Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 18868 ggr
Maria
12

Hjärntrötthet

Inför min operation så försökte läkaren förklara att jag kommer att drabbas av hjärntrötthet som en naturlig effekt som så småning om går över.

Jag frågade hur det känns och han svarar att det är svårt att förklara men du kommer att bli varseFlört

Det har jag blivit.

Det drabbar de flesta som haft någon form av trauma i skallen såsom stroke, operation, och även viss form av utbrändhet.

Det är väldigt svårt att förklara men hjärnan orkar liksom inte med. Jag kan inte koncentrera mig längre stunder. Läsa är svårt. Tappar tråden ganska snabbt så det får bli ett kort kapitel åt gången.

Sticka med avancerade mönster går heller inte så jag nöjer mig med små enkla rutor som ska bli en filt. En ruta om dagen är måletGlad

Jag kan bli så där akut trött som man kan bli efter en rejäl måltid. Det är bara att detta kan komma när som helst.

Jag känner att jag bara måste gå och lägga mig och då somnar jag verkligen som en stock.

Märklig känsla.

Är det någon annan som känner igen sig?

/Maria

Karmatarerskanise
0

En del symptom påminner rätt mycket om hur det är för någon med ADHD.

Hoppas det är övergående! :)

RuiXue
0

Jag kan somna precis när som helst i stort sett. Ofta om jag sitter i sängen (bekvämaste sittplatsen hemma) med laptopen, så kan jag somna sittandes med laptopen i knätFlört

Jennie

[Tassy]
0

Jag känner också igen mig en del, dock inte så extremt. Precis som Hera säger så påminner det om det bokstavsmänniskor genomlider, kanske inte jättemycket, men en del.

mongu
0

Jag känner igen mycket av det du beskriver. För min del tror jag det beror på all värk jag har att kroppen går på högvarv hela tiden.

Blir också akut trött och då är det ett måste att lägga sig ner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Bergspuman
0

Jag har ju haft stroke, som 24-åring. Just den där hjärntröttheten drabbades även jag av då. Efter ca 1 månad åkte jag och min f d man (som jag då var tillsammans med första omgången) ner till Köpenhamn över helgen. Jag minns extremt litet från den helgen! Jag orkade inte ta in några intryck.

Det tog ett tag innan jag kände mig skärpt som förr.

Men det har fortfarande inte gått fullt 1 månad sedan din operation så återigen, du får ge dig till tåls Glad.

Till hösten är du nog betydligt bättre.

Maria
0

Jag ska i alla fall beställa ett gäng böcker nu så att jag har ett lager. Lättlästa deckare får det bliFlört

Korsord går bara inte att tänka på. Möjligen de lättaste en kort stund.

/Maria

[SvenA]
0

Testa ljudböcker kanske kan vara en lösning

Det finns massor på biblioteken i MP3 fomat

även talböckerna är i NP3

Maria
0

Det var en bra idé Sven.

/Maria

[SvenA]
0

Jag kan ju själv bara läsa böcker den vägen så det är naturligt för min del och helt underbart tycker jag som alltid har läst mycket böcker

Isira
0

Låter smått som när jag hade gått med ordentlig B12 och järn brist rätt länge. Kände att jag hade blivit helt dum och hade svårt att hänga med och orka med studierna. Fick tillskott så blev det sakta bättre.

enjooy
0

Jag känner verkligen igen mig i dig där, är oerhört trött och kan sova 10 timmar per natt men ändå behöva gå o lägga mig efter två timmar för att jag är så väldans trött. Är så utmattad att det värker i händer och armar, orkar inte koncentrera mig, att sitta vid datorn är en kraftansträning. tror att jag är utmattad psykiskt på grund av att först blev en person i min familj väldigt sjuk och nu blev ännu en i familjen oerhört sjuk där vi farade för dennes liv. men som du säger kanske det är hjärntrötthet att jag fått stå ut med så mycket känslor, och stress och annat under en väldigt kort tid.

Maja2
0

Känner verkligen igen mig. Hjärntrött pga utbrändhet. Det är 10 år sedan jag blev sjukskriven och det verkar som att vissa förmågor aldrig återhämtar sig.

lillaisa
0

Känner också igen mig. Varit utbränd i snart två år och har jättesvårt att göra saker jag normalt gjorde utan att tänka. Det är som att jag inte får grepp om tankarna. Bara att skriva det här inlägget tog flera minuter Flört

/Isa

HannaM
0

Låter precis som hur det kan vara att leva med adhd. Att hålla uppe koncentrationen, sortera intryck eller ja, bara att ta in dom gör en verklgien helt slut på alla plan. Efter en intensiv dag behöver jag ofta vila upp mig minst en dag innan jag börjar bli människa igen.

