Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8892 ggr
[Wraith]
1

Svettning efter op.?

Sitter och läser lite om operationer och hur man kan må efteråt.

Har en bekant som nyligen opererats och hon mår bra men har börjat svettas till och från under dagarna, speciellt om hon anstränger sig, men ibland kommer det bara utan att hon gör något. Nätterna är ganska ok hittills iaf.

Men kan detta vara en biverkning från narkosen?

Har hittat några källor som menar att så kan fallet vara alt. från "skadan" dvs såret från op. då kroppen försöker läka det, men någon här som vet? Hon opererades för ca 1 vecka sedan och svettningarna började komma efter 3-4 dagar. Hon vill inte höra med sin läkare än iaf, utan se hur det utvecklas då hon inte har feber eller mår dåligt i övrigt.

Maria
1

Det har jag aldrig hört talas om.

Jag har opererats själv ett antal gånger och aldrig varit med om det.

Feber är ju en sak men det verkar din vän inte ha.

Kroppen håller ju på att läka så man kanske inte känner sig alldeles som vanligt precis och det beror ju också på om det är en större operation eller inte.

/Maria

[Wraith]
0

#1 Ska dock bli intressant att se om fler har någon erfarenhet av det, har själv opererats men inte upplevt det och aldrig hört tals om det tidigare. Men vi började spåna om det kunde vara orsaken, vissa källor verkar dock nämna det som en orsak, vet dock inte om de är direkt överförbara till hennes situation. Men rent logiskt så låter det inte såååå otroligt då mediciner kan ge sina biverkningar. Men hon vet ju inte vilka mediciner hon fått under narkosen och efter.

[Wraith]
0

Oppssss stavade fel i rubriken ser jag nu 😂

Maria
0

Ändrat🙂

/Maria

[Wraith]
0

Tackar 😃

mongu
0

Det är inte så att din vän har mycket smärta? Kanske äter mycket smärtstillande? Då kan det bli att man svettas mycket.

Kanske väldigt trött och när orken sinar kommer svettningarna istället.

Att det skulle komma pga narkosen tror inte jag på utan det är troligen andra orsaker.

Har själv opererats flera gånger men inte varit med om detta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Wraith]
0

Nej, hon är inte på några smärtstillande alls, annars hade det varit min första gissning. Hon mår riktigt bra annars, är aktiv, inte trött osv.

annia1
0

Jag är nog inte till mycket hjälp för jag har bara opererats en gång och svettningar efteråt märkte jag inte av.

Vad jag vet när det gäller mediciner så försvinner dom ju rätt fort ur kroppen. Vet inte om det finns läkemedel som sitter i längre än nåt dygn så narkos och ev läkemedel vid operation borde inte ge den sortens besvär i efterhand.

Du skriver inte hur gammal hon är. Hon kan ha oturen att samtidigt hamnat i klimakteriet om hon nu har den åldern inne.

Sen skriver du inte heller vilken operation hon gjort och det behöver du inte göra. Men jag sökte på nätet för att se vad som stod. Enda jag hittade som handlade om svettningar efter op gällde bröstförstoring. Det var på ett forum där en hade börjat svettas ordentligt i armhålorna efteråt och undrade om nån annan råkat ut för det. Den (enda) som svarade sa att även hon hade svettats efter op men hon hade svettats på ryggen och hon trodde att det berodde på att kroppen läkte och det hade gett med sig. Det det enda jag hittade gällande att svettas efter op. Så vet inte om det är relevant.

Du skriver att hon mår bra, men hon kan ju vara stressad efter op i alla fall och stress kan göra att man svettas.

Hon kan ju ringa 1177 och fråga.

.

[Wraith]
0

Har själv upplevt svettningar från medicin, upp till 1-2 veckor efter slut av intag. Så det vet jag kan förekomma.

Vi har uteslutit det mesta av det du nämner, kan ju nämna typen av op. och det var en laparotomi.

Hittade det samma när jag sökte på nätet vad gäller bröstop. men detta är inte en sådan op. Hittade dock några engelska källor där folk nämnde svettning efter bl.a ryggoperation.

Hon tycker dock att det har blivit liiiite bättre de senaste dagarna. Men märker ändå en skillnad från hur det var tidigare. Hon är inte orolig, inte än iaf.

[Cocomo]
0

Jag har opererats ungefär ett 30tal gånger och det räcker med att jag reser mig från soffan vissa dagar för att jag ska få svettpärlor. Dock så tror jag mycket beror på mediciner och inte själva narkosen eller något sådant eftersom jag i princip lever på smärtstillande. 😃

annia1
1

Wraith jag är inte medicinskt kunnig utan bara vad jag tycker själv och för mig låter det konstigt att läkemedel man får vid ett tillfälle ger problem efteråt på det sättet. Men vi är ju alla olika.

När det gäller operation så hade jag inte hört talas om laparotomi så jag kollade på nätet. Och som jag förstår det så är det när man öppnar bukväggen. Och att man kan göra det även bara för att ställa diagnos.

Men jag såg på några ställen ihop med det att de nämnde endometrios. Nu blir det många om. Nu vet jag i stort sett noll om endometrios. Men jag kan tänka mig om det gällde det och om dom tog prover eller till och med tog bitar att det har rubbat hormonbalansen tillfälligt. 

Om det gällde endometrios så finns det en sajt här på iFokus. Det är inte så många som hittat dit än då den är helt nystartad. Men om det gäller det så kanske ställa frågan där.

Men det finns ytterligare en sak jag kan tänka mig. Du skriver att hon är aktiv. Så svettningarna kanske bara är kroppens eget sätt att säga. "hörru du ta det lugnt så jag får läka".

