Bästa hälsotipsen!
Tänkte att vi kunde dela med oss av de knep som vi hittat som fungerar för oss.
Tex: Har du börjat äta något speciellt eller uteslutit något? Har du börjat med meditation eller någon träning? Har du kanske börjat utesluta gifter ur ditt liv på något smart sätt? Eller är det någon psykisk vana som gör dig hälsosammare? Ringa vänner oftare kanske? Det finns så mycket olika saker man kan göra men vad har fungerat för dig?
Vad har du gjort för förbättringar i ditt liv som gjort att din hälsa förbättrats?
motionera -minst 150 min i veckan (t ex 30 min/dag). hitta en motionsform som är rolig så att du ser fram emot det för då blir det enormt mycket lättare att göra det till en vana som håller. det behöver inte vara högintensiv motion som att springa. t ex en promenad eller dans är tillräckligt.
regelbunden motion sänker blodtrycket, minskar risken för åderförfettning, minskar stress, förebygger depression och lindrar för den som redan är drabbad, gör att man sover bättre, stärker stora muskelgrupper och hjärtat, minskar risken för benskörhet, minskar risken för diabetes, gör att man känner sig piggare i allmänhet och orkar mer och när man motionerar utsöndras "må bra-hormoner" vilket gör att man helt enkelt känner sig välmående. med mera…
Sov tillräckligt!
Undvika sura drycker som jucie och läsk t.ex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Läsk - ja men juice kan man dricka.
Jag har egentligen inget hälsotips som jag följer. Äter vad jag vill när jag vill och går aldrig på gym eller så då det är tråkigt. Däremot umgås jag med mina vänner och är det på sommaren blir det faktiskt i huvudsak utomhus vilket ju innebär mycket d-vitamin av solen med mera per automatik. Dessutom gillar jag inlines så det blir även inlines istället för skor många gånger, vilket ju faktiskt kan räknas till träning även om det är mer på "lek".
Det viktigaste är nog ändå att lyssna på sin kropp. Så länge man gör det tar man ju hand om sig vilket i alla fall för mig räcker gott, uppenbarligen.
#4 Många juicer har med för syrliga. Så flertalet sorter bör man undvika eller bara dricka med måtta.
Citat:
"…räknas alla sura produkter man dricker och äter som till exempel juice, läsk, vin, sport- och energidrycker, apelsiner, äpplen och surt godis." Källa: 1177.se
Men man kan dricka färskpressade juicer eller äta hela frukten. Läsk är bara en massa kemikalier i vatten.
#7 Jo det kan man göra, om man inte har i massa syrliga frukter.
Men när jag skrev jucie, syftade jag just på de färdiga eftersom det är det vanligaste (så upplever jag det i alla fall). Och många gånger när det skrivs "jucie" brukar det syftas till de färdiga.
# 8 Men du måste hålla med om att juicer innehåller näringsämnen som du behöver till skillnad mot kolsyrat vatten med kemikalier?
Jag har börjat med att nästan helt utesluta gluten Nu har jag inte alls lika mycket värk (från att måsta ta nån värktablett/dag till att inte ta nån på några månader är ganska bra enligt mig)
l'm back
#9 Ja det är ju bättre men inget som betyder att det är bra heller, inte de köpta i alla fall eller de med mycket syrligt i. Dåligt för bland annat tänderna 🙂
#10 Samma här
# 11 Det där gäller ju dina tänder. Inte hur du mår i övrigt. Jag vill påstå att man mår bra av ett glas juice om dagen men läsken kan man definitivt hoppa över och godiset och vinet också för den delen.
#12 Läs om läs rätt. Skrev bland annat.
Och skrivit annat här i tråden med. Du verka ha förvrängt/läst bara det du själv velat läsa av det jag skrivit tyvärr (hänt förr tyvärr) menmen. Sagt mitt i alla fall, släpper det och tänker inte skriva mer OT mm i tråden 🙂
# 13 Ja du har ju alltid rätt.
#14 Det har jag aldrig påstått eller antytt till! Ditt egna hittepå det där.
Varför ens hitta på falska saker och dessutom fortsätta på något som är avslutat? Extremt onödigt. För mig är det som sagt avslutat, så onödigt att fortsätta. Jag fortsätter på trådens ämne inget annat, är det något annat så PMa istället, betydligt bättre.
"#11 av Fridaakesson
#9 Ja det är ju bättre men inget som betyder att det är bra heller, inte de köpta i alla fall eller de med mycket syrligt i. Dåligt för bland annat tänderna" 
Skriver du när jag påpekar att det är tänder det gäller inget annat. Juice kan vara nyttig också utan att skada tänder såsom morotsjuice som exempel.
