Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4777 ggr
Najan13
0

Stukade leder

Hej!

I måndags trillade jag i trappan så att jag gjorde illa både höger fot och vänster hand. I början var det helt okej med smärta men ju mer tid som gick ju mer ont gör det. Det är nu 4 dagar sen och jag har fortfarande ont och det blir fortfarande bara värre och värre. Det gör inte så ont att jag ligger och gråter, jag kan använda båda kroppsdelarna men de är väldigt ostadiga och gör i vissa lägen ont. 

Jag har varit hos doktorn på vårdcentralen och även röntgat men de visade inga skelettskador så doktorn tror på en stukning. Men en stukning ska väl inte bli värre och värre i smärta? Efter 4 dagar ska det väl ändå börja bli bättre?

Vad tror ni?

Lill-Kisse
1

En stukning går inte över på fyra dagar, snarare efter fyra veckor. Undvik att belasta den skadade handen och foten. Då kommer smärtan att avta och läkningen underlättas.

Maria
1

Jag håller med Lill-Kisse. Det tar sin tid och det gör ont men kommer långsamt att bli bättre och bättre.

/Maria

Najan13
0

Okej, tack för svaret. Det är lite jobbigt dock, pga mina handleder kan jag inte gå i kryckor och då kan jag inte ta mig någonstans och att vara hemma från skolan pga en stukning känns mindre kul ^^

Maria
0

Kan du inte gå på foten alls?

/Maria

Najan13
0

Jo, några meter kan jag göra det men sen börjar det göra för ont. Jag kan nog gå ca 20 meter sen måste jag sätta mig ner. Och med gå menar jag haltar på foten.

Lill-Kisse
0

Nu får vi tänka till lite här. Du stukade höger fot. Då bör du kunna stödja den foten med hjälp av en krycka i högra handen.
Dessutom stukade du vänster hand, så den bör du vara försiktig med. En möjlighet är att använda ryggsäck den närmaste tiden.

Najan13
0

Jag glömde nämna att båda handleder samt fingrar gör ont, vänster är förmodligen stukad medan höger också troligtvis är det men inte lika hårt. Därför är det svårt att gå med kryckor. 

Ursäkta otydligheten!

Lill-Kisse
0

#7 Aj aj! Då är det nog säkrast att stanna hemma från skolan de närmaste dagarna. Förhoppningsvis blir den högra handen bra ganska snabbt, eftersom du inte stukade den lika illa som den vänstra.

Najan13
0

Imorgon ska jag till skolan! Det är fortfarande långt ifrån smärtfritt men jag kan inte vara hemma längre. Önska mig lycka till, så får vi hoppas att det inte blir värre 😐

Maria
0

Hoppas det går bra🙂

/Maria

Liz85
0

Aj…! Lider med dig TS, men får jag fråga hur du lyckades med konststycket att stuka båda handlederna och ena foten? Du måste gjort en rejäl vurpa i trappan.

Najan13
0

Jadu… Jag trillade efter  ungefär hälften av trappan, jag var på väg nedåt och vrickade foten när jag skulle kliva ned på nästa trappsteg och sedan föll jag framåt men landade på rygg på något konstigt sätt. Jag vet inte riktigt hur, jag kommer inte riktigt ihåg den delen. 

Jag skadade båda handleder, höger knä, höger vad och höger fot inklusive tår, ledband/ligament och bla. bla. bla. Sen sträckte jag även några muskler och fick så klart ont i ryggen av landningen men det gick snabbt över, sen möjligtvis en litenpytte hjärnskakning, jag hade ont i huvudet efteråt och mådde illa i 3 dagar efter olyckan. 

Aja, nu är mina problem "bara" mina handleder, knä, vad och fot. 😛

Liz85
1

Ja det var verkligen ingen dålig vurpa… Trappor är tydligen farliga ting. 🤪 Tog själv en spiraltrappa för några år sedan, nedåt förstås. Stukade då lyckligtvis bara ena foten men haltade å andra sidan omkring hela sommaren.

Ska tillägga för att försöka lugna dig att jag vid skadetillfället redan hade två volontärjobb på stora festivaler samt bland annat en konsert på Sundsvalls gatufest inbokad och fler konserter tillkom under sommaren. Läkningen hade kanske gått fortare om foten fått vila mer så få nu inte panik av läketiden i detta fallet. Förhoppningsvis går det fortare för dig att bli bra. 🙂

Najan13
0

Jag kan bara hoppas, men det verkar gå i snigelfart! 🤓

Wony
0

Jag har stukat fötter och fingrar ett otal gånger, och kan säga att det bästa är en rejäl portion tålamod. Det gör ont, och kan ömma och vara stelt väldigt länge, men till slut går det över. Bästa är att se till att försöka röra på sig så gott man kan, men såklart inte om det gör för ont. 

För min del brukar stukningar göra riktigt ont i kanske en vecka, för att sedan börja mattas av. Efter en månad eller så börjar det kännas normalt för mig, och viss ömhet har suttit kvar i upp till ett halvår, så det kan gå riktigt långsamt om det var en rejäl stukning, men sedan kan det också gå ganska fort. Det verkar vara rätt individuellt. Mina stukningar har alltid tagit god tid på sig, men andra jag känner har varit besvärsfria jättesnabbt!

Lia
0

Jag trillade rakt ut i gatan den 7 februari. Nu har jag kunnat gå i ca en månad, men ont som tusan har jag fortfarande! Det kan ta väldigt lång tid tyvärr.

[Wraith]
0

Så fort man känner att det går så ska man dock försöka belasta foten (leden), läkningen går fortare då. I det mesta akuta skedet, så är det vila men sen upp på fötterna även om det gör ont. Ta det bara lugnt, men försök hålla dig aktiv med de leder som är drabbade.