Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3422 ggr
Blanksteg
2014-12-01 19:57
1

Morgonkaffe vs. vatten

Har en undran om morgonkaffe,

Kroppen behöver ju vätska för att hålla sig igång och för att man ska vara alert och kunna vara koncentrerad. Men hur rimmar det med att dricka kaffe det första man gör på morgonen för att bli pigg? Man får i sig koffein som gör en piggare (?) men man går miste om vätskan, då kaffe är vätskedrivande. Och en del dricker ju mer kaffe och svart te än vad de dricker vatten under en hel dag, så det blir ju en ond cirkel.

Är det inte bättre att dricka två glas vatten på morgonen då istället för kaffe? Hälsomässigt är det ju bättre, det vet jag. Men jag tänker mer på effekten. Blir man mer piggare på morgonen av att dricka kaffe än att dricka vatten? Eller är det en så liten skillnad att man lika gärna skulle kunna ersätta kaffet med vatten?

(Jag blir inte piggare av kaffe, så kan tyvärr inte testa själv)

Fridaaaa
2014-12-01 20:12
0

Jag blir inte heller piggare av kaffe. 
För mig är vatten lika vätskedrivande som kaffe, likaså läsk, får springa stup i ett känns det som xD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blanksteg
2014-12-01 20:16
0

Men om kroppen gör sig av med den vätska som du intar så innebär det ju att du får i dig tillräckligt :) Kroppen lagrar bara vätskan när den börjar få slut på reserverna. Det är ju inte bra om kroppen samlar på sig alltför mycket vatten heller :)

Fridaaaa
2014-12-01 20:17
1

#2 Jag är usel på att dricka så det tvivlar jag på 😛

Blanksteg
2014-12-01 20:19
0

Ok, men då kanske du får i dig en hel del vätska genom maten?

Lina Strindlund
2014-12-01 20:34
0

kroppen kissar för att fö ut överskott / GIFTER, det kallas detox. :) mera nyttigheter = mer gifter åker ut. Kaffe är ju lite som ett gift , mycket annat vi dricker och äter också

Ang morgon dryck rekommenderar jag vatten eller apelsinjuice! Apelsinjuicen blir jag då pigg av! vattnet gör att magen kommer igång, vilket jag behöver på morgonen.

Sen dricker jag alltid en rejäl tjock smoothie på frukt och vatten. EFTER vattnet/juicen.

your welcome :)

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
2014-12-01 20:55
0

#4 Vt inte hur mycket vätska det blir det, äter typ inga grönsaker och så, någon frukt per dag och så. 

#5 Vad som är nyttigt eller inte räknar man ju lite olika men kissar inte mindre nu när jag äter ändå bättre med maten än när jag slarvade mer xD

Lina Strindlund
2014-12-01 21:47
0

Man bör ju få i sig 3 liter vatten per dag, och frukt och grönsaker innehåller mkt mer vatten än annan mat… Man kan kolla på cronometer.com hur mkt näring, vatten, mm man får i sig. :)

[Thiah]
2014-12-02 05:47
0

Jag dricker en kopp kaffe och ett glas vatten nästan samtidigt. Tar vitaminer på morgonen så det blir säkert nästan två glas vatten på en kaffe.

Maria
2014-12-02 08:50
0

Att dricka kaffe på morgonen gör att man får i sig koffein vilket har en uppiggande effekt. En del dricker ju inte bara en kopp utan flera.

Det är ju inte så att man kissar ut exakt den mängd vätska man intar men många blir kissnödiga av kaffe andra reagerar inte så mycket att det ens märks.

/Maria

Fridaaaa
2014-12-02 09:13
0

#7 Eftersom jag äter typ inga grönsaker alls och max 1-2frukter per dag vet jag att jag inte får i mig via det hihi. Men vet att jag får i mig för lite vätska per dag, har doktor och min mamma också varit på mig om hehe. Men svårt att få i mig de flesta av dagarna, men t.ex kaffe och läsk är väldigt vätskedrivande för mig, och även vatten om jag får för mig att dricka den mängd jag bör per dag.

[Thiah]
2014-12-02 09:39
0

Jag kan förresten absolut inte dricka juice direkt på morgonen. Illamåendet kommer då direkt.

tlover
2014-12-02 14:59
1

Kaffe och te är inte lika vätskedrivande som man förr trodde.

Är man ovan tar man upp ca 80% av vätskan (dvs det blir som om man drack 80 ml istället för 1 dl, man alltså inte dricka extra för att man druckit te el kaffe).

Är man van kaffe el tedrickare så tar man upp ännu mer av vätskan, dvs det blir i princip lika bra som att dricka vatten.

Dricker man något med stora mängder tillsatt koffein blir det däremot värre som jag förstått det.

l'm back

Surpan
2014-12-02 15:07
1

Kom hit för att säga det som #12 skriver. Att man går "minus" på vätskan av att dricka kaffe är en myt. Seglivad sådan. 🙂

/Surpan

Fridaaaa
2014-12-02 15:09
0

Ja jag får kissa mer när jag dricker kaffe i alla fall än om jag hade druckit t.ex jucie 🙂

Zadeira
2014-12-02 15:13
0

Den enda drycken jag kan dricka direkt på morgonen är kaffe (om det inte är speciella förutsättningar). Tycker att vatten smakar vidrigt direkt på morgonen. Alltså är min första dryck på morgonen alltid en kopp kaffe. Efter frukost brukar jag dricka ett glas vatten eller något annat.

