Varning Paracetamol
Återigen en varning om hur många som förgiftas årligen av receptfria värktabletter som innehåller Paracetamol.
Bara för att det är receptfritt innebär det INTE att det är ofarligt.
http://www.expressen.se/nyheter/fler-personer-forgiftas-av-paracetamol-arligen/
/Maria
Bra att du länkar informationen här.
Får ibland känsla av att en del tycker att receptfria mediciner är helt ok och bättre än de receptbelagda.
Tackar!
Man ska aldrig ta mer än 8 alvedon per dag.
Har alltid vetat att för mycket alvedon kan ge stora skador, man har alltid haft det i bakhuvudet… rätt skönt att det kommer ut lite mer offentligt om ni förstår hur jag menar!
Jag som behöver alvedon för att bli av med kraftiga huvudvärkar ska bli bättre på att ta hand om huvudet (dricka mycket vatten och äta bra). Blir rädd av att läsa sånt här, med all rätt!
Sist jag disk. smärtstillande med min läkare, sa han att eftersom jag har hyfsad smärtlindring av Citodon, tyckte han att jag skulle prova enbart Oxycontin istället.
På det viset skulle jag inte få i mig paracetamol. Han anser att det är ett "rävgift" som bör undvikas så långt som möjligt.
Visst, Oxycontin kan vara/är beroendeframkallande, men strävan mot smärtfrihet är något min "farbror dr." anser vara viktigt.
Som med mycket annat i livet måste man ju vara observant.
#4 Citodon kan vara beroendeframkallande också då det innehåller Kodein.
/Maria
Vad jag bara ville visa, var, att han inte ville skriva ut Paracetamol.
Jag vet att Kodeinet är beroendeframkallande. Eftersom jag redan åt Citodon kunde jag ju lika gärna ta morfin. Så menade jag, ifall jag nu var otydlig.
Aha.
/Maria
Jag försöker undvika smärtstillande i alla dess former. Har vetekudde och badkar som hjälper mig med stel nacke och värkande muskler.
Jag tar nästan aldrig alvedon eller liknande. Det blir mest när det är för ihållande/olidligt. Alternativt i vissa speciella fall där jag ska iväg och tar något för att bli kvitt det som gör ont, tex inför en konsert jag vägrar missa. Nu behövdes det iofs inte sist men de fanns hemma utifall att då "terroristen" varnat för att jag kunde få tandvärk efter hennes ingrepp.
Dessutom är det oftast ett mindre företag att intala sig att de går att svälja ned, ibland lyckas det först på tredje försöket. :p
Bästa sättet är att dricka vätska eller vila bort det om man har huvudvärk.
#1 "Får ibland känsla av att en del tycker att receptfria mediciner är helt ok och bättre än de receptbelagda."
Bra poäng.
Jag som långvarig smärtpatient har haft mediciner man knappt kan nämna för vissa människor utan att få reaktioner som "hur kan du äta sånt gift du som är så ung!?".
Samma personer formligen vräker i sig receptfria mediciner som faktiskt ofta är minst lika farliga för hälsan som de receptbelagda diton jag haft.
Vi långtidssjuka är möjligtvis något mer vana vid att läsa om våra mediciner, kolla bipacksedlar och liknande. Jag tror att många människor som konsumerar stora mängder paracetamol aldrig läst om substansen. Informationen om receptfria läkemedel vid inköp är ju idag helt obefintlig, det var måhända något bättre innan läkemedel började säljas i vanliga affärer.
Självklart har vi ett egenansvar över vad vi stoppar i oss men alltför många människor associerar "receptfritt" med "ofarligt". Just paracetamol bör alla ha stor respekt för, använda i måttliga mängder och under måttliga tidsperioder.

Eftersom jag haft ont i så många år är jag medvetet försiktig med vad och hur mycket medicin jag tar. Problemet är att min läkare inte skriver ut Citodon vilket är det enda preparat som har någon effekt.
Däremot får jag massor med Alvedon, 1g, 500mg, och 665. Dessutom har jag burkar med Panodil, vilket visade sig vara samma sak fast apoteket bytt ut receptet.
Dessa har ingen märkbar effekt och då bryr jag mig inte om att ta dem pga biverkningarna. Och sen får jag ett nytt recept på samma sak.
>>>Malum domesticum<<<
#11 Vad jobbigt.
Är det för att Citodon innehåller Kodein som han inte skriver ut det?
/Maria

Jag antar det. Men jag är så långt från pillermissbrukare man kan komma. Så försiktig och tar ofta mycket mindre än jag behöver. Därav mängderna här hemma 😉
När sambo ser att jag har riktigt ont och humöret börjar bli svajigt säger han åt mig på skarpen att gå och ta min medicin. Själv glömmer jag det.
>>>Malum domesticum<<<
Kan du inte byta läkare?
/Maria

