Ögonoperation
Finns det någon här som har genomgått en ögonoperation för att korrigera skelningsfel? Kan ni isåfall berätta lite om hur det gick?
följer!
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
Jag har inte opererat mina ögon för skelning, men jag har viss kunskap inom området då jag är specialutbildad optiker. Är det något speciellt du undrar över?
#2 Bara sådär allmänt om folks personliga upplevelse.
Idag så kommer jag att opereras och grejen är att jag har ju inte fått någon information alls. Jag har fyllt i papper där de frågar om jag har blivit nedsövd tidigare osv.
Jag har nu ätit mat för det stod inget om att jag inte fick äta innan operationen. Jag läste dock på nätet och om jag ska sövas ner så får jag inte ha ätit innan. Det här är lite förvirrande för mig. Kan de ha missat att ha gett mig den här informationen? Om de inte ska söva ner mig, varför ställer de då sådana frågor i samband med ögondroppar (om jag kan göra det på egen hand) osv?
#3 nu är jag inte helt säker men vid dom flesta ögonoperationer så brukar man väl inte behöva sövas utan det räcker med lokalbedövning droppar m.m 🤔
och skulle du inte få äta innan operationen så brukar mottagningen skriva det då det är viktigt att man inte äter på ett antal timmar innan operationen
#4 Nu blev det så att operationen blev inställd. Det var knepigare än vad de trodde. Så nu får jag vänta tills hösten istället….
Aj, då.
Försök att få lite bättre information innan operationen till hösten.
Det lät som om du inte fått veta något alls.
/Maria
Precis som #4 skrev så brukar man oftast inte söva under den här typen av operationer, utan de utförs under lokalbedövning.
Vad tråkigt att den blev inställd TS.
Ser du dubbelt nu eller har du prisma i dina glasögon?
#7 Jag har fått självhäftande prisma på glasögonen - vänstra sidan. Nu ser jag dock dubbelt vilket jag inte gjorde förut och ögat skelar helt galet til vänster (det är mitt vänstra öga som krånglar) och man ser tydligt mitt problem med skelande öga vilket man tidigare bara kunde se lite hastigt då jag blev trött.
Jag får dessutom jätteont efter bara ett par minuter och inom 15min har jag huvudvärk och inom en timme har jag migrän. Jag måste dock ändå använda prisman i två veckor så mycket som möjligt…. Jag kan ju säga att jag vägrar att ha på mig dem då jag är på jobb för annars skulle jag kollapsa totalt.
Men usch vad jobbigt #8
Ser du alltid dubbelt nu alltså? Jag föreslår att du går till en optiker och ber dem tillpassa en kontaktlins som suddar ut synen för det vänstra ögat tills vidare om prismat inte hjälper längre. Så att du bara får se med höger öga ett tag tills du ska tillbaka till ögonläkaren/ortoptisten.
Ring och prata med dem, varför ska du ha prismat i två veckor om det inte hjälper? 😕
#9 Jag ser dubbelt om jag använder glasögonen som har prismat på vänstra linsen. Det har gått så långt att jag vägrar helt enkelt att använda glasögonen och använder instället linserna.
Jag ska prata med dem på måndag och säga att jag har inte kunnat använda dem så ofta som de har bett mig göra. =/
Jag vet inte varför jag är tvungen att använda dem i två veckor. De gissa på att ögonen skulle vänja sig men det har de ju inte gjort men sen igen har jag inte använt dem särskilt ofta…
#10 okej, jag tror att det är bra att du frågar dem på måndag! Hoppas verkligen att det blir bättre för dig!