Reflux och inflammation
Hej! I februari blev jag diagnosticerad med kronisk refluxsjukdom och kraftigt inflammerad matstrupe. Jag fick Pantoprazol utskrivet och fick besked av läkare att enbart ta dem i perioder med besvär. Jag ska kontakta VC efter julhelgen, för när jag slutar med tabletterna och även om jag inte känner direkt halsbränna så går jag ganska snabbt väldigt ont i mellangärdet, typ ont som gör att det är svårt att tex ta djupare andetag. Jag är tädd för att denna smärta betyder att min inflammation aldrig riktigt läker ut, vilket inte känns särskilt hälsosamt. Vad har ni på forumet för erfarenheter? Är det farligt att matstrupen är inflammerad länge? Borde jag bara äta medicinen alltid?
Det kan vara så att du behöver underhållsmedicinera ja. Det är rätt vanligt vid kronisk reflux. Man vill dock undvika det om det går pga biverkningar av långtidsanvändning. Det kan bland annat medföra att tarmen får problem med näringsupptaget (ffa b-vitamin).
Usch :( ja bäst att ringa fort för uppföljningstid antar jag. Kanske får bli ännu strängare med vad jag äter.
Vet du vad som orsakar din reflux? Ibland kan operation hjälpa (t.ex. avlägsna magmunsbråck). Försök sova lite halvsittandes när du har känningar, det hindrar magsyran från att läcka upp i strupen lika lätt och fräta. Ät inget 3 timmar innan sänggående. Att undvika sådant som irriterar magen är bra, men bli inte övernitisk med kosten om du inte måste tillfälligt. Annars sänker du bara livskvaliten. Känn efter vad du behöver göra, ofta kan man inte påverka allt för mycket via kosten utom det viktigaste typ att undvika alkohol, kaffe, stark mat mm. Undantaget när det är som värst så klart.