Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1115 ggr
Brunette20
1

Sockerberoende..

Hörrni, jag behöver lite hjälp. Det här funkar inte. 

Jag måste bli av med mitt sockerberoende. Jag har inte haft normala matvanor någon längre period sedan jag fick ätstörningar när jag var runt 10, är 14 nu. Fram tills jag var kanske 12 åt jag nästan ingenting, blev underviktig. Sen dess har det gått i perioder, ibland har jag knappt ätit alls och ibland kan jag inte kontrollera mig själv och mitt sockerberoende. 

Senaste året har sockerberoendet blivit så starkt och jag känner att jag måste ta tag i det nu, jag kan inte fucka upp min hälsa och kropp redan nu i min ålder. Har inte längre problem med ätstörningar på så sätt att jag svälter mig själv eller tycker jag är tjock (inte på samma nivå som det var förut iallafall), men jag har inte normala matvanor. Det händer fortfarande att jag slutar äta ibland bara för att jag får sån ångest efter att ha ätit för mycket socker. Är naturligt smal så kan i princip äta vad och hur mycket jag vill utan att bli tjock, och jag tränar regelbundet så det är inte ett problem på det sättet.  Men det kan vara svårt att se annat än en fet val i spegeln när man vet att man ätit för mycket. Det är ju värdelöst för hälsan också.. Och tids nog kanske jag börjar gå upp på riktigt. 

Jag har alltid varit sån tjej som har lätt för att göra saker när jag väl bestämmer mig. Har jag bestämt mig blir det så, så detta är ganska svårt att erkänna för mig själv. 

Men iallafall. Jag vill bara skriva här för det kanske är någon som har gått igenom samma sak, eller iallafall kan komma med tips och pepp på hur jag kan komma över det här. Jag har försökt med att "nu kör jag", klarar det några dagar men faller sedan tillbaka igen. Är så inåthelvete trött på detta nu, speciellt eftersom jag alltid brukar klara av att göra det jag bestämt mig för. Är så trött på att alltid känna mig äcklig och inte kunna kontrollera mig själv. 

Hände t.o.m en gång att jag drog i mig en hel marabou choklad SJÄLV efter skolan, hade dessutom ätit normalt den dagen och dessutom ätit mellis på säkert 2 mackor. Ni som haft ätstörningar kanske fattar ångesten efteråt. Och även om det aldrig skulle hålla för mig ekonomiskt med massa choklad är det ändå så situationen ser ut, bara att jag hittar andra grejer än choklad och godis.. Och detta är i princip varje dag. Det blir som om min hjärna kopplar bort när jag är i närheten av mat typ, tänker inte då och tankarna går mer "äh jag kan börja imorrn istället", jag äter för mycket och för onyttigt och sen får jag ångest efter. Jag blir ännu "slappare" på det här eftersom jag vet att jag har en bra kropp som inte går upp och som lätt blir vältränad på ett par veckor om jag vill, vilket gör det ännu lättare att tänka att man "börjar det imorgon". (uppfatta INTE detta som skryt, det är verkligen inte meningen men vill förklara situationen).

Mina kompisar tror jag är den där super hälsosamma tjejen som äter bra och tränar, och jag vill verkligen vara det, jag HAR varit det, men just nu vill jag bara sjunka genom jorden när någon pratar om mat. Jag skäms så mycket. 

Förlåt för långt inlägg, men jag skulle vara så tacksam om någon ville dela med sig av lite tips och pepp så jag kan bli av med det här. Vill slippa ångest och dåliga matvanor, vill komma över skiten och bara få normala matvanor igen.

idaalen
0

www.kolhydrater.ifokus.se

Vi är många som är sockerberoende. Jag kan inte smaka en frukt utan att det triggar mig att börja vräka i mig bröd pasta godis glass. LCHF var det som hjälpte mig. Jag får helt enkelt lov att undvika stora kolhydratkällor och äta god och bra mat istället.

Brunette20
0

Hade tänkt pröva LCHF ett tag nu, fram tills det att sockerberoendet har släppt. Sen planerar jag att börja äta pasta, potatis osv till mat för det har inte varit några problem innan jag blev sockerberoende. Får inte sluta äta det helt för mina föräldrar, eftersom jag redan är smal och dom kommer bara oroa sig för att jag har börjat banta igen. Vill inte berätta för dom om hur illa situationen är med sockerberoendet, tror inte dom kommer förstå. Vill ju kunna äta godis någon gång i veckan också utan att det får mig att tappa kontrollen helt. Känns tråkigt att utesluta sådant helt, men jag vill ha en hälsosammare relation till det än vad jag har nu. Om jag väntar med det till jag känner att jag har kontroll över allt igen och har kommit in i normala matvanor menar jag:) eller är det helt omöjligt, behöver jag hålla fast vid att inte äta socker alls livet ut?

idaalen
0

Det är mycket möjligt att det funkar för dig att äta pasta osv och godis ibland. Men för mig är det tyvärr omöjligt. Jag hade 25 kg övervikt och lyckades gå ner dessa med LCHF. Sedan ville jag börja äta "lite av varje" igen när jag var smal. Vilket inte funkade alls. Jag åt alldeles för mycket - jag kunde helt enkelt inte stå emot suget så jag började ju gå upp igen kilo efter kilo. Så sedan dess är det LCHF som gäller för mig.

Men alla är ju inte lika kolhydratkänsliga som jag som tur är :)

[Indii]
0

Hej TS! Förts måste säga att du verkar vara en mogen fjortonåring! Om jag hade varit så insiktsfull in din ålder, och också vetat vad jag vet i dag, när jag är betydligt äldre, så hade jag så fort som möjligt bokat tid hos en dietist. Det kan ta emot att få hjälp av en utomstående, men samtidigt, som du ju säkert har märkt, så är det mycket svårt att "hjälpa sig själv". Ofta behöver man hjälp att bryta det felaktiga mönster som man hamnat i. Du behöver inte skämmas för att du mår på detta sätt. Det finns många, många, som är i liknande situationer, som också döljer det väl. Så vad du än gör, sök professionell hjälp!

[Giiisella]
2

Jag tycker absolut inte att du som 14-åring ska börja med LCHF, eller någon sorts diet över huvudet taget. Kolhydrater är inte farligt, kroppen och din hjärna behöver det för att fungera normalt. Ät istället en varierad kost med mycket grönsaker/frukt. Ät många mellanmål så att din blodsockernivå i kroppen hålls jämn. Frukt innehåller fruktos, en sockerart, så att ta en frukt istället för choklad/godis kan hjälpa mot sockersuget. Det är första veckan som är värst, sedan går det lättare och då blir det oxå lättare att hantera sockerberoendet och att välja de gånger då du vill äta något sött. 😊