Behålla vissomständer?
Har sedan ett år sett att framtänderna i underkäken börjat trängas. Har alltid haft väldigt fina tänder och mått dåligt över detta. Nu såhär ett år senare börjar en visdomstand på var sida i underkäken att titta fram. Så jag förstår nu att de är orsaken till mina inte längre lika fina tänder. Jag tänkte försöka ta reda på om man opererar ut dessa, låter de växa upp för att sedan dra dem eller om man brukar låta visdomständer vara? De ser inte ut att innebära några fysiska problem men kosmetiska. Om jag drar ut dessa, är det troligt att mina nedre framtänder går tillbaka till ursprungsläge då eller vad gör man?
Mvh Ellenfyrkant
Man kan dra ut visdomständerna, är inga man behöver ha för att kunna tugga bra osv. Man har ingen direkt nytta av dom. Angående om dina tänder kommer flytta sig själv tillbaka vet jag ej men annars fixar man det med tandställning tror jag.
||My Love For Animals Is Immortal||
Jag har opererat bort en visdomstand på varje sida i nederkäken. Jag fick aldrig några i övre käken.
Mina växte på tvären så att de tryckte mot resten av tandraden. Båda togs bort och hade inte kommit upp alls.
Du får prata med din tandläkare. Visdomständer är som sagt ingen man är i behov av.
/Maria
Jag har alla mina fyra kvar. Ingen har fått plats att komma upp dock, men är inte i vägen. Jag drog en tand på ena sidan nere för några år sedan och frågade då om visdomstanden som fastnat på tvären skulle komma upp då. Svaret blev Nej, för den har växt fast.
Ja, du kan få visdomständerna utopererade om du besväras av dem. Dock ska du nog inte räkna med att framtänderna rättar till sig efteråt. Det skulle krävas att alla tänder flyttar sig lite bakåt för att ge mer plats, vilket inte är så troligt att de gör. Då är det tandställning som gäller om du vill rätta till detta, vilket brukar kunna kosta allt mellan 15 000 kr - 45 000 kr.