Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3620 ggr
Teja-Bea
0

Msm till barn?

Både jag och min häst tar Msm (metylsulfonylmetan=organiskt svavel) som näringstillskott. Någon som vet om det är säkert att ge till min son på 1,5 år? Det är ju som sagt organiskt och vattenlösligt så det är inte hälsofarligt eller risk för överdosering. Men vill ändå fråga!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Maria
3

Jag skulle aldrig i livet våga ge ett litet barn på 1 1/2 år något som inte finns mer belägg för än att man säger att det inte är hälsofarligt eller risk för överdosering😮

Du kan dö om du överdoserar vatten till exempel.

/Maria

Teja-Bea
0

#1 Det finns mer belägg än så. Svavel är ett ämne som finns naturligt i livsmedel och kroppens tredje viktigaste mineral. Dock med dagens urlakade jordar, GMO, bekäpningsmedel m.m. så har större delen av världens befolkning svavelbrist.

Svavel bidrar till det mesta i kroppen, levern, njurarna, skelettbildning, immunförsvar etc etc.

Dock vet jag inte hur barnakroppar reagerar på tillskott? Behöver de ens det? Finns det en naturlig depå av svavel i barnakroppar?

Någon som vet?

Mitralis
0
Teja-Bea
1

Tack #3! Bra idé!

Maria
2

Du får gärna skriva och berätta vad du fick för svar.

/Maria

OlgaMaria
0

Ja du kan ge msm till små barn, men du måste ge väldigt små doser och öka försiktigt då det kan bli för kraftigt om det finns brist, men vanligtvis reagerar vuxna starkare än barn. Börja t ex med 1/4 krm om dagen eller mindre. Och man behöver nog inte ge mer än max 1 krm till ett så litet barn. Hur mycket tar du själv?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus