Glömmer allt
Vet inte om detta är rätt forum men aja. Jag glömmer iallafall allt och jag vet inte varför. Är en 16 årig tjej och jag skojar inte, allt åker in i ena örat och ut ur andra. Jag har alltid varit lite glömsk, har ex glömt väskan i bussen när jag var yngre samt glömt plånbok med pengar i på stan, glömt läxor, glömt mobilen på bion osv. Nu är det så pass att jag glömmer om jag verkligen spolat efter varje (notera varje) gång jag varit på toa så måste alltid tillbaka och kolla. Jag har glömt väskan på bussen till skolan två gånger under loppet av 3-4 veckor. Jag pratade med en kompis för nån dag sen om en kille, men jag minns inte samtalet överhuvudtaget. Jag glömmer alltid om jag tagit på mig deo eller inte på morgonen. Jag glömmer alltid vilken dag det är. Jag glömmer simpla saker som var jag la min laddare eller vad jag gjorde utav mobilen fastän jag la den på bordet för två minuter sen. Det har inte stört mig så himla mycket men nu har jag glömt en viktig sak på bussen som jag fick ansvaret över. Och om jag nu verkligen börjar glömma även väldigt viktiga saker så blir ju inte det bra alls. För nu måste jag gå till affären för att köpa nytt som jag egentligen inte har pengar till. Är det för att jag är tonåring och har mycket att tänka på eller vad är problemet? Det börjar bli väldigt jobbigt och jag märker hur kompisar och lärare börjar tröttna på att jag glömmer allt.
Tycker du ska kolla upp det hos en läkare för att utesluta att det är hälsan.
Jag har lika kasst som du, alla blir bara frustrerade men ingen frågar varför det är så, jag trodde det var noralt i tonåren men nu när jag är 24 tycker jag det är fruktansvärt handikappande, har fått höra att det inte är normalt, jag kan inte ens sköta ett jobb ordentligt som receptionist, kommer en kund och ber mig göra nåt då måste jag göra de på sekunden, lämnar dom rummet så har den konversationen aldrig existreat i mitt huvud, min chef bad mig hämta nycklar tre gånger och jag gorde det aldrig, hon bad mig skriva ut ett papper 5 gånger, så fort jag vände mig om var de borta, jag klarar mig bra i vardagen men att jobba är handikappande, jag föreslår du går till vårdcentralen och börjar en utredning om varför du har så dåligt minne, kan vara medicinskt, jag ska kolla det nästa år.
Tycker också du skall gå till en läkare. Hur mår du för övrigt?
Tack så jättemycket för svar! Vore nog bäst att kolla upp det som ni skriver.. #3 Ja alltså jag mår skapligt bra, sover 6-9 timmar varje natt, äter normalt(förutom att jag trycker i mig sötsaker varje dag) och är inte så jättetrött om dagarna, det är mest på morgonen jag inte kommer upp. Om man tänker mer "psykiskt" eller vad jag ska säga så har jag mått väldigt dåligt i några månader men det är mycket bättre nu (hjärtekrossad). Har även svårt för att koncentrera mig men det har nog inget med detta att göra.
Har man problem så att det påverkar ens vardag så ska man absolut söka vård.
Jag har själv gjort en minnesutredning och den var väl inte särskilt lysande men jag har hittat strategier för att få tillvaron någotsånär hanterbar.
/Maria
Det är ju vanligt vid ADHD/ADD att ha det på det sätt du beskriver, men då ska ju mer stämma in än det så klart.
Du nämner ju också att du har svårt att koncentrera dig, det har man ju också vi ADHD/ADD…
Kan vara så, men kan ju vara något annat som ju hur som helst behöver kollas upp.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
Det är bäst att kolla med läkaren som det sagts tidigare i tråden men om det är pga stressen av att ha blivit hjärtkrossad att göra kan meditation eller annan mindfullnessträning hjälpa.
l'm back
Skulle vilja ändra det där om att jag mår bra, det liksom kommer och går. Har stunder då jag mår bra men för det mesta känner jag mig nedstämd. Det är ofta jag gråter mig till sömns och det är ofta jag längtar tills jag kommer hem så jag kan gå upp på rummet och gråta. Men jag ska som sagt prata med mina föräldrar och se om något kan göras, ev kolla upp det. Än en gång, tack för svar! :)
Och det skulle säkert kunna vara add/adhd då jag har lätt för att bli sur och arg. Brukar inte bli så arg att jag slår sönder saker men kan bli så arg att jag börjar skrika och gråta och få nåt som liknar en panikattack (har dock bara hänt ett fåtal gånger). Men kan ju också vara stressen som #7 nämnde. Tusen tack!
Depression kan ge glömska.
#10 Det är väldigt mycket som kan ge det.
Jag tänker också på ADHD. Och minnesproblem kan absolut hänga ihop med koncentrationssvårigheter. Inte så lätt att komma ihåg saker när man har svårt att koncentrera sig. Tankarna flyger lite hit och dit och man är överallt i tanken och då är det inte så lätt att komma ihåg en väska osv.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus