Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2503 ggr
Skitgalen
0

Circadin (Melatonin)

Hej!

Igår var jag hos läkaren och fick en ny medicin för sömn, jag fick Circadin och har tidigare ätit Propavan 25 mg (2 tabl) tillsammans med Imovane 7,5 mg (1 tabl). Jag har ätit den kombinationen rätt länge och tar för givet att jag blivit "van" vid det.
Igår tog jag min första tablett av Circadin och skippade dom andra tabletterna och jag sov sååååå dåligt, tog jättelång tid att somna och jag vaknade flera gånger under natten och hade även då svårt att somna om. Beror det på att kroppen omställer sig eller är det helt enkelt att det inte är tillräckligt start för att funka på mig?

Jag har haft sömnproblem under en väldigt lång tid, har någon form av kronisk ångest (får medicin för det) och är väldigt ofta stressad och orolig och jag vet inte om det beror på det att jag inte kan sova "naturligt" eller så…

Vad tror ni? Ska jag ge Circadin fler försök eller kan jag byta tillbaka till Propavan och Imovane? För jag sover ju bättre med dom…

jara3
0

kan va värt prova ett tag till, ibland behöver medel en tid för att hinna tas upp av systemet och börja verka

lycka té

Praefatio
0

När tog du Circadinet? Det tar två timmar för kroppen att tillgodose sig melatoninet, till skillnad från insomningstabletterna som tar ~20 minuter.

Jag skulle fortsätta ge Circadinet en chans. Det är en fantastisk medicin tycker jag :)

Skitgalen
0

#2 Tog det ungefär 2 timmar innan jag gick och la mig, kände mig delvis trött men inte tillräckligt trött för att kunna somna och sen sova hela natten genom…

Men jag fortsätter med Circadin och hoppas det börjar hjälpa bättre sen :)

Praefatio
0

#3 De mediciner du tagit innan är ju vanebildande så det är inte jättekonstigt att du får en period nu då du sover mycket sämre. Kroppen är ju van som du säger. Som sagt, ge det lite tid :) Hoppas det löser sig för dig. Jag har tagit sömntabletter i tio år och fick till slut problem med att bli hög och få hallucinationer i samband med tabletterna så jag bad att få byta till Circadin och det har jag inte ångrat det minsta.