Men det ska också till att man håller juicen länge i munnen innan det uppstår frätskador och det gör jag inte. Däremot läsk klarar man sig utmärkt utan. Kemikalier och vatten. Precis som vin. Det går utmärkt att leva utan det också.
Apelsinjuice innehåller precis lika mycket syra som en opressad apelsin. Jag läste på mitt juicepaket och det är ingen syra tillsatt alls och juicen är dessutom pressad från speciella apelsiner med låg syrahalt dessutom. Den heter Godmorgon Mild.
http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310860053423
#16 Återigen beror på vilken sort. Många innehåller en hel del socker tyvärr = inte bra. Bästa är, som du nämnde innan, egenpressad i så fall.🙂
# 17 Nej juicen innehåller inget tillsatt socker, då är det inte juice. Juice innehåller fruktos inte något raffinerat vitt tillsatt socker.
"I Sverige är namnet juice skyddat enligt livsmedelslagen och i princip får bara drycker som innehåller 100% fruktjuice säljas under namnet juice."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Juice
Ja jag vet att du inte anser att att wikipedeia är tillräckligt tillförlitligt men jag orkar faktiskt inte googla fram något mer åt dig nu. Du får googla själv. Innan du skriver nästa gång tack!
#18 Känner att jag inte behöver googla men tack ändå.
Jag står för det jag skrivit. Finns flera delade meningar ang om jucie är bra eller inte (de färdiga då alltså), sedan upp till var och en vad man väljer att tro på eller göra helt enkelt 🙂 Precis som med mycket annat 😉 Men har sagt mitt, och du ditt: delade meningar, respekterar det. Inget mer att säga ang detta.
Jag tror att alla håller med om att läsk innehåller socker, det ifrågasätter ingen. Det finns heller inga vitaminer i läsk, så på den sidan är det inte heller nyttigt. Helt enkelt, läsk är inte nyttigt, nu vet vi det, bra.
Juice då? Nu pratar vi om ren juice UTAN tillsatt socker. Javisst, det är fruktsocker i det, men vad är fruktsocker då? Självklart går det att omvandla till vanligt socker det också. Jag kan garantera att om man dricker för mycket juice så går man upp i vikt, precis som med läsk, eller om man äter på tok för många söta frukter. Varför? För det är socker i det! Så på den punkten är det inte mycket bättre skulle jag säga. Å andra sidan innehåller juice vitaminer som är bra för en! Precis som ovan nämnt, och det bråkar ingen om heller! Det är ju bra att alla vet det.
Alltså: oavsett om man väljer juice eller läsk så får man i sig socker. Så är det. Juice är ett bättre alternativ eftersom man får i sig så många nyttigheter också, men i det stora hela ska man undvika båda i den mån man kan.
Utöver det skulle jag säga att det är bra att dricka mycket vatten så man renar kroppen från alla gifter som vill ut! :)
#20 Precis det jag har försökt få fram här 😉👍
Inte äta mycket salt, salta med måtta. Tänk på att majoriteten av kryddorna i matbutikerna innehåller mestadels salt. Kör själv på Alpnering 🙂 Mestadels krydda, minimalt med salt.
#21 jag har helt enkelt olika kryddor hemma och blandar själv, tex blandar jag egen "curry" men annars brukar jag blanda i själva grytan
l'm back
- Slutat med gluten. Nu vill jag försöka skära ner på mejeri också.
- Sluta med p-piller har nog varit det allra bästa för min hälsa. Förstod inte ens att jag mådde dåligt förrän jag slutade men nu känner jag mig som en ny människa.
- Bytt ut alla krämer i badrumsskåpet mot kokosolja
#23 Ja p-piller hade jag slutat med om jag kunde, har dock cerazette nu, inga hormoner som är i p-piller 🙂 (alltså vanliga) 😛 Finns tyvärr inga andra alternativ för mig så får köra på det ändå. Men är nog många som mår dåligt eller liknande och inte tänker på att p-piller eller vissa p-medel kan vara orsaken.bra att du tog upp det
En liten instickare till den här juice-debatten som blommat upp här:
Fruktsocker = fruktos
Fruktos kan inte tas upp direkt i blodet utan måste föst behandlas i levern och omvandlas till glykogen. En del av det omvandlade glykogenet går ut i blodet och en del lagras i musklerna som glykogen. Därför höjer Fruktos inte ditt blodsocker lika snabbt som "vanligt" socker, men det betyder inte att det är ett bra socker.
