Uppiggande?
Känner mig ofta trött i perioder.
Vad kan man äta/dricka/göra för att bli piggare?
Inte koffein,kosttillskott.
Ät ute dagligen.
Äter 1-2 frukter per dag,mer vill jag inte äta av just frukt.
Äter sällan utemat (dvs mcdonlads mm)
Försöker att inte äta godis mm i veckorna.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Snabbt uppiggande är ju sådant som innehåller socker eller koffein eller tein. Jag blir pigg av en kopp svart te med lite honung i t ex. :) även mörk choklad är uppiggande.
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Min mage tål inte koffein och socker vill jag inte äta dagligen.
Söker sånt som är bra för kroppen som gör kroppen piggare, inte uppiggande för stunden 🙂
Äter inte mörk choklad och vill inte äta godis dagligen men tack ändå 🙂
Ta en promenad? :-)
#3 Promenerar redan dagligen, har hundar 👍
Men ibland är jag trött och orkar inte gå så långt som jag brukar göra, för att jag blir trött och snurrig istället.
Dricker bra med vatten just nu (1,5-2 liter per dag) så är inte vätskabrist
Du promenerar men ser du till att få solljus direkt på huden också? Det behövs för D-vitaminerna. En halvtimme om dagen har jag för mig.

Kolla järnvärdet :)
#5 Jag går ofta i linne eller t-shirt om vädret tillåter.Sommartid short eller trekvartsbyxor, så japp 🙂 Annars kommer det i ansiktet och på händerna.
Är ute minst 1 timme/dag i promenader och sedan annat ute.
#6 Det kan man väl inte göra hemma? Vill inte in till VC och ta blodprov 🙂

Nej, men värt att göra ändå. Järnbrist är jättevanligt och trött blir man av det.
#9 Jag är väldigt nålrädd så undviker sånt så långt det bara går 🙂
Man kan ta ett enklare Hb genom ett stick i fingertoppen och läsa av omgående.
/Maria

