Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthuskurer-egenvård
Läst 8803 ggr
Ary
0

Rinnsnuva

Finns det någon huskur mot rinnsnuva? Övriga förkylningssymptom kan jag leva med men jag börjar se ut som Rudolf med den röda mulen och det svider.

Har en gång haft spray från apoteket mot rinnsnuva men fick då huvudvärk som var värre än snuva och täppt näsa….

Zepp
0

Rhinocort.. fås mot recept!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
0

Tack men jag skulle föredra något mer naturligt. Rhinocort hade jag till och från i många år men den ger mig näsblod.

Zepp
1

Rinnsnuva utan förkylning tyder mer på allergi.. mest vanligt kvalsterallergi i sängen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
0

#0 Mot själva snuvan finns det nog ingen huskur, vad jag vet. Däremot finns det underbar hjälp att få mot röd och sönderskavd näsa, som svider allt värre och värre för varje gång man måste snyta sig.

Själv använder jag en oparfymerad Lypsyl Sensitive, och stryker på lite försiktigt efter var och varannan snytning. Det minskar problemen med sveda och rodnad med ca 90-95 %, i varje fall för mig. Önskar bara att jag hade vetat det som barn och tonåring, när jag ofta var förkyld och hade influensa och dylikt.

Det bästa med att använda en sån här Lypsyl är att den är så liten och behändig, precis rätt storlek och form för att passa lagom till näsan, både utanpå och lite inuti. Dessutom kan man ha den i fickan nära till hands hela tiden utan att den kladdar ner nånting, och man får inget kladd på fingrarna heller. Helt enkelt en perfekt lösning på ett mycket plågsamt problem.🙂

Dessutom så är det bra att tänka på att man ska köpa dom allra mjukaste och lenaste näsdukarna som finns att få tag på, så skonar man den stackars näsan ännu lite mer.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Ary
0

#3 Det jag har nu är dock en gammal hederlig förkylning. Förut hade jag den för allergiska symptom men det har lugnat sig efter jag slutade röka och ändrade kosten.

#4 Tack, jag ska se vad jag har hemma. Dock ingen oparfymerad lypsyl, men man tager vad man haver. 😉

Aniara14
0

#5 En oparfymerad sort är klart bäst, om man kan få tag på, annars kan det bli för stark lukt i och med att man sätter i det just i näsan. Innan jag äntligen kom på detta med Lypsyl Sensitive så brukade jag använda Nivea, men det var så kladdigt och smetigt både på näsa och fingrar, och dessutom kraftig parfymlukt. Passade inte alls lika bra till ändamålet, enligt min åsikt.

ÖLI (Övre LuftvägsInfektioner) typ förkylning, influensa osv. är ett förbannat gissel!!! Borde utrotas helt, tycker jag!

Ary
0

#6 Absolut! Borde förbjudas. Ebola med. 😉

Aniara14
0

#7 Usch, tala inte om Ebola… jag börjar faktiskt bli mer och mer orolig på senaste tiden att det otäcka skiten ska komma hit till Sverige också… 😕 fy f*n, då skulle väl alla förkylningar och andra ÖLI verka som rena njutningen i jämförelse. Hoppas inte det händer!