Plantarfaciit
Hej på er.
Ny här.
Har ett problem som jag nu haft i 1½ månad. Fick helt plötsligt så ont i en häl. Värken blev värre och värre. Gick till en Ortopedtekniker och han gjorde en fullskalig undersökning av bägge mina fötter.
Det visar sej att jag har plantarfaciit (hälsporre) på höger men början till det även på vänster.
Fick köpa nya skor+en massa inlägg. Har gått i dessa nu ett tag men det hjälper inte. Jag får nästan ondare.
Har nu påbörjat ett sommarvik på Onkologen och efter första dagen med 7½ timmes konstant gående och stående hade jag sån hemsk värk på natten så jag kunde inte sova. Morgonen efter kunde jag knappt gå och fick sjukskriva mej.
Min arbetsgivare förstår inte riktigt vad för värk jag har utan sa "att du kan väl pröva en dag till". Öhh…jag kunde ju inte ens gå efter första dagen…
Nu ska jag till min läkare imorrn. Har fortfarande värk efter att jag gått eller stått max 2 timmar. Min arbetsgivare kan inte avsätta mej från sommarjobbet (vilket jag kan förstå). Men HUR ska jag kunna jobba med denna värken om läkaren nu inte förstår hur ont jag har?
Min ortopedtekniker sa att om jag fortsätter som jag gör nu, kommer jag bli sängliggande eller få använda mej av kryckor.
Jag vet inte hur jag ska gå tillväga och detta tar på psyket.
Nån som har förslag eller erfarenhet av detta?
Sporttejp ett varv runt vardera hälen är det som hjälpt mig. Det gör inte ont så länge det är tejpat och nu har jag inte behövt det på flera år.
Har testat det med men värken kom tillbaka efter en stund då också.
Usch, vad tråkigt! Det beror kanske på hur allvarligt det är. Men tejpa ändå, annars kommer det inte att läka. Dra åt tejpen ganska hårt. Den tejpning som jag sett i böcker hjälpte inte mig ett smack, kan jag tillägga.
Ja min moster visste hur man skulle tejpa så hon visade mej. Jag kan ju ta på det igen men det gjorde då ingen verkan. Men jag testar allt för att kunna börja jobba igen.
Måste ju tala om med att det är inflammationen jag behöver bli av med. Hälsporren i sej blir man aldrig fri ifrån då detta är en pålagring på benet i hälen.
Man kan, när man blivit av med inflammationen i första hand, verka för att inte få så ont av hälsporren sen.
Men detta förstår inte många. Utan de tror att det är värk av just hälsporren jag lider av. Men det är av inflammationen i senan.
Det som gör ont vid hälsporre beror väl i första hand på att hälbenet "går igenom" hälens trampdyna och hälbenet därför belastas, med pålagring som följd? Men det tar ett tag innan pålagringarna växer till sig.
Med en enkel tejpslinga (inte den där tejpningen som brukar rekommenderas) hålls trampdynan ihop så att den inte kan flyta ut och därmed upphör felbelastningen av hälbenet och smärtan upphör.
Stretching av benens baksida gör också nytta på längre sikt genom att förbättra benställningen.
Så har det varit för mig och detta är vad som har hjälpt för mig, i alla fall. Jag hoppas att det löser sig för dig.
Jag har fått lära mej att det är senfästet som gör ont..inte själva hälsporren.
Belastar man senan för mycket så får man inflammation i denna och det är det jag lider av.