Jaja, det är ditt problem :) oavsett så vore det nog bra att göra. Har sett andra trådar om vad du äter och det känns inte långt borta att du kanske han ngn brist. Även om du inte vill ta kosttillskott så kanske du ska överväga järntabletter, spec då det är så väldigt vanligt för kvinnor att ha järnbrist.
#12 Har haft blutsaft eller vad den heter, och det blev ingen skillnad.
Och jag äter mycket bättre nu än vad jag gjorde innan, så tror inte att det beror på det. Jag skulle bara må skit av att gå till VC och "plågas" då jag tycker att det är extremt jobbigt, så kan jag fixa det hemma själv så är det mycket bättre för min del. (inte pga enkelhelt mm)
#11 Stickifingret ingår i spruta dessvärre för min del. Men det sker väl också på VC.
Men vill ha tips på det jag frågar i #0 👍
Visst kan det vara t.ex järn men då kan man ju äta mer järnrik mat om det skulle vara det, mer vitaminrik mat om det skulle vara det mm. Hoppas att ni förstår hur jag menar 🙂
Hur sover du på natten?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Drick ett halvt glas vatten innan du ska och sova, sen igen efter att du har vaknat. Det sägs hjälpa kroppen att återhämta sig snabbare. Om det stämmer vet jag ej men det kan vara värt ett försök?
Du kan ju ta järntabletter och se om det hjälper. Tror det tar ett par månader innan du ser resultat isåfall.
#14 De allra flesta nätter sover jag bra 🙂 sover 6-8 timmar/natt.
#15 Haft blutsaft som sagt och det hjälpte ingenting, hade det i höstas i flera månader (det ska väl hjälpa som järntabletter? Och de måste man väl få utskrivet?)
Ibland har jag ett glas vatten med mig in och dricker vid sängen men brukar få springa och kissa sen haha. Men kanske värt ett försök alla kvällar och se om det hjälper och sedan på morgonen 👍
#16 Nej, man behöver inte få det utskrivet, järntabletter. Det är bara att gå in på apoteket och köpa det. :)
Men ja, det här med att dricka ett halvt glas vatten innan man ska sova ska jag också försöka med. :)
#17 Men de ska väl hjälpa som blutsaften? Vet du hur stora tabletterna är? Har svårt att svälja tabletter nämligen, går dock bra med små tabletter (haft det problmet stort sätt hela livet)
Ja värt ett försök👍
#19 Ja då ska det gå bra. Får kolla med apoteket efter helgen 👍 Jag tror inte att det är järnbrist men värt att prova i alla fall 🙂
Känner du dig utvilad då du vaknar på morgonen?
Blutsaften är det ganska lite järn i. Tabletterna(receptfria på apoteket) är mycket bättre. :)
#21 Ibland ibland inte. Beror på om jag somnat i tid eller inte. Sambons klocka ringer halv 7 på vardagarna så då vaknar jag också,ibland kan jag somna om ibland inte. Så blandat
#22 Aaa okej kanske förklarar saken 🙂
Jag tar magnesium varje kväll. Man sover djupare och bättre av det. Vaknar mer utvilad.
#24 Jag vaknar utvildad om jag får vakna själv och sova mina timmar 👍
Hur ofta tränar du intensivt? Bra kondition gör ju en piggare, om man kombinerar det med rätt balanserad kost. Personligen tror jag det är det bästa sättet att bli naturligt piggare och gladare på. Jag syftar till exempel på löpning/intervaller/syrketräning.
Dricker du nog? Man kan bli trött om man dricker för lite
Medarbetare på Skor iFokus
#26 Kan inte köra löpning pga mitt knä men däremot varierar jag sträcka, tempo och terräng när jag är ute och går.
Ingen styrketräning.
#27 Förr drack jag dåligt men senaste veckorna har jag druckit 1,5-2 liter vätska per dag 🙂
Hej! Om du dricker vatten ha gärna citron i. Cvitaminrikt. Väldigt bra med citron. Ta multivitaminer. . Blir du inte bättre gå och kolla dig
#29 Gillar inte citron i vatten men tack ändå 🙂
Läkare är som sagt det absolut allra sista, vilket det ska väldigt mycket till innan jag går dit.
ginseng då. väldigt uppiggande.
#31 Vad är det? Aldrig hört talas om.
Ginseng är en rot som förekommer i olika hälsokostpreparat. Gerimax, Ginsana, Gerikomplex osv…
/Maria
#33 Aa okej 🙂
Alltså järntabletter som man kan köpa i handeln är väldigt dåliga om man jämför med receptbelagda. De i handeln täcker bara dagsbehovet runt 16-18 mg, de på recept kan vara 100 mg, så om det är järnbrist/blodbrist så går det mycket fortare att återställa med dessa tabletter utskrivna av läkare. Ett stick i fingret visar bara HB:t inte om du även har brist på järn, många kan ha bra HB men ändå järnbrist.
Mamma berättade idag att man lätt kan må illa och bli kass i magen av järntabletter, i så fall är de inget alternativ för mig ändå :(
Om du vill kan du prova att gå å lägga dig tidigare och vakna tidigare och samtidigt få 6-8 h sömn. Jag tycker iallafall att man känner sig piggare av att sova tidigare än att sova sent, vakna sent :D
Zingo ;D
#37 Får 6-8 timmars sömn 🙂 Stiger aldrig upp efter kl8, brukar bli runt 7 tiden på morgonen 🙂 Somnar runt 23-24 på natten 👍
Det finns mer skonsamma järntabletter som brukar funka för de som har lätt att få magproblem.
Jag käkar järntabletter till och från, kan må lite illa just efter (kanske de första 5 min) men efter det är det inga problem. Har inte upplevt några andra problem heller.
Men det är olika från person till person, man kan ju inte veta förrän man provat. Men ingen tvingar någon till att ta tillskott, det gör man på eget beslut om man vill se om det är där det brister. Det bästa är ju ändå att äta en allsidig kost så man får i sig allt den vägen.
#39 Ja jag försöker äta alltsidigt, går si och så med det men blir bättre och bättre 👍
Ja jag vill helst inte må illa, har spyfobi så börjar jag må illa "triggas" tankarna upp och så blir det värre :(
Ja det förstår jag. Men om man känner att man absolut inte ens vill prova så får man ju leta andra vägar, tex äta bättre. Men för dig så kan det ju vara många saker som påverkar och det kan vara flera saker inte bara järn, tex socker, B12 osv.
Det bästa vore ju om du orkade ta dig till läkaren för ett blodprov. Meddela dem att du är väldigt stickrädd, de brukar oftast vara duktiga på att ta lite extra tid med rädda personer. Men på det sättet så får du iaf reda på lite om dig själv, mycket enklare att börja där än att börja med tillskott osv, tillskott som du kanske inte ens behöver :)
Har du kollat blodtrycket?
Man förlorar ju så mycket av livet att vara trött och yr, anser jag iaf.
Om du lider av någon brist så riskerar ju bristen bara bli värre om du inte zoomar in på det i tid.
#41 Jag har inte sagt att jag inte orkar ta mig det men läkare är som sagt absolut sista alterantivet. Jag är väldigt nålrädd som sagt och mår väldigt dåligt av att ens veta att jag ska ta blodprov (försöker såklart tänka bort det), kan helst inte gå dit själv heller. Extra tid hjälper dessvärre inte för min del, fått det tidigare, ju längre tid det tar, dessto värre blir det (då hinner man tänka för mycket). Varit med om de som ska vara kunniga på det och så har de inte kunnat sticka ordentligt = skapat mer rädsla istället :/ Så undviker det in i det allra sista.
Japp blodtrycker är som det ska 👍

