Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 14185 ggr
Blanksteg
5

Högerarm domnar - stress?

Jag kunde knappt sova inatt. Skriver tenta just nu, och deadline är vid tolv inatt. När jag la mig igår hade jag mer än hälften kvar, och det jag hade skrivit skulle jag behöva omformulera helt och hållet idag. Så antar att min sömnlöshet berodde på stress, och kände också att jag var mer stressad än vanligt. När jag har svårt för att somna så kan jag ligga i tre timmar innan jag somnar. Jag brukar alltså somna så småningom, men inte inatt. Tror dock att jag somnade vid fyratiden kanske, kändes dock som att jag hade varit vaken hela natten när jag sedan vaknade. Och är inte alls trött idag, konstigt nog. Var inte ett dugg trött heller inatt när jag skulle sova, men även när jag är pigg på kvällen så brukar jag så småningom somna, om jag har tålamod.

Hursomhelst, problemet är att när jag inatt låg och försökte somna så kände jag att min högra arm kändes konstigt, som att den håller på och domnar av, som om jag sovit på den. Det är inga stickningar dock. Och den känns fortfarande konstigt. Har dock lika mycket känsel i den som i den andra armen. Jag har inte på nåt sätt råkat skada armen eller liknande.

Kan det bli så på grund av stress?

Maria
0

Stress kan ställa till med de mest märkliga sakerna med våra kroppar och när man ligger och har svårt att somna så kan det vara möjligt att man hamnar i någon slags halvdvala fastän det känns som man inte sover så visst kan du ha legat konstigt med armen.

Skulle domningen inte gå över så tycker jag att du ska söka vård.

/Maria

Blanksteg
0

Ja, jag kanske omedvetet somnade ett tag och råkade ligga konstigt med armen. Men när sånt händer så brukar det kännas mer. Armen känns liksom bara svagare, lite lealös.

Blanksteg
0

Ringde sjukvårdsupplysningen idag, och de rådde mig att gå till lättakuten för säkerhets skull. Så jag gick till lättakuten, och fick träffa en läkare. Han kollade inte närmare på armen, utan undersökte bara om högerarmen hade samma känslighet och var lika stark som vänsterarmen och benen. Han drog slutsatsen att det var stressrelaterat.

Men jag är ju fortfarande orolig för det. Hade blivit lite lugnare om armen blev mer noga undersökt, med röntgen eller nåt. Men men, får försöka slappna av lite, hur det nu går till. Kommer inte ihåg när jag senast kände mig helt avslappnad. Får nog ta och boka tid för en massage i alla fall. Har en veckas ledighet nu från studierna (måste dock plugga lite inför uppsatsen). Typiskt… jag har ingen aning hur man stressar ned…

slarvigt
0

Hm, vet inte om detta kan hjälpa dig, men… Jag brukar ibland få sömnparalyser när jag ligger och slumrar. Det innebär att man kan uppleva det som att man inte kan röra sig. Första gångerna det hände mig så trodde jag att jag bara var helt otroligt trött, så trött att jag inte ens orkade flytta min arm en endaste millimeter, för det var så det kändes då. Känslan kan vara ungefär som du beskriver, en otrolig kraftlöshet.

OlgaMaria
2

Jag är ganska övertygad om att problemet inte direkt har med din arm att göra, och då hade inte heller röntgen visat något. Det är nog något som är relaterat till hjärtat eller nerverna pga stress. Att du inte kände dig trött är inte konstigt då stress leder till ett stort adrenalinpåslag som gör att man är pigg och kan inte slappna av. Mitt råd är att du går och köper ett magnesiumtillskott. Magnesium utsöndras ur kroppen i en faslig fart när vi är under stress och det leder till brist. Då KAN vi inte slappna av och sova ordentligt och hjärtat får också problem när bristen blir stor. Magnesium verkar väldigt fort i kroppen och det är väldigt avslappnande, så du lär kunna somna gott när du tagit det. Om man känner att man har mycket stress i livet eller bara att man har lite svårt att somna på nätterna, är det en mycket god ide att ta magnesium varje kväll så att kroppen kan återhämta sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

slarvigt
0

#5 Vilket bra tips! De gånger jag inte kan somna om nätterna är det oftast pga stress. Jag ska testa detta. Tack!

Blanksteg
3

Tack för svaren!

