Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 10924 ggr
[jitterbop]
0

Hormonrubbning?

Jag var på läkarbesök i början av 2012 då jag hade haft problem med hjärtklappning, yrsel , orkelöshet, ett tag,  Blogprover tog osv även på sköldkörteln. De hittade ingenting och kunde inte svara på varför jag mådde så konstigt.  Normalt blodsocker och lågt blodtryck.

Nu har det rullat på i 3  år det har inte blivit bättre, snarare tvärtom. Svettningar,  minskad sexlust ( ingen alls!!) sämre minne, svårt å koncentrera mig, deprimerad, trött, ont i kroppen,  väldiga svårigheter att gå ner i vikt (händer ingenting längre trots träning, stampat på samma vikt i 4  år), hjärtklappning, tungt att andas ibland och sover oroligt mm.

Jag håller på med cykling, har en ganska bra kondition men blir lätt andfådd, typ när jag ska gå upp på övervåningen, då blir jag helt slut.

Kan jag ha störd hormonfunktion? Ska boka läkartid men ville höra om någon mer har samma problem.

Maria
1

Jag tycker du ska söka hjälp igen. Man kan bl.a mäta din lungkapacitet med en spirometriundersökning och de brukar finnas på de flesta vårdcentraler.

Nu vet jag inte hur gammal du är men kan det vara klimakteriet?

/Maria

[jitterbop]
0

Jag är 24 så det hoppas jag inte =)

Maria
0

Ha, nej då är det nog inte det😉

/Maria

Tant Grön
0

Dina symptom är väl typiska för hypotyreos, låg ämnesomsättning. Sök vård igen, skriv upp alla dina symptom och visa för doktorn.

[jitterbop]
0

#4 = det ska jag! funderar på att besöka en privläkare istället för VC

Tant Grön
0

#5 Privat kan nog vara bättre. Säg att du kan inte ha det så här, att dom måste göra något.

Tant Grön
0

Vet en tjej som bara var 18 år när hon fick detta. Hon fick behandling med hormontabletter och blev bra. Tabletterna måste hon kanske äta hela livet.

Hoppas du hittar en bra doktor.

[jitterbop]
0

Tack för era råd! Det hoppas jag med! Jag googlade (man ska väl kanske inte lita alltför mycket på google meen..) sympton på hormonrubbningar och hur mycket som helst stämmer in på mina problem. 
Det jag skrev ovan men även lättirriterad (fråga min sambo ha ha) lättrörd mm.

Zepp
0

Lågt blodtryck som du har ger ju oxå en hel del symptom!

Hur som helst.. man får i princip veta vad man lider av för att få hjälp av vårdcentralen.

Ingen skugga skall falla över dessa.. men de kan inte gissa sig till problemet!

Hur som helst, nu finns ett alternativ, ett privat laboratorium som mot en mindre pekuniär ersättning tar de prover du vill!

http://werlabs.nordicshops.com/category.html/womens-jeans

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[jitterbop]
0

#9 Tack för tipset, fanns inget provtagningställe i närheten av mig dock. Men ska ringa en privatläkare i morgon.

[TanatosNyx]
0

Jag har exakt samma grej, det var sköldkörteln. Äter levaxin nu.

[jitterbop]
1

#11 : Hur mår du idag? Hade du problem med vikten? Jag har gått ner 37 kg för 5 år sedan men har fortfarande 8-9 kg övervikt kvar men ingenting har hänt sedan dess,trots mycket träning, ätit mindre vs ätit mer.

[TanatosNyx]
0

Jag mår bättre. Har också haft problem med vikten, med levaxinet försvann det sista trots att jag åt ganska onyttigt (satt fast som berget innan).

[TanatosNyx]
0

Satt fast som berget trots nyttig mat och massa träning*

[jitterbop]
0

Tack! Fick tid hos läkarn redan på Onsdag, snooordyrt så jag hoppas han hittar orsaken till mina problem :P

[TanatosNyx]
0

Hmm, det ska bara kosta som ett vanligt läkarbesök? eller går du privat?

[jitterbop]
0

Jag tog en privat denna gång, jag har ju varit på VC 2 gånger för dessa problem så tänkte att en privatäkare kanske är bättre :P

[jitterbop]
0

1850 landade summan på…..huah!! väntar med spänning på svar….och hoppas att det är något som inte är som det ska, för att få svar på mina symptom.  togs prover på sköldkörteln, ämnesomsättning,  ev vitaminbrist å nåt mer som jag inte kommer ihåg.

Josephiine90
0

Har du fått svar på proverna? :)

Zepp
0

Lever du fortfarande??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
2

TS var inloggad den 14/8 så det verkar vara positivt i alla fall.

/Maria

Ove-D
0

Oj… symtomen lät som mig… Men vårdcentralen hittar inga fel på mig…

Zabbio
3

Det finns ett billigt och enkelt tips som ska kunna hjälpa vid hormonrubbning, och annat irriterande. Jag har nyss börjat och kan inte säga om det har effekt, men det är ingenting som kan skada. "Folk" säger att det hjälper inom några dagar/en vecka och att klimakteriebesvär, PMS, finnar orsakade av östrogenobalans osv börjar  försvinna och håller sig borta.

Som sagt, det skadar inte att testa, right?

Det är en sallad på morot. Man river en morot (ekologisk) ''på det långa hållet'', blandar  rivet med lite kokosfett (1-2tsk), vinäger (1-2tsk) och havssalt.
Äter en gång om dagen, minst en timme före och efter övrig mat så att den får jobba ensam i magen.

Finns många sajter och  blogginlägg som beskriver det bättre än jag, men  här är en: http://www.momnivores-dilemma.com/ray-peats-raw-carrot-salad-recipe-anti-estrogen-and-vital-to-womens-health/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[jitterbop]
0

Haha ja jag lever! Har inte fått provsvaren på papper ännu men jag har pratat med sköterskan och alla prover var normala sa hon.  

Så vad gör jag nu? =S

Dock läste jag i en tidning att man fortfarande kan ha "fel" på sköldkörteln trots att proverna inte visar det….

[jitterbop]
0

Jag blir så less. Min ork är som bortblåst.  Jag har under våren/sommaren haft en bra träningsperiod med cykeln, 4-5 mils rundor. Men NU, de senaste 2-3 veckorna orkar jag ingenting, frustrerande =(

[jitterbop]
0

Nuså fick jag provsvaren samt ett brev från läkaren.  Där han bla. skriver: Din halt av vitamin b12 kobalamin är i det lägre området med komalamin 169. När man har ett värde under 200 bör man överväga behandling med vitamin b12.

Järnhalten var normal men i det nedre området så det skadar inte att äta järntabletter under en tid.

TSH = 1.5
t4 fritt = 13
t3 frott = 3,6
Blodtryck 125/75

[jitterbop]
0

När jag kollade blodtryck sist (2012) låg det på 105/50