Ibland gör tankarna mycket för energin… Förlåt om jag låter otrevlig, men du har en väldigt negativ inställning till saker. Det går inte, det gillar jag inte, det vågar jag inte osv. Bara att tänka, ja det ska jag, ja det vill jag osv, ger en hel del energi. Låter ju flummigt, men att säga ja istället för att hitta problem i alla (de flesta) förslag kanske för underverk. Ja jag ska klara av att ta blodprov, ja jag ska testa järntabletter, ja jag klarar av allt…
#43 Jag tänker inte de tankarna med flit samt kan inte styra över många saker heller. Vissa saker klarar man/kan man göra andra inte, sånt är livet.
Anser själv inte att jag har väldigt negativ inställning till saker, utan skriver bara hur IRL är för min del , hur min kropp fungerar. Så håller inte med dig där på den punkten. Kanske kan upplevas så ibland men verkligenheten är någon helt annan.
Har man fobi så har man, detär inte bara att tänka "detta ska jag klara" mm så simpelt är det inte riktigt.
Men ingen diskussion jag tänker ta i tråden, för är inte det tråden handlar om 😉
Men nu vet du hur det ligger till på den punkten.
#44 Är också rädd för stick och nålar :/ Svimmar och spyr nästan när jag ser en spruta :(
Zingo ;D
Tror som de flesta andra att du har brist på något/några viktiga ämnen för kroppen. Så du borde boka en tid hos din vårdcentral så de kan ta blodprov på dig. :)
#43 instämmer. TS det är väldigt mycket negativt från dig. Och JO man kan styra vad man tänker och hur ens tankemönster är, om inte annat med t ex KBT. jag menar inget illa men det är nog något du borde ta dig en funderare på för där i ligger kanske nyckeln för att du ska må bättre.
Med vänliga hälsningar
Chess
Kanske borde kolla dig ändå och ta ett prov. Kan vara hypertyreos(sköldkörteln) då kan man bli trött. Spelar ingen roll då hur trött man är. Man måste göra så man blir bra då. Ev medicin. Men äta rätt kost är viktigt då
#48 Som sagt är läkare det absolut sista. Ska mycket till innan jag åker dit.
sköldkörteln borde man väl vara trött jämt året om? inte i perioder bara?
Kosten försöker jag äta bra, blir bättre och bättre.
#49 Vad är det som krävs för att du faktiskt ska ta dig till en läkare? Räcker det inte att kroppen säger emot med att vara trött ofta? Har också sett i många trådar och på din blogg att du är sjuk ganska ofta. Din fobi kommer ju aldrig bli bättre om du inte utsätter dig för den. Vad är det värsta som kan hända om du åker till läkaren och dom tar prover som bara tar någon minut liksom?
#50 Har inte så bra erfarenheter av läkare när man kommit dit, utan de har sagt "det är ingenting" och sedan har det inte varit mer med det.
Ja att jag kommer spy eller att svimma. Och har man spyfobi så är det inte bara att tänka bort "det är naturligt, det har de varit med om många gånger" osv. Det tänker hjälper inte, hur gärna man än vill tänka bort de dåliga tankarna.
Och är trött i perioder. De borde ju sagt något när man har varit eller ringt in eller hur? Om de hade trott att det var något som de kan göra. Annars är det ju illa. Nej vet att de inte kan ställa diagnos genom telefon men de skulle ändå rekommenderat saker i så fall.
Jag är jättetrött i perioder, det hänger ihop med att jag ofta har blodbrist. Det kanske är nåt sånt?
Jag mår inte alls illa av järntabletter förresten. Jag brukar dela en tablett och äta den i omgångar under dagen för då klarar magen av det också. Annars blir jag väldigt trög i magen.
Stressar du mycket? Det kan vara binjurarna
Hur trött är du? Är det så du nästan somnar eller är det bara så du känner dig lite hängig?
Medarbetare på Skor iFokus
MSM, som är ett svaveltillskott, är uppiggande och nyttigt på tusen sätt. Googla på den och se om det kan hjälpa!

Ta d-vitamintillskott. Det brukar hjälpa.
Hatar cancer och älskar vårlökar.