Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4595 ggr
Katarina97
0

Hungrig hela tiden

Jag har sedan en dryg vecka tillbaka varit hungrig hela tiden, hjälper knappt att äta, känner mig hungrig efter 20 minuter igen. 

Förstår inte varför jag är så hungrig? Märkte också när jag vägde mig förut att jag gått ner några kilo vilket är skumt eftersom jag ätit jätte mycket nu under jullovet och inte tränat alls. Har också magont som kommer och går lite men inte jätte ont direkt. 

Är alltså inte bara sötsugen utan jag känner verkligen den sugande hungerkänslan nästan hela tiden.

Någon som vet varför jag känner såhär? 🤔

[postmortum91]
0

mask i magen är min första gissning. I värsta fall binickemask…

[tk1971]
0

Då tänker jag på mask i magen. Men det är ju ovanligt nuförtiden, så det känns lite osannolikt.

Katarina97
0

Mask i magen var min första tanke också, men har också fått uppfattningen om att det är väldigt ovanligt hos människor så känns väldigt konstigt att jag skulle fått det.

Vad gör man isåfall? Måste man till en läkare eller finns det något receptfritt man kan få på apoteket och testa om det försvinner?

Zadeira
0

Jag brukar alltid bli sådär hungrig jämt när jag är på väg att bli förkyld, då är det som att kroppen förbereder sig genom att vilja ha mycket mer mat före utbrottet. Däremot så har jag aldrig upplevt nån viktminskning, så det är troligen något annat som ligger bakom. Eftersom du även har magsmärtor så hade jag bokat en tid hos läkaren för att utesluta att det är något som behöver medicineras eller åtgärdas.

Mask i magen är inte sannolikt. Springmask bör du märka då det ofta ger klåda i analöppningen också, men jag har aldrig upplevt ökad hunger i samband med springmask. Binnickiemask är väldigt ovanligt i Sverige och smittar genom att man äter kött/insjöfisk som inte är helt tillagad. Det är alltså inte troligt du fått det.

Mysan_
2

Tänkte också på mask… 

Det är bra om du tar reda på vilken mask du har och om du över huvud taget har mask (man ska inte behandla i onödan!) så att du ska kunna få rätt behandling. Jag skulle ringt/gått till läkaren om jag var du. Du kanske borde ringa och rådfråga 1177?

Det låter som du skulle kunna ha binnikemask, jag har hört att man brukar bli hungrig och förlora vikt då. Den vanligaste parasitmasken är springmasken, men då tror jag inte man förlorar vikt. Men däremot sägs det att det ska klia något oerhört i baken. Springmask är vanligare än man tror.

[postmortum91]
1

bara för att det är ovanligt betyder ju inte det att det är omöjligt. Jag hade kollat upp mig för mask om jag vore dig.

Zadeira
0

#6, Det var därför jag skrev att hon skulle boka tid hos läkare!

Katarina97
0

Okej, tack för svaren, tänker att jag ska testa att äta riktigt ordentligt i ett par dagar först för att vara säker på att det inte bara är jag som slarvat med maten på något sätt även om jag tycker att jag ätit massor och om det inte blir bättre då så ringer jag en läkare. 
Har ingen klåda eller andra tecken för springmask.
Jag har gått ner från 64 kg till 57 kg sen jag vägde mig senast för ca 2 veckor sedan vilket känns skumt och dessutom jobbigt eftersom jag inte vill gå ner i vikt, är 173 cm lång så tycker personligen att jag ser för smal ut nu.

Mysan_
0

Det är ju ganska mycket du gått ner, hela 7 kg på bara 2 veckor. Om jag vore du skulle jag nog försöka få tag på en läkare så snabbt som möjligt, ju snabbare man behandlar (om det nu skulle vara mask) desto lättare är det att bli av med dom.

Record
0

TS

Gå in på länken nedan och skriv in vad du äter på en dag, tror du behöver ca 2000 kcal/dygn.

http://www.kostbevakningen.se

Katarina97
0

#9 Du har antagligen rätt, ska se om jag kan ringa imorgon, har sån extrem telefonfobi bara, hahah låter jätte konstigt jag vet men jag tycker verkligen att det är jätte obehagligt att ringa en främling. 

#10 lite svårt att veta exakt eftersom jag normalt sett inte direkt reflekterar över hur mycket jag äter av allt, men räknade på ett ungefär och det är ju definitivt mer än 2000 kcal som jag ätit idag i alla fall.

Mysan_
0

#11 Jag förstår dig, det är inte alls konstigt! Har lite av samma besvär och tycker inte heller om att prata med främlingar. Vad bra att du tänker ringa, lycka till!

[Outlawly]
0

Vad äter du för något?
Dricker du ordentligt?
Fokuserar du på maten eller äter du framför TV/Dator/mobil?
Äter du tillräckligt med protein?

Record
0

Har du gått ner flera kg, så måste den förutsedda masken väga de kilona. och det tror jag inte, försök att lägga in vad du ätit/dygn under en tid så ser du vad som saknas i din kost.