Bukspottkörteln
Jag brukar, inte med blodigt allvar bakom, läsa och göra lite tester på temat "hur mår din kropp". Nu har jag flera gånger fått "Pancreas" i resultatet. Pancreas betyder ju bukspottkörteln men de definierar inte vad det skulle vara med den. Jag har inga smärtor eller dylikt så jag har ingen inflammation och jag dricker mycket sällan alkohol och då väldigt små mängder då det är inget som min bukspottkörtel borde lida av. Kan man göra någon sorts detox eller så för att ta lite extra hand om sin bukspottkörtel?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Nu förstår jag dock inte vad det är du fått resultatet "pankreas" i. Men jag antar att det inte rör sig om blodprov, ultraljud, röntgen eller MR.
Om du nu inte upplever problem relaterade till din pankreas så jag ser inte varför det finns anledning till oro.
Någon detox som skulle direkt inverka positivt på pankreas finns inte. Dessutom finns det mycket som försigår i pankreas och således även många pankreasrelaterade problem. Generellt så är det dock fördelaktigt att undvika alkohol, rökning, gallsten och övervikt.

Där jag fått resultatet är mer eller mindre seriösa tester på internet. Typ "acne i denna del av ansiktet" eller "ömhet på denna del av foten". Jag är inte alls orolig. Bara lite extra mån om att min kropp ska må bra! =)
Finns väl inga seriösa tester på nätet? Allt handlar ju bara om text där och allmänna grejer som kan kopplas till flera saker. Tycker du ska försöka leva nyttigt och strunta i internet tester.
Håller med om att liknande tester bara är förvillande och skapar snarare oro än vad det hjälper.
/Maria

Som jag nämnt tidigare så är testerna, citat: "mer eller mindre seriösa" och utförda, citat: "inte med blodigt allvar bakom".
Så nej jag lägger inte stor vikt bakom och är inte orolig.
Jag bara reagerade på att jag vid upprepade tillfällen läst att min bukspottkörtel kanske inte är fullt välmående och det skadar inte att vara extra onga.
Jag skrev inte inlägget för att bli dömd för tester jag slumpmässigt gjort eller för att jag tror på dem till 100%
Jag skrev som en allmän undran om jag kan göra något extra för min bukspottkörtel.
Har ni inte förslag på detta så behöver ni inte bemöda er med att svara.
#5 Var snäll och håll en god ton.
/Maria

#6 Ja, jag försöker hålla en god ton och avböjer mig mot framtida nedvärderande svar och svar off topic.
#7 Det är ingen som svarat dig nedvärderande i denna tråden.
/Maria

#8 Du kanske inte upplever det så.
Jag har fått flera kommentarer om testernas trovärdighet eller inte och huvida jag ska göra dem eller inte.
Inget av detta har jag bett om.
Startar man en tråd så kan man få svar på både det ena och det andra och det kanske man får ha med i beräkningen.
Att folk reagerar och svarar att du inte ska lita på liknande tester är inte konstigt. Du verkar tveksam eftersom du ställt frågan om din bukspottskörtel.
/Maria