Torgeir
0

Hej, ny här och lider av hjärntrötthet efter en trafikolycka 05

och är förtidspensionär sen dess. Jag är ju ´bara´56 år men

känner mig mycket äldre, orkar inte umgås med barn och

barnbarn i den utsträckning som jag önskar. Föreningsliv och

böcker, även talböcker, orkar jag inte med. Önskar det fanns

ett Pigg-Piggelinpiller att ta. Finns det?

Torgeir N

Emtmgbg
0

Hej! Jag vet hur du känner dig, jag har blivit opererad 2 gånger för stora hjärntumörer, inte cancer men det var långdragna operationer och tuffa återhämtningar. En i mars 2009 när min äldsta son var då bara 4 veckor och igen i maj 2011 då den hade vuxit tillbaka, då var min yngsta son 3 månader. Jag vet hur gärna man vill tillbaka till att bli "sig själv" och orka som innan. En dag i taget får man ta och ge sig tid till återhämtning, så det inte blir som för mig som haft barn och ta hand om och en svår privat situation. Då kan det ta längre tid att få tillbaka den mentala energin, det gäller att vila, sova och kanske ta upp meditation och yoga. Läs lite om mental trötthet på Sahlgrenskas sida. Det gav mig lite att känna på. Jag vet hur du har det.. Kramar och lycka till… Och framför allt unna dig vila, även om det är tråkigt ibland.

Maria
0

#16 Oj, vad du har gått igenom.

Jo, jag känner mig fortfarande trött så här drygt ett år senare.

Har även diagnosen  Astenoemotionellt syndrom numera (hjärntrötthet).

Det är förmodligen det som påverkar min dagliga huvudvärk också.

Visserligen har det blivit något bättre för jag klarar att jobba halvtid numera men jag är totalt slut efter arbetsdagarna.

Hur går det för dig? Kan du jobba? Eller du kanske är barnledig eller sjukskriven?

Jag är evigt tacksam att jag inte har små barn längre.

/Maria

Maria
0

Idag på jobbet så har jag bokat patienter, pipetterat blod, plasma och serum och gjort en anhörigintervju på dryga timmen.

Inga betungande arbetsuppgifter men det tar fullkomligt musten ur mig.

Intervjun tar ungefär en halvtimme att renskriva från alla anteckningar och jag får koncentrera mig för att inte glömma något.

Det blir lite småroligt då de flesta frågorna i formuläret handlar om patientens minneFlört

/Maria

Emtmgbg
0

Hej! Jag förstår att du är trött efter en arbetsdag, en del dagar kanske är bättre än andra? Så är det för mig, jag lurar mig själv och tror att jag orkar sen får jag betala med extrem trötthet i flera dagar framöver. Jag hoppas att jag får chans att vila och komma igen när båda barnen går på dagis. Svårt att hitta balans eller acceptera den nya människa man är… Har du gjort återbesök?

Maria
0

Jag har gjort flera återbesök med flera magnetröntgen. Ska göra en nu i april igen. Väntar på kallelse.

Du kan säkerlige behöva vilan när barnen går på dagis.

/Maria

Virvlan
0

Jag lider också av det. För snart 2,5 år sedan opererades jag i hjärnan, jag hade en hjärntumör. Det tog tid innan jag började må bra igen. Jag mår fortfarande inte bra och ett heltidsjobb går inte. Jag har försökt.
3 dagar på jobbet kan göra att jag knappt orkar upp ur sängen 4:e dagen och behöver bara sova hela dagen. Jag får lätt ont i huvudet vilket bidrar till att jag spänner mig och stressen ökar och jag spyr.
Hur gör ni? är ni sjukskrivna? arbetar halvtid?.. hur tar ni er tillbaka? jag vill vara frisk!!

Maria
0

#21 Nu är det 3 1/2 år sedan jag opererades.

Jag har bytt jobb och arbetar 50% uppdelat på måndag-onsdag-fredag och det fungerar bra för mig. Jag har permanent sjukersättning resterande 50%.

