Tips för sömn?
Behöver verkligen tips - har försökt att sova ordentligt i flera år (17 år av mina 24) nu, men inget har hjälpt hittills!
Testat vad som känns som allt mellan himmel och jord nu och vet inte vad jag ska ta mig till. Är helt slut och alltid trött, men kan ändå inte sova.
Sista dagarna har varit hemska (med fullmåne osv) och trots att jag nu tagit dubbel dos med insomning så är jag inte i närheten av att kunna somna!
Har ni något tips jag kan testa i helgen?
Ska ringa läkare på måndag om nya insomningstabletter, har väl testat 20-tal olika och kombinationer nu =/
Jag har testats på sömnenheten på sjukhus, men de kan bara konstatera att jag inte går i djupsömn, sen skickade de hem mig utan hjälp -.-'
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tai Chi kanske?
#1 testade detta utan resultat i 3 år tyvärr, men tack iallafall =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Använd en kostregistreringssida, exempelvis matkalkyl.se, och knappa in vad du konsumerar en vanlig dag. Om ditt intag av magnesium ligger under RDI så supplementera med 200mg (närsomhelst under dagen).
Exponera dig för lavandelarom, exempelvis med hjälp av en aromalampa, i minst 30 minuter på kvällen.
Tala med din läkare om ni kan pröva melatonin.
Lär dig Transcendental Meditation! http://tmdoctors.info/tms-halsoeffekter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
#3-4 Tack för era tips, skall kolla in dessa =)
Sänk temperaturen i sovrummet, ju kallare det är desto mer vill man gosa ner sig under täcket.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Magnesium på kvällen hjälper många. Du kan ta 400-600 mg och prova dig fram. Hjälper inte det kan du prova melatonin.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#8 Läkemedelsindustrin förlorar mycket pengar på melatonin, och därför dyker det upp många artiklar liknande denna. I Sverige är ju marknaden för melatonin väldigt begränsad, och många hoppas på att det ska fortsätta vara så länge till.
Det finns faktiskt en hel del studier som visar på att melatonin är både säkert och effektivt. Att man inte vet hur något fungerar i längden gäller ju det mesta. Det finns inte heller långtidsstudier på andra sömnmediciner, och de vet man att de har jobbiga biverkningar många av dem, men det talar man inte särskilt mycket om.
Melatonin tycks fungera som en antioxidant och har skyddande effekter på hjärnan.
Sömnmediciner är till för att användas i kortare perioder och är ingen lösning på själva sömnproblemet.
/Maria
#0, Hur djupt in i psykologins värld har du fått hjälp med ditt sömnproblem?
#7 Magnesium äter jag redan, har ingen effekt alls tyvärr…
#10 håller med, nu har jag dock ätit olika mediciner kontinuerligt sedan jag började få problemen, egentligen vill jag inte käka piller alls =/
#11 Inte mycket - tar upp problemet varje vecka, men de nickar bara och skriver ut fler tabletter att testa -.-'
#12 Vad tar du för sort, hur mycket och när?
#13 Av vad? magnesium, sömnpiller, vitaminer? =)
Magnesium :)
#15 Jag tar Apotekets Magnesium - 120mg/2-4ggr dag
Okej. Har man sömnproblem så är det viktigt att ta magnesium på rätt tid för att det ska göra någon nytta för dig. Vad som är rätt tid kan vara lite olika, men för de flesta verkar magnesium ganska fort. Då kan det störa din nattsömn om du tar magnesium flera gånger om dagen. Då får du den trötta effekten under dagstid och får svårt att somna på kvällen. Testa att ta fyra tabletter på kvällen innan du ska sova. Antagligen mår du bäst av att inte alls ta magnesium under dagen, så testa att undvika det.
När burken från apoteket är slut kan du gå till hälsokosten och köpa ett tillskott med bättre styrka och mindre tillsatser, eller be din läkare om recept. Eller beställ på nätet, blir lite billigare än i butiken.
Nu vänder jag mig bara till dig Saffran0Spice!
Om du nu har dessa problem med sömnen och på allvar vill komma tillrätta med det? Varför då inte göra något som verkligen kan ge lösning på ditt problem?
