Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1190 ggr
liindisen
0

Handhygien

Jag undrar en sak som jag inte kan hitta svar på angående handhygien.

Jag har hört att det är viktigt att torka händerna riktigt torra efter man tvättat sig men varför är det det egentligen? Jag tvättar händerna noga med tvål och vatten flera gånger dagligen men oftast skakar jag sen bara av det värsta blöta över handfatet sedan får resten lufttorka medan jag går iväg.  Blir jag mindre ren om händerna när jag gör så? Bakterierna jag tvättat bort kan väl inte hoppa tillbaka bara för att jag låter händerna lufttorka?

Inkanyezi
0

Nej, bakterierna hoppar inte tillbaka av att händerna lufttorkar, men det kan komma en hel del bakterier från en handduk, särskilt om den har används flera gånger, och i synnerhet om den har använts av flera personer.

Så det hänger ju också på vad man torkar med.

Candela
0

Jag tror grejen är att man "skrapar av" skit mot handduken. Man rekommenderar i varje fall att torka händerna mycket noga efter tvätt när man har mask, för att få bort eventuella maskägg från händerna.

Har man inga problem med huden eller bakterie/virus-sjukdomar så tror jag dock inte man behöver oroa sig särskilt mycket😉

[TanatosNyx]
0

Det som vanligen händer när man blir blöt i huden är att bakteriefloran man har naturligt släpper mycket mycket lättare. Så man sprider mycket mer bakterier med fuktig än torr hud. Detta ska du som privatperson inte bry dig om. Det är bara i känsliga miljöer man behöver tänka på sådant här. Typ inom vården, labbmiljöer etc.