått av en sjuksköterska i telefon..
Hoppas du blir bättre snart!
Jättesvårt att gissa så här på nätet.
Visst kan du ha gjort dig väldigt illa som kräver vård men det kan också vara en enorm träningsvärk.
När man ramlar så spänner kroppen sig extremt en kort stund och det kan göra att man får väldigt ont efteråt förutom blåmärken och skrapsår.
Bra att de ska ringa dig från hälsocentralen.
/Maria
Jag skulle ha väntat några dagar eller en vecka för att se hur det ter sig, du kan ju gå och handla även om du haltar lite, vilket ju bådar gott i allafall!
Ramlade själv i går framstupa med en riktig smäll mot bland annat ena knät i stenhårt kakelgolv, hu ont och urk, men det går nog över, kan ju gå och så…
Hoppas att det blir bättre snart hur som helst! 🌺
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Kan uppdatera med att vårdcentralen tyckte jag omedelbart skulle åka till akuten för röntgen och iväg for jag. Nyss hemkommen, inga frakturer på skelettet men ett hålrum i ena höften som måste magnetröntgas om två veckor. Ibland är det bättre att åka en gång för mycket än för lite…
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Vad bra att du kom iväg.
/Maria
Vad bra att du fick bra hjälp! 🙂
Hålrum i ena höften, något sådant har jag aldrig hört talas om, vad innebär det?
Var dig själv, det finns redan så många andra.