Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1813 ggr
[Lollo 97]
0

Skakningar och svettningar

Vet inte om detta hamnar rätt nu men jaja :)

Jag har nästan alltid varit blyg. Men när jag gick i tvåan eller trean så vågade jag knappt prata med folk. Jag skakade bara på huvudet och undvek ögonkontakt. Nu går jag i 6:an nu. På höst terminen blev det ännu värre. Jag vill inte umgås med kompisar hemma utan jag vill sitta i ett mörkt stängt rum alldeles för mig själv. Jag vill helst vara själv på rasterna. Jag har börjat undvika ögonkontakt ännu mer och pratar typ aldrig.

Nu på vårterminen har det blivit ännu ett snäpp värre. När jag är i matsalen på skolan börjar jag skaka och typ kall svettas men inte stora floder. Jag får hjärtklappning och typ hyperventilerar. Jag har väldigt svårt för att äta i matsalen då också :/.  Jag har även ont i mina leder så på slöjden behöver jag hjälp utav läraren (träslöjd). Han har inga problem alls med att hjälpa mig men jag kan ju knappt hålla i grejerna. Jag skakar så himla mycket och kallsvettas. Jag ber heller inte om hjälp så ofta p.g.a detta. På redovisningar känns det som om jag ska svimma eller brista i gråt.

Jag undviker helst att prata i telefon för det är hemskt obehagligt.

Tror jag fått med allt nu ;)

Maria
1

Börja med att prata med dina föräldrar om hur du mår och hur du känner dig. Sedan kan ni tillsammans prata med skolsköterskan eller vända er till er vårdcentral.

/Maria

[tk1971]
1

Jag tycker det låter som social fobi. Sök hjälp snarast.