Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 1852 ggr
IceTee
0

Klåda i öronen

Har fått en himla klåda i ena örat, det är även lite i andra. Vad kan det vara och kan jag fixa det själv eller måste jag lägga en dag på att gå till vårdcentralen (har inte tid förrän nästa vecka som tidigast)?

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
0

Ibland kan man får klåda i öronen utan direkt anledning. Det går över av sig själv. Men du kan använda nässpray ifall det skulle vara något. Det brukar hjälpa. Men går det inte över tror jag inte att det är farligt att vänta tills nästa vecka :)

IceTee
0

#1 hur lång tid tror du det kan hålla i sig utan att vara farligt? Haft klåda från och till (det kommer och går under dagen) i ett par veckor nu 😕
Det kliar inte så jag blir galen, så länge jag gör något annat så står jag ut rätt bra, mest irriterande när man ser på film eller något och allt man känner är hur det kliar liksom!
Haft det en gång innan dock, då sa läkaren att det var öronproppar som hade gett mig eksem dessutom, men hoppas lite att eksem kan gå över av sig själv… är jag dum som tror det?

Lia
0

#2 Det kan ju bero på något virus, och då är det inte farligt. Så länge det inte börjar göra ont så skulle jag tro att du kan gå med det tills det går över av sig själv, eller tills det blir för jobbigt för dig. Men jag tror inte att det är farligt att gå med klådan under lång tid, om det nu är virus. Är det eksem dock har jag faktiskt ingen aning, jag har själv aldrig haft det eller hört vad man gör när det sker. Sa de något om det sist? Att det är viktigt att behandla snabbt? Hur behandlades eksemet sist? Låter riktigt jobbigt 😕

IceTee
0

#3 sist sa de ungefär "inte konstigt att du hör dåligt och att det kliar! Du har vaxproppar och eksem i båda öronen. Jag skriver ut en salva mot eksemen som innehåller något som också hjälper till att lösa upp vaxpropparna". Lät inte som att jag skulle tappa öronen om jag struntade i det 😃
Har märkt att vaxet blivit tunnare också, så något är det ju som inte stämmer… Nåja, kan säga att det inte alls är så jobbigt med eksem i öronen som man kan tro! Kliar inte så farligt om man bara inte låtsas om det liksom! Dock har jag aldrig haft något annat eksem, så kan inte jämföra direkt

Lia
0

#4 Haha x) Men prova att ringa 1177 eller VC och berätta att du haft det tidigare och fråga om du kan använda samma mediciner igen utan undersökning? Ibland får man ju det.

powerade
0

Är det eksem är det verkligen ingen fara utom att det kan börja klia ännumer.. Är det utslag och rött eller kliar det bara? Typ som när det börjar klia på handen eller liknande?

IceTee
0

#5 ja, jag kan ju faktiskt passa på att ringa och bara rådfråga imorgon! 

#6 kan inte se ifall det är rött, får be pojkvännen kolla imorgon (lite svårt att se sitt eget öra!). Det känns lite mer… envetet än när det bara kliar på benet eller handen, det kliar bara mer och mer liksom

powerade
0

Har eksem fulla benen sen jag var liten.. det kliar lite så kliar man så börjar det bara kliar mer å mer å mer å mer, så jäkla hemskt, du får vara glad om klådan vill försvinna sen aldrig mer komma tillbaka^^