Hålla andan?
Hur länge kan ni hålla andan? Jag är 13 år och jag vill lära mig hålla andan längre, men är det dåligt för hälsan i min ålder? Kanske att mina lungor är svaga eller nåt jag vet inte… Men har inga hälsoproblem iaf och tränar varje dag. Men jag undrar bara om det är ohälsosamt i min ålder? :)
Att hålla andan länge på egen hand är aldrig bra. Är det någon orsak till varför du vill kunna detta.?
Simmar eller dyker du?
/Maria
Japp jag simmar
#1 Varför är det inte bra att hålla andan?
Jag kan tänka mig att om man gör det klokt och inte håller tills man svimmar, utan tränar sakta upp lungkapaciteten så är det väl ett gott tecken om man kan hålla andan länge. Då har man starka lungor som används till fullo. Vi andas ju annars väldigt ytligt, så att lära sig djupandas stärker nog lungorna på ett positivt sätt.
Börja spela blåsinstrument, då tränar man effektivt upp sina lungor 😉
Mitt råd är att du hittar ett bra träningsschema, gärna från någon kunnig inom området och sakta tränar på ett bra sätt, det gäller ju att även kunna andas på rätt sätt. Jag har svårt att se att det skulle vara skadligt, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
#3 Jag skrev inte att det var farligt att träna lungorna. Jag skrev att det inte är bra att hålla andan på egen hand.
Precis som du skriver ska man ska träna med någon som t.ex vid simning, dykning. Någon instruktör som har koll och vet vad det handlar om.
/Maria
#4 Ja jag såg vad du skrev, men du skrev inte så utförligt så hur kunde jag veta att du ansåg att träning dock var ok. Även om du tränar så håller du andan på egen hand, ingen kan hålla andan åt dig, om du nu inte kvävs av någon;)
#5 Det är klart att ingen annan kan hålla andan åt en.
Man bör dock inte vara ensam. Därför skrev jag att man bör inte hålla andan på egen hand.
Att t.ex hålla andan i badkaret när man är ensam är inte att rekommendera.
/Maria

Såtillvida att man inte ligger under vatten, så kan ingenting hända. Möjligen svimmar man av syrebrist, men då tar kroppen över och börjar andas igen. Men jag tror nog att man gett upp långt innan dess.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag kan inte hålla andan ens 1 minut 😮

Jag kan hålla andan i ca 2-3 minuter. Det har jag tränat upp själv då även jag simmar 🙂
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
7 då vet du också att det kan ge skador på hjärnan. Att hålla andan till man svimmar.

Nä, det vet jag inte. Mitt inlägg var snarare av typen "nä, man dör inte av det".
Tror heller inte att det kan ge jätteskador på hjärnan om man gör det med vilje.
Syrebrist kan skada hjärnan. Så om man svimmar av att hålla andan skadar man sig.

Tror faktiskt att man svimmar/ger upp långt innan det gått så långt om man bara sitter rätt upp o ner och håller andan.
Däremot kan det säkert bli allvarliga skador om man blir utsatt för brott, håller på att drunkna eller liknande.
13 nej det behövs inte mer. Små skador uppstår. Sen att man inte märker det är en annan femma.