Ja, tror också det är pga stress. Igår kväll så hade jag samma känsla i högerbenet också, och knappt i armen. Men idag så det bara armen igen som känns svag. Om jag koncentrerar mig på annat när jag gör nåt annat än att sitta still så känns det knappt.

Började med magnesiumtillskott igår, och kunde somna lättare. Har även bokat tid för massage i morgon.

Ang. magnesium, är det nåt man inte ska äta eller dricka (mjölk) vid intag av magnesium för att det ska vara effektivt?

OlgaMaria
1

Det kommer nog gå över helt ganska snart tror jag om du får ha lite lugn och ro nu och tar magnesiumtillskotten. :)

Kalcium (från mjölk t ex) hämmar inte upptaget av magnesium men desto mer kalcium du har i kroppen desto större behov av magnesium har du. Kalcium och magnesium behöver vara i en bra balans. Men du behöver inte tänka på något i kosten utan ta bara tillräckligt med magnesium att du känner att du får effekt (blir avslappnad och kan sova på kvällen).

Vi behöver ju alla näringsämnen men ibland är det så att ett visst näringsämne hämmar upptaget av ett annat och då behöver man kanske inta de vid olika måltider. Men så är det alltså inte med magnesium. Kalcium hämmar ju upptaget av järn t ex.

Blanksteg
0

Ok :) Dricker 1-2 glas mjölk om dagen, så dricker inte överdrivet mycket av det.

Tror även att jag har lite järnbrist, så tar såna där vitaminbrus med vitamin C och järn. 

Tror du att det går bra att gymma? Eller vore det för ansträngande? Borde jag kanske vänta tills problemet gått över?

OlgaMaria
0

Om du känner att du vill gymma så gör det! Det är en hälsosam stress för kroppen, och då du tar magnesium efteråt kan kroppen återhämta sig bra. Jag tror du mår bra av att använda kroppen istället för knoppen nu. :)

Blanksteg
0

Nu har min fot drabbats också. Eller fotleden, rättare sagt. Min högerhand kändes det också i ett tag förut. Vet inte om det känns som domningar, men det känns som när jag precis tränat med crosstrainern på gymmet ganska intensivt, när benen känns stela och måste stretchas och vilas någon minut för att kännas normala igen.

OlgaMaria
0

Krampaktig, rastlös känsla?

Om man har obalans i mineraler och salter i kroppen så är de här olika typen av symptom vanliga. 

Det du kan göra förutom tillskott av magnesium är att dricka ett glas vatten med lite mineralsalt (typ Seltin) i så får du i dig Kalium också.

Blanksteg
0

Ja, krampaktig känsla tror jag! 

Ok, ska göra det nu! :)

(nu har det gått över i foten lite, och gått tillbaka till armen..)

Blanksteg
0

Kom nyss hem från massagen. Men axlarna känns nu extra spända…

OlgaMaria
0

Är du fullt frisk? Ingen förkylning på gång?

Blanksteg
0

Ja, är fullt frisk. Irriterade ögon pga linser och detta problem och 1-2 lätta förkylningar per år vintertid är det enda jag haft sedan jag gick på högstadiet då jag en gång hade 40-41 graders feber. Blir sällan sjuk..

OlgaMaria
0

Hur känns det idag då? Du kanske fått typ lite träningsvärk i axlarna av att du spänt dig då du suttit med hemtentan?

Blanksteg
0

Det har känts bättre idag. Har tränat på gymmet och inte suttit still så mkt (så länge jag rör på mig så känns det inte). Men nu när jag precis satt mig i soffan igen så känns armen återigen svag. Fast kan inte riktigt avgöra om det är axeln eller armen som känns… nog lite både och. Min högerhand har också haft nån slags värk (som om jag sträckt den eller nåt) två gånger i nån minut de två senaste dagarna.

Blanksteg
1

Idag har armen känts helt normal! Gymmade idag också, så antar att träningen var det som hjälpte :)

OlgaMaria
0

:) Roligt att höra!

Blanksteg
0

Nuförtiden när jag lagt mig och har lite ångest kring något så känns det som att min högra arm är förlamad, eller avdomnad. När jag tar på den så känner jag ju dock att jag har normal känsel i den. Brukar gå över när jag ändrar sovställning och försöker tänka på annat.