Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1059 ggr
Lia
0

Sköldkörteln

För ett tag sen fick jag höra av min litiumsjuksköterska att sköldkörtelhormonproduktionen var lite rubbad på det senaste provet. Så jag fick hem en remiss att ta ett nytt och se om det behövs medicin mot det. Nu har jag den senaste tiden haft problem med symtom som liknar karpaltunnelsyndrom. Alltså stickningarna i tumme och pek- & långfinger då och då. På båda händer. Jag läste på nätet att det kan hända om man hade rubbning i hormonproduktionen. Jag ska ju ta det nya provet snart. Men nu till frågorna. Någon som vet om det kommer gå över när jag börjar med medicineringen? Och finns det något jag kan göra för att lindra symtomen? Det hjälper inte att skaka händerna eller att hålla de stilla. Jag har inte direkt ont, det är mest bara obehagligt och irriterande. Speciellt nu, när jag ligger här med två händer som bråkar med mig samtidigt.

Chestnut
1

Om det hör ihop med sköldkörteln så går det tillbaka ett tag efter sköldkörteln är återställd. Men karpaltunnel besvär är jättevanligt, du kan ha fått det iaf. Ett tips är att kontakta AT (arbetsterapeut) som kan hjälpa dig med skenor på nätterna som avlastar nerven så att den kan läka i fred.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lia
0

#1 Så det krävs inte alltid operation när det är syndromet? Det var lättande i alla fall!

Chestnut
0

#2 är inte alltid man opererar karpaltunnel nej :) men ju tidigare du får hjälp med nattskenor - desto bättre såklart.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lia
0

#3 Tack så mycket för tipset!