Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3811 ggr
Fridaaaa
0

Minska sötsuget

Någon som har tips hur man kan minska sötsuget?
Bestämt mig för att inte äta något godis, läsk mm alls på vardagar, enbart lite grann fre & lör.

Men detta sötsug är superjobbigt! Någon som har bra tips?
Att dricka vatten - hjälper inte
Att göra annat - hjälper bara till viss del
Borsta tänderna - Hjälper inte

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

citronmelissa
3

Vissa (som jag själv) är sockerberoende och då funkar det inte att äta lite sötsaker endast på helgen. Det enda som hjälpte för mig var att utesluta alla sötsaker (inklusive frukt, bröd pasta) Ta bort de flesta kolhydraterna alltså

Efter några månader hade sötsuget försvunnit, men fuskar jag och äter något sött så är sockermonstret snabbt tillbaka igen.

Fridaaaa
0

#1 Jag behöver äta frukt för att få i mig vitaminerna, äter väldigt få grönsakssorter nämligen.
Ang pasta & bröd: äter glutenfritt samt inte mängder. Inte mycket jag kan ha till kött och så om jag inte har pasta ibland, kan inte leva på potatis till det bara. Men för min del behöver det inte uteslutas. Påverkar inte.

Näring
6

Sötsug är egentligen ett annat ord för sockerabstinens. Om man slutar äta socker helt och härdar ut så går abstinenssymtomen över. Men om man fortsätter äta socker, även om det bara är på helgerna, så underhåller man beroendet och abstinenssymtomen/sötsuget kommer då finnas kvar.

Eriikaa
5

Det är precis som #3 säger. Jag tycker att du ska försöka låta bli att äta sötsaker helt tills du lär dig att verkligen behärska det. Bättre att du köper hem och äter t.ex exotiska frukter på helgerna om du vill "lyxa" till det lite. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[Mustangcab]
1

Testa att äta krom som kosttillskott.

http://www.halsosidorna.se/Krom.htm

hansson57
3

Jag äter också glutenfritt men det spelar ingen roll.

Så fort jag har ätit ris, potatis, bröd eller pasta, d v s massa kolhydrater, så kommer sötsuget  "som ett brev på posten". Om jag försöker hålla mig till LCHF, minskar också sötsuget.

Fridaaaa
1

#6 LCHF är uteslutet för min del.

Till er andra: Jag kommer inte att utesluta socker till 100%, det kommer aldrig att fungera, att utesluta pasta, potatis och bröd kommer inte att fungera, då kommer jag att äta betydligt mindre än vad jag gör nu = inte bra. Jag äter få grönsaker och skulle jag utesluta pasta och potatis = äta bara kött/fisk/kyckling = inte särskilt nyttigt eller bra.

Jag har lyckats innan i period, när jag begränsade enbart till helg med lite gott och ska fungera denna gången med. Det går.

#5 Har funderat på det, men grejen är att jag inte kan svälja tabletter :/ De måste vara småsmå i så fall.

[elmaek]
2

#7 Om inget hjälper så får du härda ut i så fall..

Fridaaaa
0

#8 Jag har inte sagt att inget hjälper, har bara nämnt det jag vet inte hjälper, som jag redan testat.
Att härda ut är jobbigt, jag håller på att skriva tenta bland annat och blir svårt att koncentrera sig när man har sötsuget :/

[elmaek]
2

#9 Det är synd att inget av det folk sagt hjälper för det är bra tips 😕
Men köp på dig sockerfritt tuggummi? Det är bättre än godis men är ändå sött liksom.. och du behöver inte tugga i timmar utan en kvart eller nåt.

Fridaaaa
0

#10 Ja det är synd men har redan testat det mesta, och LCHF är skit i mina ögon (redan testat det för kosten skull men nix). Och ang att utesluta pasta, bröd och sånt = jag äter i princip ingenting om det skulle uteslutas, , blir lite trist & fel att bara äta kött/fisk/kyckling eller liknande så, skulle inte bli bra kostmässigt :( Detta påverkar inte heller sötsuget för min del, det vet jag redan, inte sedan jag började med helt glutenfritt, var värre när jag inte hade glutenfritt.
Och jag har haft problem att svälja tabletter stort sätt hela livet, något jag försökt träna bort men har inte fungerat 😕
Såär bra tips, men som jag redan testat.

Se när jag ska till affären näst (bor inte så nära affär), vilken sort skulle du rekommenadera?

[elmaek]
0

#11 Vilket tuggummi som helst som är sockerfritt 🙂 Finns många sorter idag!

Fridaaaa
0

#12 Jo men tänkte om du hade tips på just märke 😉 Har inte koll på vilka som är sockerfria eller inte hehe men de flesta i påse så att säga är väl sockerfria? 🙂 (tuggar nämligen sällan tuggummi hehe)

[Mustangcab]
0

Du kan väl tugga tabletterna det är en om dagen som gäller.

