Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 1053 ggr
[Lollo 97]
2

Ryggskott

Är det vanligt med ryggskott mellan 12 och 13 års ålder?

Aleya
0

Det kan säkert ske. Jag hade mitt första då jag var 23

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[TanatosNyx]
1

Nej inte jättevanligt, men det händer. Det beror ju alldeles på vad man har gjort för att få det också. Att få det spontant bara sådär utan anledning indikerar bakomliggande problem.

Maria
0

Jag håller med. Är du så ung och inte har gjort något särskilt så ska du kolla upp det.

/Maria

[Lollo 97]
0

Skulle bara böja mig ner efter en sak så knäpper det till i ryggen och jag kunde inte röra mig då det kändes som om någon körde in en kniv i ryggen gång på gång. Jag hade inte gjorde något speciellt innan.

Men kan vara så att jag eventuellt har en ledsjukdom, så det är väl om det beror på det. Är under utredning för värk, svullna och glappa leder.

Maria
0

Då ska du absolut ta upp det med din läkare snarast.

/Maria

[TanatosNyx]
0

#4 Ja, mycket troligt samband där.

[Juel70]
0

Så hade jag också i ung ålder.. kunde ligga på mage i soffan och helt plötsligt som om någon körde en kniv i ryggen.  (Nerver i kläm) Håller du på med någon sport?  Jag var gymnast och idag är min rygg helt paj.

[Lollo 97]
0

#7 Håller inte på med någon sport då jag varken kan eller orkar. (Vissa sporter jag inte kan vara med på)

[TanatosNyx]
0

Gymnaster får ju samma problem som överrörliga, då de antingen är överrörliga naturligt, eller tränar sig till att vara det..

[Juel70]
0

#9 Jag har diskglidningar, degeneration, nerver i kläm, kilformad kota, spondolylos i nedre ryggen. Upptill är jag överrörlig med nerver i kläm, och förslitningar, men i nacken har jag spondolylos (paddnacke)

[TanatosNyx]
0

#10 åh fy, ja sannerligen har kroppen din tagit stryk! Har man utrett dig ordentligt om eventuell sjukdom i grunden eller viftas allt bort för att du är (var) gymnast?

[Juel70]
0

#11 Nej ingen utredning om det, men man kanske ska fråga läkaren om det nästa gång.

[TanatosNyx]
0

#12 Det tycker jag du ska göra. Bered dig dock på att det kan vara svårt att få gehör, många läkare vill inte ta överrörlighetsproblem på allvar. Men de problemen du har fått får man inte bara sådär, ens som utsliten gymnast. Nånting gör dig extra skör helt enkelt.