#18 får testa det, dock har jag inte ätit magnesium jämt och utspritt på dagen. har tagit allt samtidigt i perioder och varit helt utan i perioder för att se skillnad, men det var ingen skillnad alls av någon anledning =/
#19 Du kanske missat meningen med tråden - jag letar efter just ''det'' som kan vara lösningen 😉
Men har du något förslag så varsågod att dela med dig av detta =)
Saffran0Spice! Du har visst missat att jag redan gett dig ett seriöst förslag i #4
#22 nej då, har kikat där - men TM är någonting som inte skulle fungera för mitt lättstressade sinne, jag blir för lätt distraherad för meditation tyvärr ..
Saffran0Spice! Jag skulle inte föreslå TM tekniken om jag inte var säker på att den verkligen fungerar! Vet av erfarenhet att just den här meditationsmetoden skulle hjälpa dig och med stor sanolikhet helt lösa ditt problem!
#0,
hur mycket har du arbetat med din egen personliga utveckling?
Dvs vilken syn har du på livet?
Är du en person som reagerar på det omgivningen presenterar för dig och gör allt för att vara andra till lags?
Eller är du en person som är trygg i dig själv och därför agerar inifrån din egen välbalanserade förståelse av hur verkligheten fungerar? Dvs du vet att alla människor är unika och har möjligheten att agera i samförstånd med varandra. Samtidigt vet du att många människor ännu inte förstått det här och därför agerar de som de vore separerade från varandra. Vilket kan visa sig i att de säger en sak med munnen men menar någonting helt annat med de känslor de samtidigt utstrålar? Ofta görs det här för att vinna fördel mot den andra personen. Som jag skrev, upplever person sig som separerad från sin omgivning och därför måste man ta avstånd från andra personer. Detta uppnår man genom att se andra som separerade från dig. Att en person har mer rätt och en annan person har mindre rätt. Därför är det rätt att se sig som den som har mest rätt.
Ibland är det så att vi när vi växer upp från vår omgivning lär oss hur världen fungerar från personer som är otrygga i sig själva. Därför är det enda de kan lära ut till dig om hur världen fungerar just otrygghet.
När ett liv formats på det här viset behövs det hjälp för att skapa förändring. Och den förändringen behöver göras inifrån individen på ett ofta väldigt djupt plan.
Så mitt råd till dig är att ställa dig frågan. Är jag en person som behöver börja arbeta med min personliga utveckling eller är jag redan fullständigt trygg i mig själv hela tiden? Mitt svar är att du inte kan vara fullständigt trygg, för om du vore det skulle din kropp befinna sig i harmoni hela tiden och då kan du inte samtidigt vara ut balans och ha sömnproblem.
Jag är idag 48 år. Fram till jag var 37 år hade jag ingen aning om att det var såhär verkligheten fungerade. Det är först nu sista månaderna jag förstått varför jag under hela mitt liv sett på livet från ett negativt perspektiv och trott att alla människor agerar inifrån sina rädslor. Bara för att jag som väldigt högkänslig person HSP kunde ta in, inte enbart det människor sa. Jag tog dessutom in det människor förmedlade genom sina känslor. Vilket ledde till att de sa en sak men menade någonting annat.
Förstå livet problem det kan ställa till med när du ska bygga en grund att stå på när du definierar hur ditt liv ska se ut.
Ingen har någonsin kunnat ge mig den här förklaringen från det här djupet. Det tog mig 48 år att förstå att det fortfarande är normalt att säga en sak och även ha en annan agenda bakom orden. Det är inte ett balanserat sätt att leva sitt liv. Det skapar oharmoni i livet.
Ett sätt att förändra sitt liv är att byta ut en tanke i taget. Ta en tanke du inte längre stöder och ersätt den med en ny som stöder den du nu önskar vara. Det tar tid, men förstå vilken tid du redan investerat med tankar som hela tiden pågår som inte längre definierar den du nu önskar vara. Kasta ut dom tankarna och fyll på med nya friska istället.
Jag säger inte att det är lätt. Jag säger att det är effektivt och att det tar tid. Men investeringen är det du kommer att uppleva för resten av ditt liv. Och det är ingen dålig avkastning.
RobinEH!
Jag uppmärksammade också vad TS sa om "lättstressade sinne, jag blir för lätt distraherad för meditation tyvärr .." Men jag ger det här förslaget om TM tekniken till Saffran0Spice! För jag vet att den naturligt och spontant har den effekten, att den ger balans och harmoni till alla med sömnproblem och ett lättstressat sinne.