Jag har inte kunnat det tidigare för jag har behövt intyg till FK och då är det bästa att gå hos samma. Men nu är jag färdig med FK och kan gå vart jag vill i vården så nästa besök blir en annan läkare.
>>>Malum domesticum<<<
Va bra.
/Maria
Alla vet väl det kanske, men jag påminner ändå om att paracetamoldosen är max 4g om DYGNET. Många säger "om dagen". Kanske menar vi samma sak, men jag vill gärna förtydliga det.
Så när jag använde Citodon på maxdos, då fick jag hålla reda på de där 24 timmarna, så jag inte överskred dosen.
#17 Max 1 gram var 6:e timme.
#15 Jag är i mer eller mindre exakt den situationen du beskriver, kan inte byta läkare på grund av historik med FK och dylikt.
Har tidigare varit medicinerad med Citodon, och betydligt starkare preparat, som jag dock valde att sluta med. Efter en medicinfri tid kände jag att det inte fungerade. Då gjorde jag det monumentala felet att faktiskt ifrågasätta användandet av Citodon just på grund av paracetamolens potentiella leverpåverkan över tid.
Läkaren skällde ut mig efter noter med poängen att paracetamol minsann är totalt ofarligt och det är kodeinet som är absolut livsfarligt. Det var sista gången jag fick en medicin utskriven av denna läkare trots att jag lider av en relativt välutredd svår kronisk smärta.
Det har i allra högsta grad med ämnet i tråden att göra då det tydligen är så att inte ens läkarna har respekt eller förståelse för hur farligt paracetamol kan vara. Jag blev uppmanad att äta i stort sett så mycket Alvedon som krävdes för min smärta, tur att jag är medveten om substansen farlighet annars hade det kunnat gå riktigt illa.
#18 Alvedon var 4-6 timme.
Alvedon 665mg (x2) var 6:e timme max 3 ggr/dygn.
Om paracetamol hade "uppfunnits" idag hade det aldrig godkänts av läkemedelsverket. ☝️
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#22 Varför inte?
#23 De sa det på ett vetenskapsprogram på TV-n. För att det är så pass skadligt på levern redan i låga doser.
Och levern klarar vi oss inte utan. Utan vi dör, och den döden är ingen snabb död, utan en lång och plågsam, och det finns ingen återvändo.
Om det är så farligt så skulle de kunna dra in det, precis som de gjort med andra läkemedel. Eller receptbelägga det. Det finns många läkemedel som inte är bra i längden, men man måste ju se till fördelarna också. Alkohol är inte heller bra för levern..
#24 Skulle paracetamol vara dödligt skadlig för levern i små mängder så skulle ämnet med all säkerhet förbjudas bums. Nu är det snarare så att man har uppmärksammat att paracetamol ger en påverkan på levern vid lång behandling och vid för höga doser. Levern blir påverkad även vid låga doser, men som det reningsorgan som det är, så klarar man av att ta paracetamol vid feber och smärta vid behov.
/Maria
Jaja, det var iaf något de sa på ett läkemedels-historieprogram på TV4Fakta att det skulle aldrig ha blivit godkänt idag om det uppfanns.
Men eftersom det i stort sett är det enda läkemedlet som är snällt mot magen så är det så "viktigt".
Ja, det handlar om långtidsbehandlingar eller akuta överdoser.
#27 jag tror mer programmet var Makalösa mediciner som finns på Urplay…..mycket intressant program
sen oxå är det väl viktigt att om man äter mediciner att man då och då kontrollerar hur lever njurar m.m mår med blodprover
själv har jag ätit Panodil till och från vid behov i över 20 år och min lever mår alldeles för bra 🤔 alltså mina leverprover är så låga att det borde betyda att jag inte alls äter någon medicin….varenda läkare som ser mina leverprover brukar kommentera detta
Jag hade ju ätit Citodon i flera år, och kollat mina värden så gott som varje år, blev därför förvånad när jag för ett år sedan åkte in akut med magont och fick komma åter dagen efter för att bli inlagd pga ett leverprov som inte var bra.. skrämmande. Men det visade sig vara gallan som bråkat. Jag hade besvär med magen i något år, men som den idiot jag var så kopplade jag aldrig detta till gallan! Nu kan jag inte äta Citodon alls, det krampar rätt bra då trots att jag opererat bort gallblåsan. Men att kolla sina värden regelbundet är bra!
#28 Till och från, ja, det är skillnad mot att äta regelbundet.

# 29 Att du får ont åt gallan när du tar Citodon beror väl på kodeinet som finns i Citodon.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#31 Ja precis. Det berodde inte på paracetamolen. Men det jag menade på var att jag klarade mig så många år, och sen plötsligt fick sämre levervärden trots kontroller. Då blev jag ju rädd..
Men jag åt faktiskt Citodon (kirurgen sa ok till det) efter gallop, det gick bra, men sen provade jag Tradolan istället. Provade Citodon en natt igen, men då krampade det väldigt i fyra timmar. Hemskt.
Tyvärr så vet jag att det finns folk som tror att Alvedon och Citodon är som godis, då det "bara" är paracetamol.
Nu blev det kanske ett lite rörigt inlägg här..
Det blev inte alls rörigt, tycker jag.
#33 det blir lite rörigt i knoppen ibland, och sen försöker jag få det på pränt så att det ska bli förståeligt :) Jag pratar och tänker fort, så det kan avspegla sig i texten ^^
Finns det några mediciner som inte är skadliga? Är inte många mediciner egentligen giftiga? Följs inte anvisad dosering så kan man ju bli förgiftad av allt möjligt, även vatten.
Så det är användarens fel om den blir förgiftad om den missbrukar, inte medicinens fel.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Man ska inte på egen hand testa olika läkemedel utan är det ett tillstånd som inte går över så gå till läkare och få klartecken på vad det är.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!