D-vitamin
Fungerar D-vitamin. Har tidigare testat chisang och även testat rosenrot utan respons och vet att D-vitamin finns att köpa på Apoteket ni som tar det känner ni att det fungerar ??blir piggare och gladare ??
Jag äter D-vitamin eftersom jag har läst mycket om det och inte är ute så mycket och jag undviker solen om sommaren.
Jag märker ingen skillnad alls.😃
/Maria
Har läst om man ska äta D vitamin så ska man ta större doser än det apotekets tabletter erbjuder, för att känna skillnad. Dessa tabletter erbjuder bara RDI (rekommenderat dagligt intag), men vi här upp i norden behöver lite större mängder. Äter själv D vitamin apotekets tabletter, men funderar på att öka dosen. Tror inte D vitamin är ett mirakel medel, men är övertygad över att många här i norden har brist på det största delen av året, eller ja det finns ju forskning på det ;)
Hade d-vitaminbrist så jag har utskrivna droppar. Tar dock inte varje dag nu längre eftersom jag ligger på bra nivå nu.
Jag märker liten skillnad, jag blir tröttare när jag inte tagit på ett tag.
//Jessie
Så länge forskningen spretar och D-vitamin är ett vitamin som lagras i kroppen så vill jag personligen inte överdosera allt för mycket.
/Maria
Jag tar D3-vitamin och har gjort i några år, mest under vinterhalvåret. För tillfället tar jag 10.000 IE varannan dag.
Det jag märker störst skillnad på är att det hjälper mot min vinter-depression (egentligen höst-vinter-vår-depression) om jag tar D3-vitamin än om jag inte tar det.
Här är en sida med mycket information om D-vitamin:
Jag tar 2000ie varje dag. Märkte direkt skillnad på min psoriasis. Den är lugnare nu. Sen känner jag mig piggare men om det är på riktigt eller placebo vet jag inte. :)

Man märker inte nån större skillnad i omedelbar pigghet. Men mer att man mår allmänt bättre och inte blir sjuk så ofta.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
OMG jag märkte JÄTTESTOR förbättring förra vintern, jag hade nog en höstdepression, som blev riktigt illa för jul. Jag var helt galen, irriterad, sur, arg. Inte kul. det var mörkare förra vintern ön det nånsin varit. Jag började i januari ta d vitamin (d3) från apotek hjärtat-Tog en om dagen. de var på 12 mg (de höjde förra året RDI från 5mg till 10 mg). gjorde det ända till april/maj, men hoppade över nån dag här o där (tog det kanske 5 dagar per vecka) för jag var rädd att få överskott.
Det gav sån stor effekt, blev glad, nöjd, lugn. Inget ändrat utom just D-vitaminet. så ja. :) Nu ska jag köpa nytt, men då blir det nog D2 eftersom D3 inte är veganskt.
Från oktober till april ska man ta det, tror jag dietisten sa, om man är ute någorlunda hela året om. vilket jag är. vinter tid 2 timme per dag minst, sommartid ca 4 timmar per dag om vädret är OK. man hänger ju påstranden eller i skogen en hel del sommartid :D
har hört att man kan äta mkt mer av D2 än D3…?
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#8 Idag är de flesta överens om att D3 är mer naturligt och bekant för människokroppen och att D2 inte bör användas alls i tillskott.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag upplevde att jag fick bättre immunförsvar när jag började med d-vitamin. Mycket färre och kortare förkylningar.
#9 Vilka är de flesta? Källa på det? Hävdar inte motsatsen, blev bara nyfiken!
#11 Du kan läsa mer om det här t ex http://www.medscape.com/viewarticle/589256_4
#12 Medscape vill att man registrerar sig.
/Maria
#13 Hm, vad konstigt. Nu när jag klickade på länken så kom jag också till en inlog-sida, men sen när jag försökte igen så funkade länken. Prova att klistra in länken i adressfältet, eller sök d2 vitamin vs d3. För mig kommer denna upp som första länk på google. Man behöver iaf inte registrera sig.
Skulle inte tro att D3 är mer naturligt, D2 är ju veganskt, det borde vara mer naturligt och nyttigt. :)
Har beställt D2 via butiken Life, från helhetshälsa. :D
#15 det enda veganska med d2 är att det inte är framställt från någon animalisk källa (t ex fårull). Det är framställt på syntetisk väg medan d3 är framställt från t ex fårull. Med de flesta syntetiska ämnen är det så att de fungerar sämre i våra kroppar, men är man strikt vegan har man kanske inget val.
Jag tar nu D2 vitamin. :) Vi får se hur det går. Mår väldigt bra nu iaf, jmfr med för et år sedan, då jag inte tog något D-vit alls.

Om man är deppig, bör man även ta andra vitaminer oxå.
Läste i en vetenskaplig tidning om ett par doktorer/professorer som forslat om depp vs vitaminer och de kom fram till att en vitaminkur hjälpte bättre än antidepp-medicin. Alltid värt att prova.
(Bor i Portugal och äter lite extra vitaminer och mår numera mycket bra. Sitter ofta ute i solen då den värmer mycket gott)
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#18 vilka vitaminer var det? har du länk till undersökningen? :)
# Lina Strindlund
Är solen inte vegansk, genom att tillverka D3 i Din kropp?
Glöm inte att D3-vitamin kräver fett samtidigt, då det är fettlösligt.