hej alla!
Jag har en fråga till er om amalgam om det är någon av er som har sanerat tänderna och fått bättre hälsa?
Jag har haft några amalgamfyllningar, har en kvar. För sådär 15 år sen bytte jag ut de andra till något ofarligt material, enligt den tandläkaren. Det är ju inte klokt att de stoppat kvicksilver i tänderna på folk förr. Jag märkte ingen skillnad på hälsan men hade inga speciella symptom innan heller.
Jag tror att en del blir sjuka andra kanske inte känner av nåt. Men det forskas en del och symtomen kan vara många ex huvudvärk migrän depression panikångest muskel o ledvärk,parkinson,ms mm mm Många har tillfrisknat helt eller delvis stod det.
Jag ska börja sanera nu. Har fått tag på en vad det verkar bra tandläkare. Hos folkis när jag tog upp detta blev jag idiotförklarad näst intill.
Det är väl för att det fortfarande inte är helt klart hur det påverkar hälsan och det finns en hel del studier som spretar åt lite olika håll.
Amalgam är i alla fall förbjudet sedan 2009 tror jag det är.
Jag hade tyckt att det vore väldigt spännande att få se en studie med deltagare som varit tandläkare eller tandsköterskor i många år och som arbetat dagligen med materialet och varit utsatta för "borrdamm" och liknande. Har de påverkats?
/Maria
#3 En tandsköterska i norge har nyligen fått i genom sin sjukdom som arbetsrelaterad pga amalgamet.
#3 Spännande. Du har inte någon länk?
/Maria
Tidningen vision kan du söka på hon vann i högstadomstolen straxt före jul. Hoppas att de öppnar läget mer här i sverige!
Symtomen är ju många man kan ha och här är några huvudvärk migrän yrsel eksem astma håravfall stela muskler o leder.depressioner panikångest extrem trötthet mm mm
sök på amalgamförgiftad så hittar du massor att läsa!
Jo, jag vet att det finns massor att läsa men amalgamförgiftning, likaså elöverkänslighet, är ju något som man fortfarande inte riktigt har belägg för vad jag har kunnat läsa mig till. Med belägg så menar jag vetenskapliga studier. Bra är ju att man har kommit så långt att det är förbjudet att använda amalgam. Vissa menar att risken vid en sanering är större än att låta det vara kvar. Det är det jag menar med att forskningen fortfarande spretar lite åt olika håll.
/Maria
Finns en tandläkare här i Falun som forskat om det med ca hundratalet patienter som tillfrisknat sedan har tandskadeförbundet ett tusental som har fått hjälp och tillfrisknat. Men du har rätt ang forskningen den spretar men samtidigt så är kraven för vetenskapen kring amalgam mycket högre än andra vetenskapliga studier. Samtidigt så behöver ju forskningen anslag för att kunna bedrivas och politiskt så är man både för och emot. Men jag tycker det är väldigt intressant då man pratar om den utbrända generationen och vi är många som har amalgamfyllningar.
Min pappa har ju lidit av migrän i många år men blivit bättre i takt med att amalgamet bytts ut.
Jag har själv fått kontakt med en tandläkare med hollistisk syn som ska göra min sanering. Jag kommer att bertta för er hur det går. Jag är i dag och sedan flera år sjuk av utbrändhet med yrsel huvudvärk migrän eksem tapparhår mm så för mig kändes det som att ja den här vägen ska jag gå. Kan jag bli 30% friskare av att sanera så är det guld värt för mig.
Får bara hoppas på att det går bra för dig🙂
/Maria
#9 Tack🙂

Men det är samma krav för att få kallas vetenskapliga studier. Det måste ju va för att det ska kunna gå att lita på det som skrivs. Det är inte precis som att läsa vad som helst i vilken veckotidning som helst eller kvällstidning osv.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det är klart att kraven är dom samma blev lite fel formulerat.🙂