Fridaaaa
0

#14 Vissa tabletter ska man inte tugga sönder, hittar ingenstanns kring kromtabletter hur det är med det, när jag sökte på nätet.

[Mustangcab]
0
Fridaaaa
0

#16 Hittar inget på sidan ang om det går att krossa eller inte tyvärr. Är just det jag inte hittar.

[Mustangcab]
0

Du kan mejla dem och fråga eller vill du att jag ska göra det?

Fridaaaa
0

#18 Nej jag har inga problem att maila ang det, tack ändå.
Tycker bara att de borde skriva ut sånt.

Fridaaaa
0

Jisses vad snabba dem var med svar 😮 Redan fått svar.
Såhär svarade dem:

Hej Frida,

Tack för ditt mail.

Kromtabletterna ska ge samma effekt även om du krossar dem. Det kan vara så att de tas upp lite snabbare av kroppen då de inte behövs "smältas ner" lika mycket i magen, så se till att ta dem med ordentligt med vatten så att de kommer ner ordenligt i magen. 

Det är bara att återkomma till oss om du har några frågor eller funderingar, annars så hoppas jag att du får en trevlig dag!

Så blir till att beställa därifrån och testa det 👍

[Mustangcab]
0

Själv har jag en som heter Core Chrome som är tabletter men hittar den inte i länken jag lade in men den är köpt där. Tänkte att det kunde gå snabbare när jag som är kund där hörde av mig men uppenbarligen gick det bra ändå 😃

Fridaaaa
0

#21 Aha okej!
Ja det gick supersnabbt, blev förvånad 😛
Sökte på Core chrome på den sidan men står att ingen produkt matchades

[elmaek]
0

#13 Det står på förpackningarna om det är sockerfritt tuggummi 😃Så då är det bara att välja och vraka efter smak man tycker om!

Fridaaaa
0

#23 Haha ja det vet jag 😉 Men i regel här, så brukar tuggummina hänga vid kassan, så känner inte för att stå där och läsa på förpackningarna 😉

citronmelissa
0

"Extra" "stimorol" "v6" är sockerfria och finns i olika smaker

Fridaaaa
0

#25 Tack, ska kolla dem imorgon 🙂

Fjäril
0

Jag har inte läst alla kommentarer och det kanske redan har nämnts, men jag skriver det ändå 🙂

Jag har också "problem" med sötsug. Nästan så att jag är beroende av det 😎 och det som hjälper mig är att dricka ingefärsvatten kombinerat med citron.

En liter vatten, en citron i skivor och 2-3 cm stor skivad (färsk) ingefära.

Jag dricker ungefär fyra sådana glas om dagen - och jag är inte sugen på godis alls.

Sedan kan man också titta på vad det är för godis man är sugen på. Jag är mycket för salt godis och förutom att det binder vätskan så kanske jag har brist på natrium? 

Nu är jag i alla fall inte lika sugen längre 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

Fridaaaa
0

#27 Jag gillar dessvärre inte ingefära så går inte 😕

Jag är inte så mycket sugen på godis, utan mest läsk/energidricka har jag märkt, klarar mig betydligt bättre utan godis, chips mm än läsk & energidricka, men klarat bra denna helgen och förra veckan.
Köpt hem hallon som jag tar till om jag blir sötsugen, fungerat bra 😃

Fjäril
0

Det smakar inte så mycket i vattnet, mest citron 🙂

Energidrycken har ett visst beroendeframkallande, sedan kanske du behöver sova mer. Men vad bra att hallonen hjälper och att du faktiskt vill dra ner på det 👍

Fridaaaa
0

#29 Ja det är ju det men håller igen bra på det som tur är.
Nej sover gör jag tillräckligt, 7-8 timmar per natt, kan inte sova mer för då mår jag dåligt.

Ja det är viktigt för hälsan 🙂 Längtar tills man kan köpa svenska färska hallon och jordgubbar, mumma.

Fjäril
0

Jag är likadan, kan inte sova för länge/mycket heller 🙂 Ja mums, färska jordgubbar, med grädde och, hmm inte socker, nej just det 😃

Fridaaaa
0

#31 Nej jag mår inte alls bra då.
Ja gottigt, jag brukar lite mjölk istället får grädde, går det med, eller äter dem rakt upp och ner, yammi 😃

Ylwiz
0

Bit på en citron bit kanske kan hjälpa? Har aldrig testat det, men har hört att det ska hjälpa! Dock är det ju från person till person. :)

Fridaaaa
0

#33 *rysning* haha Använder aldrig citron, så har det inte hemma.

Hallon fungerade bra att äta när jag är hemma om sötsuget kom in😃