Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3438 ggr
IceTee
0

Blodgivning

Någon annan här som ger blod? (Om det finns en likadan tråd ber jag om ursäkt, kan inte söka feån telefonen) Var där första gången idag och skrev in mig, så om en månad sker första donationen (om testerna kommer tillbaka bra)!

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
0

Nej, men hade gärna gjort det. Tyvärr är jag under arton, och har dessutom väldigt dåliga blodkärl samt konstant järnbrist, så jag kommer förmodligen inte kunna ge sen heller :/

//Jessie

ChristineL
0

Det finns blodgivning iFokus också ;)

Jag har gjort det, sen blev det knas när jag flyttade och så tatuerade jag mig ett par gånger och sen blev jag gravid och är nu gravid igen men när jag är klar med det ska jag anmäla mig ;) Min ena katt har också varit blodgivare i två år nu.

[kerstinthemilklover]
0

Jag har givit blod flera gånger.  Vad fint att ni vill ge blod.

#1 Fint att du vill ge blod.  Om du har konstant järnbrist så borde du be om hjälp från vården med kost och kanske borde du även få tabletter eller sprutor om det är väldigt illa.  Järnbrist är inte att leka med!

Blodkärlen blir finare( större ) av träning. En av mina väninnor ville ge blod. Men hon hade väldigt tunna blodkärl.  Hon fick tipset att, föda några barn och bära hem några tunga kassar med mat, så skall du se att ådrorna kommer fram^^
Jag tycker att det var en väldigt rå kommentar.

Om man skall ta blodprov och inte fått några restriktioner kring mat och dryck så hjälper mat i magen och vätska i kroppen för att få ådrorna större och tydligare.

Scorpio97
0

#3 Jag har hjälp från vården, det är så jag vet att jag har järnbrist (; Äter järntabletter, dock inte varje dag. Jag har följt speciella kostscheman, men det verkar som att jag har svårt för att ta upp järn genom maten (har även problem att ta upp andra vitaminer samt läkemedel). 

Att träning gör blodkärlen större visste jag dock inte. Gäller det all träning (jag simmar), eller bara typ styrketräning? Till mig har dom bara sagt att dom förmodligen blir finare och större när jag blir lite äldre.

//Jessie

IceTee
0

#2 jaha! Måste ligga under de andra sajterna (inaktiva?), de går inte att se från telefonen, så jag missade dem! #1 min kompis ville också ge blod, vi gick dit tillsammans, men hon hade också för tunna ådror

[kerstinthemilklover]
0

#4 Jag upplever att människor som tränar eller motionerar har tydligare ådror generellt.
Mer muskler kräver mer blodförsörjning, så jag antar att träning och större ådror hör i hop. 
Men även otränade välvadderade människor kan ha stora fina blodkärl. Så jag antar att genetiken spelar in till viss del också.

[kerstinthemilklover]
0

IceTee
Jag har läst flera trådar som du skrivit och det verkar som om att du inte känner dig fullt frisk. Du verkar vara en fantastisk människa som är oerhört omtänksam. Men så länge du har svårigheter med intag av föda så borde du inte ge bort ditt blod. Ditt blod är säkert jättefint och så MEN jag tror att du kan bli väldigt medtagen av att ge blod.

Maria
1

Man kan bli stamcellsdonator också. Då vänder man sig till Tobiasregistret.

http://www.tobiasregistret.se/

/Maria

IceTee
0

#6 jag har inte hälsoproblem som ska ställa till det för min kropp! Så länge jag får i mig bor energi så är det ingen fara, mina problem är illamående och ev ont i magen, inga sjukdomar :)

[SisselaJ]
0

Jag skrev upp mig för blodgivning i höstas men mina kärl var tyvärr för tunna för att ge. Men för min pojkvän gick det bra så han ska ge blod för andra gången snart. :) Tycker det är en fin gärning och det är tur det finns de som ställer upp.

Liz85
0

Jag måste nog äta upp mig om jag ska få ge blod. Gränsen är ju 50 kg och jag ligger troligen några kilo under. Åtminstone var det så runt 2011 och känner jag mig själv rätt ligger jag runt den vikten fortfarande.

ChristineL
0

#5 - Var inne och kollade och ja, den är vilande tråkigt nog. Men den finns :)

IceTee
0

#12 får kika in där sen när jag har datorn! Tack!