Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1299 ggr
[M1nho]
0

IBS , symtom

Hej,
Jag var på vårdcentralen för några veckor sen på grund av smärtor , i vad jag trodde var äggstockarna.  Gjorde en gyn undersökning & ultraljud , men hittade inget fel.  Istället så trodde hon att jag har IBS. 

Jag har läst på om det och tycker att symtomen stämmer väl överens med problemen jag har.  Förutom när jag får ont i vad som känns som äggstockarna.  Smärtan är verkligen så långt ner och inte i magen. 

Ni som har IBS hur upplever ni smärtan? Framför allt ni kvinnor.

JohannaEkroth
0

Ja, ofta. Ibland tror jag att mensen är på väg. Men icke.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Ladydragon
0

nja tycker inte det låter som IBS smärta faktiskt…bara för att Gyn inte hittar nåt fel så kan man ju ändå ha smärtor i till exempel äggstockar 
har man ofta ont så kan det oxå vara Endometrios

själv har jag IBS och tycker den smärtan är annorlunda mot smärtorna längst ner i magen och sitter dessutom aldrig så långt ner
har troligen Endometrios men rätt hopplöst att få diagnos tyvärr 😕 har sökt Gyn ett antal gånger för smärta i äggstockarna och bara vid 1 tillfälle hittades något en ofarlig liten cysta som försvann av sig själv

[M1nho]
0

Det är oftast att jag har ont i magen, uppblåst och får kramp o måste springa på toan. Jag är aldrig förstoppad, snarare tvärtom. Sen får jag ofta ont i magen när jag tränar med ibland . När jag får ont i äggstockarna kommer det från ingenstan och ibland kan hugga till om reser mig för hastigt . Känns jobbigt att inte veta vad det är. Om det ens hör ihop med magproblemen. Känns hopplöst om skulle va endometrios då många verkar ha problem o få hjälp :/

Intehärutandär
0

Jag har aldrig haft ont i livmodern pga min IBS. Däremot kan jag få som mensvärk om jag får diarré (kramp i ländrygg och under magen). Av gluten och kolhydrater (svårsmälta livsmedel) får jag ballongmage och blir förstoppad. Av laktos får jag akut diarré.

[Túrwen]
0

Är IBS:are får förstoppning och uppsvälld mage av kolhydrater medan gluten och alkohol (som inte gör utslag för mig på tester) ger mig ledsmärtor, magsmärtor och kräkningar. 

Låter som en annan form av värk som du har, kan det vara så att du dricker för lite?

[M1nho]
0

Tror inte jag dricker för lite. Jag har alltid med mig en vattenflaska som fyller på flera gånger, men går på toan väldigt ofta så vet inte om "försvinner".