Lågt hb - orsaker?
Nån som vet vad lågt hb kan bero på mer än mens? Jag har lågt hb (108, och det ska ligga mellan 116 och 130). För ett och ett halvt år sedan hade jag också lågt blodvärde. Lämnade avföringsprover, men de var negativa på blod. Fick upp hb:t med järntabletter men nu har det alltså sjunkit igen. Jag är så orolig och tänker på cancer i olika former, leverproblem och andra okända dödliga sjukdomar. Nån som vet om det finns nån annan mera ofarlig förklaring så jag slipper oroa mig så mycket i väntan på att läkaren ska höra av sig i slutet av veckan…
alt1: du äter för lite järn, el äter mkt icke hemjärn och är dålig på c-vitaminet (tex)
alt2: din kropp tar upp järn dåligt (sånt är individuellt och beror inte på fel, RDI är bara allmänna rekommendationer för en "snittmänniska" vissa kan behöva äta mer järn och vissa mindre)
l'm back
Din förklaring var mycket behagligare än min 😄 och tänk, tanken på dålig kost har inte ens föresvävat mig trots att jag slarvar mycket med maten… Så bara att hoppas att det är så här enkelt
Förmodligen äter du för lite järn. Exempel på järnrik mat är linser, bönor, nötter, frön och fullkorn.
Däremot innehåller det som #3 tipsar om ett ämne som försvårar upptaget av järn.
Men det bryts ner av blötläggning, groddning, lång jäsning osv och så bör man äta nått C-vitaminrikt till (C-vitamin ökar intaget av järn).
Missförstå mig inte, det är superbra mat men beroende på hur man äter det kanske det inte alltid är den bästa järnkällan.
l'm back
Laga mat i gjutjärn.
Jag äter järntabletter för att slippa tänka på järnrik mat varje dag. Sen äter jag blodpudding med vitkål och lingonsylt. 🙂

Inälvsmat är bra; Blodpudding (som Thiah skrev) och lever.
Nässlor är också super (innehåller inte oxalsyra som hämmar upptaget)
Jag äter nässlor varje dag och får i mig ca 160% av RDI av järn för kvinnor.
l'm back
Nässlor skulle jag vilja pröva men vart får man tag i det och vad gör man med det? Hur smakar det? Förlåt för lite ot men vill gärna lära mig nått annat järnrikt än blodpudding
#9 Jag plockar ju det jag har till mat medicin (det jag har som nässelpulver är köpt i år eftersom jag var lat i plockandet annars brukar jag göra eget), Det är ju det billigaste.
Man kan ju köpa nässelpulver (det ska man kunna använda i plättar, bröd osv, jag använder det bara i min "starkmat" så jag har inget recept på det) och torkade nässlor som man har i örtmedicin osv men det är väl inte dne billigaste maten som finns.
På vintern (då jag använder torkade nässlor) använder jag det i soppor, pastasåser och grytor. På sommaren använder jag det däremot helt fräst, i omeletter, i pajer osv (eftersom det är färskt) men också i soppor, pastasåser och grytor.
Jag älskar nässlor och tycker det smakar gott. Exakt hur det smakar tycker jag det är svårt att förklara (man kan ju använda det i recept för spenat men det smakar nässla inte spenat)
l'm back
Jag har väldiga problem med mitt HB, som lägst har jag legat på 64. Jag har en bra dag om jag ligger över 100.
Jag kan tipsa om att grönkål är väldigt bra att äta, det innehåller både järn och c-vitamin så man får allt i ett. Jag brukar göra grönkålsoppa och äta som förrätt lite då och då.
Det kan också vara bra att tänka på att undvika att äta kalciumrik mat samtidigt som man äter järnrik mat och även järntabletter. Då kalcium försvårar järnupptag. Så äter man leverpastej på smörgåsen så drick apelsinjuice eller liknande i stället för mjölk.
Det är även värt att undvika svart och grönt te samt kaffe. Jag har glömt bort varför just nu men det innehöll ämnen som påverkar järnupptaget.
Alla gröna bladgrönsaker innehåller mycket järn. Så som spenat, grönkål, mangold, nässlor osv.
Väljer man att äta tillskott av järn så ska man se till att det är Fe++ som är det verksamma ämnet. Många tillskott som säljs i vanliga livsmedelsbutiker eller hälsokosten innehåller "bara" Fe (järn) vilket inte alls är lika lätt för kroppen att tillgodogöra sig.
Jag äter mycket inälvsmat, framför allt olika former av lever. Jag har väldigt svårt för hel lever men leverbiffar gjorda på leverpastej är supergott.
Jag klipper även persilja över all mat, snabbt och lätt sätt att få i sig järn.
På sommaren äter jag jordgubbar så jag storknar och fryser även in så jag har under vintern. Det är en väldigt bra ursäkt för att äta jordgubbar hela tiden "jag måste för jag har dåliga järnvärden…". En toppen sylt att göra som behåller järnhalten i jordgubbar är att köra 4 l jordgubbar med en påse fryspulver i mixer och smaka av med socker. Klicka upp i småburkar och frysa. Smakar som färska jordgubbar.
Man bör även gå på regelbundna provtagningar tills det att man är säker på att Hb't ligger stabilt på en bra nivå. framför allt är det viktigt att vara snabb att reagera om man känner symptom på lågt hb så som ovanlig trötthet, yrsel, att det snurrar när man reser sig upp osv.
#11 det är koffeinet som försämrar upptaget av järn (dvs det hindrar inte allt) och bara i ca ½ timme (dvs ½ timme före/efter maten kan man dricka te/kaffe) därför är mörk choklad inte det bästa för järnvärdet även om det innehåller mycket järn (eftersom det också innehåller koffein).
vissa mörka bladgrönsaker innehåller ju oxalsyra (tex spenat) vilket i alla fall hämmar upptaget av kalcium (jag tror järn också), Jag tror det är därför som spenat inte räknas som bra mat för att få i sig mycket järn (men som sagt det kan bara vara kalciumet som oxalsyran hämmar, däremot ska spenat fortfarande inte räknas som bra för att öka järnvärdet). Däremot har varken nässlor el grönkål oxalsyra i sig (yay). Grönkål är helt klart den godaste odlade grönsaken.
l'm back