Illamående
Hej, jag har ett längre tag nu mått väldigt dåligt. Det har varit mycket stress nu i skolan innan den slutade började få panikångest attacker och mådde jätte dåligt nu har jag vilat i snart 4a veckor och jag mår jätte konstigt. Jag var hos en distriktsköterska på vårdcentralen och de konstaterade mjäll eksem men stora sår i håret. Jag har mycket torr hy, är trött och mår konstant illa har tappat matlusten jag får inte i mig ng mat och jag har inte råd att gå ner i vikt!!! Vad kan det vara? Har jag ng brist på ng vitamin eller ngt? Jag har även börjat tappa extremt mycket hår efter selsun behandlingen emot mjäll eksemet som jag bara andvände en gång. Kan jag ha ng brist? Isf vad och hur får jag i mig det via mat?
Givet hur många besvär du lider av så tycker jag att du omgående ska kontakta din husläkarmottagning och få en kvalificerad bedömning istället för gissningar från glada amatörer. Eftersom jag uppfattar att du är mycket ung är det än större anledning att få prata med en läkare. Helst bör dina föräldrar/förälder vara med som stöd men också för att höra vad läkaren har att säga.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Brist på Omega 3 kan ge torr hud och torrhårbotten, mjäll eksem, pigmentförändringar och håravfall.
Äter du sedan mycket socker/stärkelse i form av bröd, pasta och ris i kombination med Omega 3 brist så är inte illamående ovanligt. Stor konsumtion av socker kan göra att candida svamp få breda ut sig för mycket.
Du kan kolla om du har en indikation på det genom att spotta i ett glas med vatten på morgonen innan du ätit och borstat tänderna. Om spottet löser upp sig är allt väl, men om det bildar trådar som går ner mot botten av glaset kan det indikera Candidaöverväxt.
Men du behöver bli riktigt undersökt!
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Se till att din läkare tar blodprov som visar hur din sköldkörtel mår, den kan ge massor med symptom.
Jag tycker också du bör göra ett läkarbesök där man tar prover på dig och allmänt status.
/Maria