Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1352 ggr
Selinda98
0

Herpes?

Har några gånger fått något konstigt finne liknande precis över överläppen. 

Det kan liksom vara som en liten liten knottra typ som sitter precis över kanten av läppen som knappt syns eller känns förutom när man liksom "sträcker ut huden"på överläppen, då kan man känna den, men knappt alls annars. Den kan liksom vara där i flera veckor, sedan när jag stör mig för mycket på den så brukar jag efter ett tag försöka klämma den typ, fast den är så liten och ser inte ens ut att ha någon vätska i sig så det går ju inte. När jag gjort det så brukar den oftast långsamt börja "utvecklas" till en varfylld finne/blåsa. Har bara fått detta 3 gånger i mitt liv tror jag och det är bara en åt gången. Knottran sitter som sagt inte på läppen men precis över så när den växer och blir en blåsa brukar den hamna lite lite på läppen. 

Är detta herpes? Eller vad är det? Och hur blir man av med dem? De stör mig så mycket och jag tycker ju att de är så äckliga :(. 

Btw, förlåt om jag äcklat någon 😛

[rumelle]
1

Låter inte som herpes. Skulle kunna vara en pormask som blir inflammerad när du pillar på den. Det är ganska vanligt med pormaskar precis vid läpparna.

[tk1971]
1

Tycker inte heller att det låter som munherpes. Det brukar svida rejält precis innan och under tiden när blåsorna bildas. Sen fylls de med en vätska, och till sist torkar blåsorna ihop till en sårskorpa som också kan vara smärtsam när den spricker när man äter.

Maria
1

Det låter som små talgkörtlar som man brukar ha precis i läppkanten.

/Maria

Selinda98
0

Okej,tack för svaren! Finns det något man kan göra åt det? (Förutom att inte pilla, har redan gjort det denna gången)

nypisnina
1

Använd bra produkter till ansiktet som inte täpper till porer, det kan hjälpa. :-)