Jag har balanssvårigheter/yrsel och går med en krycka och jag har gjort en minnesutredning som inte var helt OK😉

Jag har också stora besvär av huvudvärk med kräkningar när det är som värst. Äter Citodon vid behov och Saroten.

Jag har accepterat att mitt liv har blivit en aning annorlunda. Det tog en tid att inse men för mig är det enda sättet för att kunna må bra.

Nu har jag den stora fördelen med att inte ha småbarn (sonen är 30) så det är bara jag, min man och katterna hemma så jag kan vila så mycket jag vill. 

Jag tränar kroppen och knoppen så mycket jag orkar. Spelar mycket spel, krypto, korsord och läser. Jag är 52 år så jag har ju ändå flera år kvar till att arbeta.

/Maria

Scorpio97
0

Har kronisk huvudvärk, och vissa dagar när jag har mer ont så är jag också lite sådär.

//Jessie

Maria
0

#23 Har du någon behandling? Har du fått någon diagnos på hjärntrötthet?

/Maria

Scorpio97
0

#24 Dom vet inte vad som orsakar min huvudvärk, vilket gör att det inte går att behandla.

Ingen diagnos på hjärntrötthet, jag kände bara igen mig lite från din beskrivning. Dock har jag bara så ibland.

//Jessie

Maria
0

Aha.

Hjärntrötthet har man ju konstant och de flesta som råkat ut för en stroke, ett trauma eller kanske någon operation i hjärnan kan drabbas.

Även vid utbrändhet kan man få diagnosen.

Att man sedan är helt låg och inte kan fungera när man har huvudvärk är inte riktigt samma sak.

/Maria

Scorpio97
0

#26 Nej, det är säkert en annan sak när man har huvudvärk, sen påstod jag faktiskt inte i mitt första inlägg att jag har eller tror att jag har hjärntrötthet heller, jag skrev bara att jag känner igen mig och också är så ibland.

//Jessie

Maria
0

Det är klart att du får känna igen dig.

Jag ville bara förklara att hjärntrötthet är något som är konstant hela dygnet så att säga.

/Maria

Virvlan
0

Jag är 28 år och det var ca 2,5 år sedan jag opererades. Jag gick ut fullt ut efter bara 1 år och trodde jag kunde arbeta heltid som lärare i en årskurs 1. Vad fel jag hade.. Det fungerade ju inte..Först nu fattar jag att jag inte kan arbeta full tid. Kanske halvtid. De går inte mer och speciellt inte med barn då jag är ljudkänslig.
Öronproppar kan ju fungera vid vissa tillfällen men inte alltid.
Maria, fick du på papper av läkare att du lider av hjärntrötthet?

Maria
0

#29 Jag gjorde som du och började tidigt att jobba helt men det fungerade som sagt inte. Jag blev sjukskriven halvt och har fått diagnosen asteno emotionellt syndrom (hjärntrötthet) och jag har även gjord en minnesutredning som inte var helt OK.

Jag fick papper hem från försäkringskassan där jag skulle skriva under för att få 50% sjukersättning. Jag ville inte med en gång men insåg snart att det var det bästa.

/Maria

Intehärutandär
0

Hjärntrötthet är inget kul. Känns som om skallen kokar då man försöker läsa t ex. På nätet har jag dock lite lättare, än på papper att läsa kortare texter.

IceTee
0

Nu är det inte hjärntrött jag är, men jag har ADHD samt blir i perioder deprimerad. Känns precis likadant!

Medarbetare på Skor iFokus

Virvlan
0

Jag blir ju bättre ju mer tiden går. Men när jag blir övertrött i huvudet kan det sluta med jätte ont i huvudet och att jag kräks.

Maria
0

#33 Jag känner igen mig där. Kan ofta bara göra en sak i taget annars blir det bara blurr i huvudet. 

Jag som kunde har många bollar i luften förr och full koll på tillvaron.

/Maria

[JeanetteK]
0

Jag var på IKEA förra veckan. Jag skulle köpa gångjärn till en garderob. Det var det enda jag skulle ha. Tror att jag stannade upp tio gånger och funderade på vad det var jag skulle ha nu igen. Jag har fibromyalgi. Jag har också alltid haft koll på allt och tusen bollar i luften samtidigt. Nu känner jag inte igen mig själv vissa dagar. Otroligt obehagligt.

Virvlan
0

Jag var också sån. Kunde göra massor och orkade mycket mer..
Men inte nu längre. Att handla i en mataffär med massa folk gör mig oerhört snurrig och trött..