Sträckt min muskel
Hej! Jag kan nästan gå ner i spagat och idag gick jag ner hela vägen men egentligen så kan jag inte riktigt än så jag sträckte en muskel. Men min fråga är om jag kommer kunna gå ner hela vägen när jag är "frisk" igen eller om jag har ännu längre kvar till marken?
Jag skulle nog säga, utan att vara medicinskt kunnig, att det är väldigt individuellt.
Det viktiga är att ge sträckningen tid att läka. Om det bara är en liten sträckning så kommer det gå fort och då kommer inte så mkt vighet att försvinna. Om det är en större sträckning så kan det till och med vara så att muskeln brustit = ärrbildning = ta längre tid att nå fram till målet.
För att inte tappa för mycket i vighet kan du göra alternativa stretchövningar så som att bara stretcha det ben som inte är skadat.
Variera mellan parallell spagat och utåtvriden spagat (alltså den som då förhoppningsvis inte påverkas av din sträckning).
Dessutom är det kanon med styrkeövningar för muskulaturen runtomkring skadan så att det avlastar sträckningen. Så säte, lår, hamstrings osv… (om nu inte sträckningen är i hamstrings - jag förutsatte nu lite fult att sträckningen satt i ljumsk-partiet).