Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1091 ggr
Lia
0

Var sitter inflammationen då?

Reumatologen påstår att det är fibromyalgi jag lider av.Det tror jag inte en sekund på. Jag har kronisk inflammation i kroppen, alla provsvar visar alltid detta. Men man har ju ingen inflammation vid fibromyalgi. Så jag genomgick koloskopi för att förklara återkommande magproblematik. Provsvaren var normala, jag har alltså IBS. Det kan jag köpa, det låter onekligen som att det är det jag lider av. Men det ger inte heller upphov till inflammation. Så var i hela världen kommer den ifrån? Själv misstänker jag tre diagnoser som kan förklara min smärta och resterande problem. EDS (som då inte heller förklarar inflammationen, men jag har massor av symtom på det) SLE och fettvävsreumatism. Någon av de två sista skulle kunna förklara inflammationen, men ingen läkare vill ta tag i det. De säger bara "IBS och fibromyalgi med triggerpunkter över hela kroppen och kronisk inflammation". Orken har tagit slut, ska man ge upp? Eller finns det faktiskt något att göra när man inte får hjälp?

Maria
0

Får du ingen hjälp alls såsom medicin träning eller liknande?

/Maria

Lia
0

#1 Nej, faktiskt ingenting. Jag skulle få Kortison i tre veckor för att se om det hjälpte, för att se om det var reumstiskt, men sen ångrade hon sig, och nu får jag ingen hjälp alls.

Maria
0

Det känns ju lite märkligt det här då många kämpar i många år innan diagnosen ställs och du har fått den kanske alldeles för lättvindigt?

Kan du inte vända dig till en annan läkare för en socond opinion så att säga?

/Maria

Lia
0

#3 Jo jag får sätta igång och skriva egenremisser. Tycker det är helknas att jag fått den diagnosen på ett endaste besök hos reumatologen när mamma som förmodligen verkligen har fibromyalgi inte fått diagnos! Tror faktiskt att min reumatolog ansåg att det var lättare att skicka hem mig med fibromyalgi i papprena än att faktiskt utreda…