Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1657 ggr
Tarotstollan
2015-09-04 14:32
0

Högt blodtryck.

Hur märker man att man har högt blodtryck, vilka symtom finns det?
För några år sedan sa en läkare till mig att jag låg på gränsen och skulle kolla upp mig ett par ggr. Jag var där och fick testa själv i en maskin men aldrig träffa varken sköterska eller läkare för det. Fick ett brev hem om att det fortfarande låg på gränsen och vi skulle avvakta. Nu har jag inte varit och testat mig på över 1½ år och de har inte hört av sig. Jag mår allmänt dåligt men det kan ju bero på så mycket annat men nu undrar jag om det finns några symtom som är säkra vid högt blodtryck?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

_Fisken
2015-09-04 14:45
0

Är det inte det som är det farliga med högt blodtryck? Att man inte alltid märker av det.  Yrsel brukar ibland vara ett kännetecken tror jag.

Jag köpte en mätare på Clas Ohlson så jag kunde mäta själv hemma. Det var bra. Kan rekommenderas. Då vet du om du borde ta o ringa VC…

Maria
2015-09-04 14:54
0

Min man hade ovanligt mycket huvudvärk en period och jag tog blodtrycket på honom och han hade 180/110 i några dagar i följd. 

Han gick till vårdcentralen och då hade han 180/116 och fick medicinering vilket gör att hans blodtryck idag är helt normalt så i hans fall så var det huvudvärk som var första signalen.

/Maria

IaMiaMaria
2015-09-04 16:02
0

Man ska ha ganska för mycket förhöjt blodtryck för att få symtom, som tex trötthet, huvudvärk, andnöd, yrsel.

Men att gå med högt blodtryck länge kan ge skador på blodkärl, öka risk för stroke, njurskador mm.

Har man inte jätte högt blodtryck kan man ganska lätt sänka det själv genom kost och motion och tänka på att inte äta så mycket salt mat.

Men det finns bra mediciner också om man behöver det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Tarotstollan
2015-09-04 22:43
0

Tack för svar, funderar på att gå upp till vårdcentralen och kolla trycket i nästa vecka. 
Det finns ett rum där man kan kolla själv i en maskin utan att behöva beställa tid. Sen skriver man upp siffrorna, namn och personnummer + bockar i en ruta om läkaren bett att man skall kolla trycket och lägger bladet i en brevlåda. Sen kollar sköterskorna på pappret och skriver in i journalen om läkaren bett patienten att kolla trycket.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!