Jag är en väldigt härdad kaffe-drickare som minst dricker en liter om dagen. Märker inget av koffeinet alls, och går inte och kissar mindre de dagar jag dricker lite kaffe. Vet att jag borde dricka mer vatten egentligen, men vätska som vätska ;)

Lina Strindlund
2015-01-04 23:20
0

kaffe tål jag inte så bra, det innehåller ju endel "gifter" så kroppen kissar gärna ute dem antar jag. te däremot är ju oftast nyttigt i rimlig mängd…eller hur?

det kan bil illamående av att dricka juice och annat nyttigt, eftersom det nyttiga rensar ut det onyttiga man har i kroppen…= bra. men jobbigt såklart när man mår dåligt.

så ska man undvika, vatten , te kaffe och juice. hm… då föreslår jag smoothie! jag dricker varje dag (allra först ett glas vatten …) en stor smoothie gjord på dadlar (färska och fina ska de vara!) bananer (mogna dvs med bruna prickar) och vatten (så det blir drickbar konsistens) sen några duttar kanel eller vanilj ibland. supergott! :D OMG!

Fridaaaa
2015-01-05 09:46
0

#16 Juice är dock inte nyttigt 😉 Kaffe är nyttigare än juice (om man inte gör egen juice, men blir mycket fruktos).

tlover
2015-01-05 09:55
0

#16 Även kaffe är nyttigt (och juice) förutom te då, det gäller helt enkelt att dricka det lagom mängd och vid rätt tillfälle

(tex sockret i en juice är ju perfekt efter träning men kanske inte så bra om man har diabetes. Koffeinet i kaffe är nyttigt på morgonen men kanske inte sent på kvällen eller om man har hjärtproblem. Ämnet i te som gör att man inte tar upp lika mkt fett ur maten kan ju vara bra om man försöker gå ner i vikt men det finns ett annat ämne i te som hämmar upptaget av järn så har man järnbrist bör man inte dricka te till maten).

l'm back

Fridaaaa
2015-01-05 09:56
0

#18 Då har te dålig inverkan på mig haha (eng det med att man inte tar upp lika mycket fett). Skämosido, gillar det alla fetter, även de bra?

tlover
2015-01-05 10:03
0

#19 Det gäller som jag förstod det alla fetter men man tar ju ändå upp fetterna, bara en mindre del av dom så man får ju fortfarande i sig fetter (även de nyttiga).

Den studien var för övrigt gjord på grönt te, så jag vet inte om det gäller alla tesorter el bara grönt te.

l'm back

Fridaaaa
2015-01-05 10:04
0

#20 Ok hmm intressant 🙂

Lina Strindlund
2015-02-13 21:26
0

kan ju vara bra , eftersom de flesta äter för mkt fett…!

men grönt te ska man väl inte dricka jämnt o ständigt ? bara som en kur då o då?

jag tycker fortfarande en fruktsmoothie eller apelsinjuice är det bästa att pigga upp mig på morgonen! :D  jag blir en helt ny människa! bokstavligen! (du är ju vad du äter…)

OlgaMaria
2015-02-14 07:46
0

Jag tror inte att grönt te hämmar upptaget av fett. Däremot ökar det fettförbränningen i kroppen och kan reglera glukosnivåerna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-02-14 07:50
0

Man kan väl dricka grönt te så ofta man vill!? Det innehåller massa antioxidanter, supernyttigt. Däremot drar den ju igång kroppen rejält, om du har ett bra grönt te av god kvalitet. Jag klarar bara att dricka en kopp tillsammans med mat. Dricker jag mer får jag ett hemskt sug i magen. Men är känslig för svart te också. Dricker gärna många koppar örtte varje dag.

tlover
2015-02-14 10:36
0

#22 Man kan dricka te (blandannat gröt te då örtte och "rött te" hör inte hit) varje dag utan problem (om inte man är känslig för koffein eller tex har väldigt lågt järnvärde), de enda mängder av grönt te som man märkt har varit skadligt har varit grönt te i pillerform.

#23 inte världens bästa källa men http://www.expressen.se/halsoliv/hejda-semesterkilon/ (det var evigheter sen jag såg studien jag menar så det var svårt att googla sig till det nu)

l'm back

OlgaMaria
2015-02-15 12:02
0

#23 Jag tror att det de menar är att när man dricker te så ökas leverns energiförbrukning så att en del fett i kosten förbrukas där och sedan blir det mindre fett som tas upp i tunntarmen. Så grönt te hämmar inte fettupptaget, det gör att fett förbrukas snabbare.

tlover
2015-02-15 12:19
0

#26 Som jag förstått det är det olika ämnen, ett ökar förbränningen (det ämnet finns även i tex kaffe och choklad) och ett hämmar upptaget av fett (det finns inte i kaffe och choklad som jag förstått det).

Men såklart hämmar det inte allt upptag av fett, utan bara en del (som säkert inte egentligen spelar roll i längden).

l'm back