.

[Wraith]
0

#11 Tack för att du kommer med olika infallsvinklar.

Endometrios handlar det inte om, hennes op. (vill ej gå in på detaljer) borde inte påverka hormoner. Annars hade det varit en trolig orsak. Förstår dock inte varför du lägger in Endometrios som mest troligast, finns många orsaker till att man utför laparotomier.

Vet ju inte alls om det är möjligt att få biverkningar efter mediciner som man bara intagit en gång, orsaken till att jag ställde frågan här. Men jag personligen tycker inte att det är så långsökt då det handlar om kemi, inget som är normalt nej, men ibland kanske det blir så hos vissa individer var vår tanke. Verkar dock som ingen här har upplevt det, länkat direkt till narkos och op. men jag tror inte stället är så välbesökt *tyvärr*

Hon har återgått till sitt liv, dvs hur hon levde innan så gott som. Hon gör allt (förutom riktigt tunga saker) hon gjorde innan, hon får ej dock motionera än, även om hon känner (tror) att hon skulle klarar av det. Men man är ju inte sjukskriven för inget, så kroppen behöver tid att läka efter en ändå ganska så stor operation så det är inget hon utmanar, läkaren har sagt att hon får börja motionera tex springa/styrketräna efter 4-5 veckor. Allt verkar ha gått ganska smärtfritt efter op. Men som du säger så kanske det är så att kroppen säger till att det blir för jobbigt (även om hon inte känner av det), vilket var även vår tanke och kanske mer trolig än själva narkosen.

annia1
0

Nu blir det nog ett missförstånd nånstans. Jag ser inte endometrios som mest troligast. Utan som jag sa så var det det som togs upp i en del träffar i samband med laparotomi. De flesta andra träffarna jag fick beskrev i stort sett bara att det var att man öppna bukväggen.

Ja när det gäller kroppens signaler så ska man nog lyssna på de även om man själv tycker att man klarar av saker.

.

[Wraith]
0

Jo jag förstod det, men du länkade ju även till iFokus endometrios sajt, så det kändes som om du ansåg att det var mest troligast det hon hade opererats för. Men nåja spelar ingen roll 🙂

Vad gäller kroppens signaler, så håller jag med absolut. Grejen med detta är isåfall, vad vill svettningarna säga henne? Hon har inte ont (om hon inte överanstränger sig, ska ganska mycket till för att hon ska känna något) och hon mår annars riktigt bra. Sen verkar det ju vara ganska ovanligt med detta som symtom efter op. tror inte att detta kommer få henne att ta det lugnare då hon som sagt annars inte har några problem. Men vi får se hur det utvecklas, om det inte blir bättre inom någon vecka eller så, så får hon kontakta sjukvården igen.

annia1
0

Vad svettningarna vill säga. Att hon ska ta det lugnt. Nu vet jag inte om det ligger nån sanning i det, men jag har alltid hört att just magoperationer tar längst tid att läka och att man ska vara försiktig under hela tiden fast man inte har ont för det är så mycket som ska läka. Så på ett sätt är det bättre att man har ont för då blir det automatiskt att man inte gör så mycket. Men när man mår bra så tycker man oftast att man kan göra än det ena än det andra i alla fall, att det inte spelar nån roll för man mår ju bra.

Och om jag tittar på det du själv sa i TS. Att nätterna är i stort sett ok. Och det är ju den tid hon vilar. Du skriver även att hon svettas vid ansträngning. Ja det frestar då på kroppen så den säger ifrån. Sen säger du även att hon kan svettas utan att göra nåt. Då kanske det är att hon funderar/planerar på nåt hon ska göra och då säger också kroppen ifrån i förväg att nej det ska du inte alls. 

Och läser man om extra svettningar alltså inte om hur det är efter op utan att man svettas extra så finns ju tex stress med som kan göra att man svettas extra. Och det är ju mycket möjligt att hon är stressad utan att själv märka det över att hon inte får göra det hon vill göra. Men hon är ju inte ensam om att vilja göra saker efter en op, de flesta vill ju tillbaka till ett normalt liv så snabbt som möjligt. Men din bekant har genomgått en magop och den tar längre tid att läka så det kanske gör att det blir mer av stress då, fast som sagt hon kanske inte är medveten om att hon är stressad över det.

.

[Wraith]
0

Ja det kan ju vara så, har sagt åt henne vad som skrivits här. Får se om hon beslutar sig för att ta det lugnare eller om hon iaf tänker efter. Hon har inte ont längre, kan kännas som en mild träningsvärk i magområdet, men det är det enda.

Hon har avstått tyngre aktiviteter och hon har undvikit tunga lyft och gör så än. Stressad känner hon sig inte och om jag känner henne rätt så är hon inte stressad. Hon är absolut inte lättstressad. Men vem vet hur kroppen hanterar detta. Förhoppningsvis så går det över.

annia1
0

Ja kroppen är en lustig "grej" som man inte alltid förstår sig på. Nog tror jag det går över, men det kan lite tid. Och du skrev ju i 9 att lite hade lagt sig. Om hon har en återbesökstid så kan hon ju ta upp det då om det inte lagt sig. Eller som jag sa förut ringa 1177 och fråga.

.

Juliasundstrom
0

Jag opererade mig för över ett år sedan och lider fortfarande av svettningar. Vet inte vart det kommer ifrån :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Repuls
1

Har nyligen gjort en ljumsbråcksoperation, efter 3 dagar började jag svettas kopiöst, äter bara Alvedon. Läkaren sa att det kan bero på operationen. Kan svettas bara man rör Sig eftersom kroppen just nu kämpar. Svettas inte på natten