Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3431 ggr
powerade
2

matig smoothie?

Någon som vet nå bra recept på en god och matig smoothie? Tänkte som mellanmål på skolan så jag inte behöver svälta ihjäl:)

VildaVittra
2

Har man avokado i blir den mer mättande. 

Vad gillar du? Söt, surt eller mer åt grönsakshållet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerade
2

Mer lite sött kanske lite halvsurt också

VildaVittra
1

Då skulle jag göra en avokadochokladsmootie och toppa med hackade nötter och typ hallon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

powerade
1

Tack för tipset^^ tänkte aldrig på nötter:)

Lill-Kisse
2

Banan är också en mättande frukt.

OlgaMaria
2

Kokosmjölk och bär/frukt är en bra bas till smoothie. Sen har jag gärna i kokosolja, citron, ingefära, kanel, kardemumma.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Oceansoul]
1

Banan,dadlar och en liten skvätt mjölk är gott och matigt. Mina favorit innan jag plockade bort kolhydraterna.

IceTee
2

Avokado- och limesmoothie dricker jag ibland (köper dock, men har för mig att det är avocado, lime, spenat och lite annat, de gör den på plats, så jag har kikat över axeln lite, haha), väldigt gott! Tillsätter man lite annat kan man säkert få den riktigt mättande också!

Medarbetare på Skor iFokus

[Outlawly]
0

Att ha i kokosolja en matsked eller så hjälper till att mätta mera :)

powerade
1

http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/kokosolja-virgin-225ml-351/ sådan kokosolja bara? kändes lite underligt men:)

[Nelley]
0

Tänkte skriva ironiskt banan, avocado, hallon och broccoli. Min syster hade det som barnmat nån gång typ, men ja sen läste jag kommentarerna… kanske inte var en så dålig idé😂

powerade
0

broccoli…nja de ger mig kväljningar:p

penphotography
0

Hallon- och lakritssmoothie

Mättande, perfekt efter ett träningspass!

• Kokosgrädde/tjock kokosmjölk

• Avokado

• Banan

• Frysta hallon

• Ekologiskt lakritspulver

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[Outlawly]
0

#10 ja till exempel sån :) Det är bara att klicka i en sked i smoothien och mixa, den kommer inte smaka något. Mycket nyttigt tillskott :)

powerade
1

#14 hah de känns väldigt skumt då jag har den till håret och naglarna xD

OlgaMaria
0

#15 Den hjälper håret och naglarna (och resten av kroppen) om du äter av den också ;-) (Har du tagit oljan med händerna får du skaffa en ny burk om du ska äta av den)

Lina Strindlund
1

Tycker ni har bra förslag, men för mycket FETT! Jag gör varje morgon en lagom mättande smoothie av Färska dadlar, Bananer och vatten. Thats it. :D urgott och krämigt! Du kan krydda med kanel eller vaniljpulver (finns socker fritt i liten burk på ica) om du vill också.  Du behöver ju inte så mkt , då det bara är ett mellanmål.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[Nelley]
2

#17 Fett är inte dåligt.

powerade
0

#17 dadlar är ingenting för mig:p

Lina Strindlund
1

#19 varför inga dadlar?? :) det är supergott och supernyttigt! Min favorit mat alla kategorier :D

Fridaaaa
1

#17 Finns bra och dåliga fetter. Fett är inte dåligt för kroppen om det är bra fetter som t.ex i advokado.

Man kan göra på bär? Hallon, björnbär och blåbär är bra bär t.ex 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
1

#17 För mycket socker i din smoothie ;-) Fett är bättre.

Lina Strindlund
1

Enligt vad jag hört och läst på sistone är socker (från frukt) mkt bättre energikälla än fett! Det går snabbare att smälta och man får energi! :D

Men det är som 2 läger High carbs och high fat. Jag tillhör absolut high carb! äter hellre en massa färsk härlig frukt än en massa smör. :P

OlgaMaria
1

Ja fett tar längre tid att smälta - ger långvarig mättnad och stabilt blodsocker - bättre humör och mindre risk för skadeverkningar av högt blodsocker.

Lina Strindlund
0

#24 intressant teori. Det finns andra teorier också.  Jag kör på Kolhydrater, det känns jättebra! Magen funkar bättre humöret är markant bättre och energin ökar. För mig funkar det alltså toppen. Men det skiljer sig ju lite från person till person.   Man får prova sig fram.