Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4268 ggr
Frosstis
0

blåmärken

jag går i kickboxning så det är väldigt lätt att få blåmärken, men det e ju inte så kul! får blåmärken på knäna om vi brottas på knäna, medan min kompis inte får blåmärken. finns det något man kan äta för att bygga bättre försvar liksom?

imsuchadiva
0

Somliga får blåmärken lättare än andra. Vad spelar de för roll om du får blåmärken?

Frosstis
0

det är ju inte speciellt vackert att ha benen fulla av blåmärken

Maria
0

Blåmärken är ju de allra små ytliga minsta blodkärlen som går sönder (kapillärer) och det enda sättet att skydda sig är att se till att inte få blåmärken😉

Vissa har lättare för att få blåmärken än andra och det beror nog alldeles på hur man är skapt.

/Maria

Tavern
0

Min erfarenhet är att man får mindre blåmärken när kroppen vänjer sig vid påfrestningen. Men som sagt, alla är olika.

Ett tips kan kanske vara att försöka öka blodtillförseln där du oftast får dem, så att kroppen kan läka sig själv fortare?

Frosstis
0

#3 kan inte undvika att få blåmärken då man sparkas mycket i kickboxning.. #4 så jag ska värma upp benen ännu mer än vad vi gör? eller bara hemma typ?

imsuchadiva
1

Ska du hålla på med en fysisk sport och har lätt att få blåmärken så får du vackert räkna med att du får ha blåmärken. Vem orkar bry sig om blåmärken?
Annars kan du ju börja spela fiol eller nå :)

Frosstis
0

#6 Jamen såklart jag vet att jag kommer ha blåmärken men undrade ifall jag kunde göra något åt det.

Vadå tycker du det är snyggt att gå på stranden i sommar med blåa ben?

Maria
2

#7 Det är väl ingen som har sagt.

/Maria

Tavern
0

#5 Ordentlig uppvärmning skadar nog inte, sen kan du även massera lätt på de drabbade områdena några ggr per dag så att blodet flyter på fint hela tiden. Tycker det fungerar för mig iaf, även jag har precis börjat med kampsport så är täckt i blåmärken med 🤪

AkaiTsuki
0

Det finns en kräm på apoteket som man kan smörja in på blåmärken för att de inte ska synas lika mycket. Fast i min erfarenhet så gör det ju fortfarande lite ont även om man lagt krämen så det inte syns 🙂

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=104544

//Joanna

OlgaMaria
0

Har man c-vitaminbrist kan man lätt få blåmärken. Kan kanske bero på andra saker också men detta är den grej jag känner till. Jag har förresten ätit c-vitamintillskott under en månads tid och har fortfarande brist, och då äter jag mycket c-vitaminrika grönsaker också, så det är tydligen inte helt lätt att få i sig tillräckligt. Sen har vi olika lätt att ta upp näring och sådär också. Jag har fått rådet att ta fyra tabletter om dagen då kroppen inte kan ta upp så mycket åt gången, och man kan heller inte lagra c-vitamin. Så mitt tips är att testa c-vitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Frosstis
0

tack för tipsen!! ska testa allt!:)