Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2710 ggr
[Devya]
0

Ischias ?

I slutet av januari kände jag av en smärta just vid rumpan, högra sidan som fortsatte neråt mot låret. Det var inte så farligt men gjorde visserligen ont. Den här veckan har jag promenerat varannan dag ca 15km och igår då jag lekte med barnen fick jag så ont att benet vek sig under smärtan som kom från ena sidan av rumpan och låret. Det gjorde otroligt ont. I natt har jag inte kunnat sova ordentligt för jag har vaknat av att det har gjort ont och jag har haft problem att vända på mig. Jag förstår inte alls hur jag ska kunna ens gå till jobbet idag för det är otroligt smärtsamt för mig att röra på mig och det känns ännu omöjligare att faktiskt gå men sen igen har jag ju inget annat val än att bara gå till jobbet. 

Jag har varit med om det någon gång tidigare för några år sedan. Är det här vad de kallas ischias? Sen igen läste jag att det kan troligtvis handla om "falsk ischias" och då kan man göra övningar för att må bättre.

Är det någon annan som har råkat ut för samma sak och vad gjorde ni då?

VildaVittra
0

Sjukskriv dig och låt kroppen läka. Har det inte gått över på några dagar med vila och antiinflammatoriska tabletter, så är det dags att gå till doktorn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Devya]
0

#1 Kan tyvärr inte sjukskriva mig nu på morgonen för det går inte att få tag på vikarie vid den här tiden. Måste nog bara bita ihop och fara iväg till jobbet. Måste bara försöka att få någon att fylla i för mig på eftermiddagen istället vilket är inte heller kanske möjligt. Jag kanske kan bara försöka ta det lugnt. Vi har ändå filmdag så det borde inte bli så jobbigt.

VildaVittra
2

Jag försökte jobba ihjäl mig och tro mig, inget jobb i världen är värt ens hälsa. Det är din chefs jobb att lösa problemet med vikarie och lösningar finns alltid. 

Ursäkta mitt raka svar, men jag vill inte se någon annan förstöra sin kropp som jag gjorde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Devya]
0

#3 Nej, det är faktiskt mitt jobb att hitta vikarie. Det är inget som min arbetsgivare sköter. Jag är föreståndare på mitt arbete. =/ Tyvärr är det ont om vikarier just nu. Vi har nyligen fått ett par nya men de har ännu inte varit på träning så de kan inte fylla i för mig ännu.

VildaVittra
2

Så om du var med i en bilolycka eller fick en blindtarmsinflammation så skulle du vara tvungen att gå till arbetet alternativt hitta en ersättare? Självklart inte och om du har den situationen som du nu har så är det din chefs fel och därför dennes jobb att lösa det. För då har denne brustit i sitt ansvar genom att inte förutse att du faktiskt kan bli sjuk, vi lider inte av brist på arbetskraft i detta land. 

Din chef kan ringa ett bemanningsföretag, där finns det mycket erfaren personal som kan komma in med kort varsel. Dyrt som satan är det, men det är ju som sagt inte ditt fel.

[Devya]
2

#5 Om jag var så pass allvarlig sjuk eller om jag var med i en bilolycka och det inte fanns möjlighet att hitta en vikarie så skulle de vara tvungna att stänga verksamheten för den dagen. Det skulle visserligen skapa kaos bland barnen och de skulle vara tvungna att få tag på sina föräldrar som skulle behöva hitta på någon annan lösning.

Det är som sagt jag som är förståndare här och håller kontakten med vikarierna. Det är mitt ansvarsområde. Jag är på ett sätt min egen chef. Jag har bara en arbetsgivare som betalar mig.

Det finns inga resurser till att anlita ett bemanningsföretag eftersom den här föreningen lever på pengar från olika fonder. Så hur skulle de kunna betala för något sådant? Det finns helt enkelt inga pengar om inte de tar från sin egen plånbok. oO

Jag vet vad som gäller. Jag har skrivit på ett kontrakt och jag vet vad det betyder för mig i praktiken. Om jag inte är nöjd så kan jag ju förstås söka efter ett annat jobb men jag älskar det här jobbet trots att det finns väldigt begränsade resurser. Det är sällan man faktiskt "får" vara sjuk. Det är ju förstås också så med de som är egen företagare. 

Annars är det lite bättre nu. Jag kan faktiskt gå. Får försöka söka på nätet efter övningar som kan vara bra för den här sortens problem. Kanske jag hinner bli i ett bättre skick över helgen då så att allt är ok nästa vecka. :)

Åsa S
2

Det finns väl annnan personal där du jobbar?? Ett system där verksamheten faller när chefen är borta är aldeles för sårbar (och väldigt omodern) och bör arbetas om. Kanske 1-2st av de anställda ska börja läras upp och få¨befogenheter att fixa vikarier så verksamheten kan fortsätta även om du blir frånvarande nån vecka. På mitt jobb är vi 3personer som alla lär oss nått av chefens arbetsuppgifter och tanken är att vi ska kunna hålla det hela flytande även om chefen blir sjuk 1-4v eller dyl tills det går att hitta nån vikarie istället för henne och ja vi alla har befogenhet att ringa runt till anställda oh fråga om nån kan hoppa in och jobba, och vid akut situation kan vi även få beogenhet anställa en vikarie. Man måste visa man litar på sin personal, +ofta trivs personal bättre ifall de får utvecklas i sitt arbete och får veta att chefen litar på att de gör ett bra jobb och håller verksamheten flytande även när chefen är frånvarande  = mindre personalomsättning.

[Devya]
0

#7 Bara jag på mitt ena jobb på eftermiddagen men jag har en kollega på förmiddagen då jag har det jobbet. Men det är två skilda arbeten fast vi har samma arbetsgivare. 

Det är inga riktiga arbetsgivare som jag har om man säger så. Kan inte säga så mycket mer än så om jag inte vill avslöja vem jag är. =P

[Juel70]
0

Låter som ischias. Själv har jag det, men just nu har jag spondolylos (benpålagringar) som hindrar nerven från att klämmas. Men ett tag (när spondolylosen krackelerat) så var det så illa att jag tappade känseln i benet också.  Men annars känner jag en molande stark värk innan benet domnar bort.