Snus
Hur påverkar snus munnen (tänderna, tandköttet) och även hälsan?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja, man har ju sett skräckexempel hos tandläkaren.. Bilder på munnar hos dom som snusar. Vad jag har hört så kan det fräta under läppen.
Sen så är det ju cancerrisker, men det är nog inte större än rökning, och i vissa fall säger man att snusning kan vara bättre än rökning, och i andra fall säger man tvärtom.
Vi gjorde ett arbete i skolan om snus för 1-2 år sen, där fick vi fram att det inte var större risk att få munhålecancer än om man skulle röka, men man vet ju inte hur pass pålitliga källorna var..
Det kom ut ngt uttlande för ngt år sen att det gav cancer men det tog dem snabbt tillbaka då det var felaktigt, eller iaf inte har tillräckligt med bevis på det. Så på mina snusburkar står det numera bara " snus kan skada din hälsa och är beroendeframkallande".
Hälsan kan jag inte säga att det försämrar, men kan få ngt högre blodtryck (säger dme iaf) men har iaf inte jag fått. Förövrigt så försämrar det ju tandköttet och kan därför ge tandlossning, men det är framförallt lössnus. Portionssnus ger om möjligt bara lite gulare tänder, annars har jag inte märkt ngt efter snart 3 år.