Kan man vara sockerintolerant?
Eller finns inte de begreppet? Har upptäckt att jag får ont i magen och blir dålig av att äta för mycket socker och mjölmat (typ pannkakor). I dag var jag på kalas och åt en liten tårtbit och en bit chokladruta av det så gav min mage upp och jag blev dålig. Nästan genast.
Har även upptäckt att alla mina illaluktande pruttar som jag frågade om förut här på sajten härrör från allt godis. Sen jag slutade med det så har magen blivit bättre och jag behöver inte prutta hela tiden och dom luktar inte lika mycket.
Finns det något i detta man kan vara intolerant eller tom allergisk?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Visst kan det vara socker som har ställt till det det första är att kontrolera blodsockret och då framförallt långtidsockret det som hitintils har kallats HHba1c detta har nu byttnamn och jag kommer inte i håg det nya namnet
Det har jag kollat och det var normalt. Är inget fel på blodsockret utan det är magen som inte tål detta.
Har du även kollat B12 eventuell brist
Nä det tror jag inte att jag har. Fast jag har gjort en rad tester men jag tror inte att jag kolla detta.
Du kan inte vara glutenintolerant?
/Maria
Har ingen aning. Har aldrig testat det.
Det är nog över huvud taget inte meningen att man ska äta sånt där skräp. Jag förstår bara inte varför ni inte låter bli?
B12 brist kan ge det mest underliga symton
#7 Nä man skall inte äta sånt men för att inte vara den som inte åt så åt jag och sen trodde jag inte att jag skulle bli dålig på sånt. Trodde det var godis ja blev dålig i magen men nu vet jag att det är mer än godis som gör min mage så här dålig.
#8 Skall nog kolla upp det.
#7 Det är mycket som vi förtär som vi egentligen inte bör.
VArför man inte låter bli? Tja, det är gott ;)
Ja det är gott. 
Laktos kan också vara en bov.
Laktos har jag testat mig tre gånger och det visar att jag inte är laktosintolerant.
Man kan mycket väl vara sockeröverkänslig utan att ha diabetes. En mycket vanlig åkomma är ju sockerberoende. Då gäller det att i första hand ta bort allt som är sött, om detta inte hjälper kan man gå vidare med lchf-kost. Men alla människor mår inte bra av att inta små eller mycket små mängder kolhydrater, så det gäller att hitta sin egen nivå.
Personligen mår jag bäst om jag håller ett rätt lågt kolhydratintag, det vill säga min mage håller sig lugn och fin och jag har inte så mycket gaser heller då, men om jag ökar mängden kolhydrater då blir magen både pruttig och bullrig.
/Désirée
Jo jag har nog sockerberoende. Har läst sockerbomben och det stämmer överrens med mig.
Jag vet att det gått lång tid … typ 4 år, men den här sidan kom ändå upp när jag sökte på magont och socker, så jag skriver en kommentar i alla fall.
Symptomen som jag läser om här ovanför låter mest som glutenintolerans (celiaki, t.ex.) eller veteallergi. Det är faktiskt typiska symptom för dessa åkommor - oavsett om det är det du har, YlvaP, eller inte.
Att man reagerar på godis har då att göra med att glukossirap och glukos som finns i nästan allt godis, kommer från vete/gluten och då reagerar man som om man hade ätit t.ex. kakor och bröd. Magen reagerar genom att helt enkelt inte må bra, utan "ger upp" och man får en mängd obehagliga symptom, bl.a. dem du beskriver.
Om de testat celiaki på alla upptänkliga sätt, så kan man ändå vara glutenintolerant på andra sätt. Om man reagerar inom 10-20 minuter och även börjar nysa eller får t.ex. nästäppa eller snuva, så är chansen stor att man är veteallergisk, vilket också ger liknande symptom.
Men man kan även vara fruktosöverkänslig … alltså lida av fruktosmalabsorption.
Är lite nyfiken och undrar om du kommit fram till vad det var i ditt fall?