Jaha, ok.
Du får inte syrebrist på en gång. Och om du svimmar och kroppen börjar andas så kommer du garanterat inte att få hjärnskador.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
16 jo. Går det så långt att man svimmar hinner hjärnan ta stryk. Och som man säger. "Många bäckar små"
#17 Vilka belägg har du för det?
Det tar flera minuter innan hjärnan börjar ta skada pga syrebrist, och det är då efter att man tagit andetaget.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
17 tex skolläkaren. Det fanns en lek i skolan som gick ut på att svimma genom syrebrist. Vi fick en grundlig utbildning i vad det innebär.
#19 På vilket vis skapade man syrebristen?
-Stephen Hawking
Irrelevant.
#19 Vilka andra källor har du till detta?
#21 Det är högst relevant. Om du inte vill delge är det ditt val, men jag kommer inte att tro på det. Om sättet det görs på skadar luftvägarna är det inte konstigt, men att hålla andan gör ju inte det.
Det finns flera sporter där man håller andan länge, och i så fall borde hjärnskador vara vanligt förekommande under dom sporterna, vilket det inte är(av vad jag vet).
-Stephen Hawking
23 utan skador på luftvägar.
Att jämföra med folk som klarar sig länge utan luft blir fel. Det är inte tiden som är viktig utan hur hjärnan hanterar det. Svimmning visar att det gått för långt.
#24 Klart det har gått för långt om man svimmar, men det var ju inte det som det handlade om. Frågan var ju om man fick hjärnskador(om än små, som du sa) av att svimma/hålla andan för länge.
Av vad jag har läst mig till ligger gränsen på ungefär 4 min utan syre, och det spelar ingen roll om man är medvetslös eller ej.
Tl;dr: Så länge du inte försöker hålla andan även fast det börjar te.x. svartna vid ögonen, eller bara hålla andan allmänt för länge ska det inte vara någon fara.
-Stephen Hawking
25 jag litar på läkare och logik.
#26 Helt och hållet ditt val, jag litar på dom två med. Dom är bara inte lika dina.
-Stephen Hawking
Om man håller andan tills man svimmar så ja då har det gått för långt, det tror jag ingen nekar till. Men att träna upp lungkapaciteten handlar ju inte om att pressa sig till den punkten. Om man dock funderar på att vilja slå rekord, eller hålla andan i över 3-4 minuter så borde man ha en duktig tränare vid sin sida. Om denna träning görs på fel sätt så ja då kan man lätt skada hjärnan, man kan även dö. Folk har dött i bara några cm vatten då de gått för långt.
Hur länge du kan hålla andan är väldigt individuellt. Beror på kroppsmassa, ålder, lungor och andra systematiska funktioner. Man vet väl inte riktigt varför vissa är bättre än andra.
Så fort kroppen hamnar i "dykläge" dvs man är under vatten i tryck så läser kroppen detta som om att man dyker och då koncentrerar kroppen sitt syre till de vitala delarna dvs hjärta/hjärna. Så hur länge du kan hålla andan speciellt under vatten (då det inte är samma som att hålla andan ovan vatten) beror då på hur mycket syre du tagit in och de andra punkterna. De som satsar på att hålla andan länge tex rekord/djupdykning/osv "hyperventilerar" eller så andas de in rent syre innan för att fylla kroppen med syre. Inget man dock ska göra ensam.
Att utmana sig så här ligger mycket på den mentala delen. Om man inte tränar innan och bara kör med viljan så kan kroppen snabbt förbruka allt syre och då svimmar du. Oftast tar kroppen över och andas åt dig, men om kroppen inte gör det (tex du ligger under vatten) så är det väl 3-4 minuter innan hjärnan börjar ta stryk (utan nytt syre) och sen dör du om ingen hjälper dig. Så hjärnan tar sällan skada så fort du svimmar, om hjärnan dock nekas nytt syre inom dessa 3-4 minuterna då kommer skadorna. Men det är ju klart om du håller andan tills du svimmar dagligen år efter år, så är nog risken högre att du får permanenta hjärnskador. Samma sak med boxare, ganska vanligt att de får hjärnskador efter år av slag mot huvudet.
Träna sunt så får du alla fördelar med bättre lungor!
Är det ens möjligt att hålla andan tills man svimmar på egen hand? :S Utan redskap det vill säga… (vilket man INTE ska använda sig av). Jag har hört någonting om att det är omöjligt att hålla munnen stängd och hålla för näsan utan att automatiskt släppa när man behöver luft, som en kroppslig instinkt alltså. :P
#29 Jo om du har viljekraften eller snarare dumheten, så går det.
29 Det är möjligt.