Fruktos:
är det mest fettinlagrande sockerarten
tas upp direkt av levern utan inblandning av insulin
kan vid överdriven konsumtion öka risken för fettlever
ger en lägre produktionen av mättnadshormonet leptin
stänger av kroppens mättnadssignaler
Juice är helt enkelt en sockerbomb fullt av faligt fruktos tillsammans med mindre fibrer än frukten den kommer ifrån och några få vitaminer och antioxidanter. (Är mycket mer vitaminer och antioxidanter i vanlig mat än i frukt, med några få undantag.)
Jag skulle helt ärligt hellre dricka ett glas läsk om jag var sugen på att dricka något sött istället för ett glas fruktjuice fullproppat med fruktos. (Men jag dricker inte läsk heller.) Jag får i mig mina vitaminer och antioxidanter via maten istället. :-)
Såhär gör jag, fysiskt som psykiskt:
Inget tillsatt socker (har aldrig socker i min gröt, i mitt te eller kaffe osv).
Inget godis eller läsk, alltså inget socker.
Inget tillsatt salt (förutom vid pasta, potatis osv).
Mycket vatten, 2 liter/dag.
Mycket grönt.
Minst 30 min promenad/dag.
Yoga, meditation och hemmaträningar (styrketräning, dans) 4-5 dagar i veckan.
Minst 8 timmars sömn.
Rutiner, lägga sig samma tid och upp samma tid.
Le åt allt, det utsöndrar lycka inom en och man mår bra.
Ut med energitjuvar ur ens liv och in med energigivare.
Lägger mig inte i onödiga diskussioner, allt för att undvika att mitt humör dras ned.. jag säger mitt, sen lämnar jag diskussionen (om det är en het diskussion på nätet med andra ord).
#25 nog för många läsksorter innehåller tillsatt fruktsocker (corn suryp) men innehåller inga av de vitaminer och mineraler som juice. oc juice är mer törstsläckande (så man dricker mer av läsken)
l'm back
Detta har funkat bra på mig: Bort med : Läsk, pasta, bröd, halvfabrikat. In med: mer grönsaker, mer protein, aloe vera som kosttillskott samt regelbundna måltider. :)
Jag har flyttat ifrån storstaden till ett dragit litet torp och behöver inte längre använda några astmamediciner. Förut fick jag ta flera gånger om dagen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#29 så var det för min svåger fast tvärt om
han är allergisk mot "allt" men bodde på bondgård förr och det gick bra bara han inte gosade med djuren, nu bor han i stan och kan knappt komma hem pga allergi trots mediciner
l'm back
Jag tror att det krävs flera saker för att uppnå fundamental hälsa.
Kroppen behöver vissa näringsämnen för att fungera optimalt och det första man bör göra i jakten på hälsa är att äta mat som är så näringsrik och nära vår naturliga föda som man kan komma. Denna mat består av linser, bönor, nötter, frön, grönsaker, kött/fisk/ägg. Man bör även ta tillskott av jod, selen och på vintern D-vitamin. Äter man detta så har man säkerställt näringsbehovet och tagit ett stort och viktigt steg mot fundamental hälsa.
Men det räcker inte att äta mer av hälsosam mat. För att uppnå fundamental hälsa så måste man även sluta äta sådant som är skadligt för kroppen; socker, godis, kakor, glass, läsk/saft, friterat, skräpmat, i princip allt som har en ingredienslista, oljor, margarin, pasta/ris/potatis/bröd m.m.. Och inte äta så mycket av kött/fisk/ägg/mjölkprodukter.
Sedan behöver man även röra på sig, och det kan man göra på många sätt.
Utöver det så rekommenderar jag meditation. Sätt/lägg er ner och försök att inte tänka, bara va, bara observera, och träna på att vara i det tanklösa tillståndet så länge som möjligt. I början kanske man klarar det i några sekunder innan man börjar tänka igen, men efter ett tag klarar man det i någon minut, sedan 3 minuter o.s.v. tills man kan vara tanklös/i nuet hur länge man vill. Att inte tänka är att slappna av i själen.

Jag har gått på några yogapass och blivit bättre på hållningen och andningen. Jag försöker byta ut mjölken mot vatten och äta mindre.
Så fort min stackars vad blir bättre ska jag återuppta mina 60-90 minuterspromenader. Det har varit så jobbigt att inte kunna gå.
>>>Malum domesticum<<<
Jag kome i kontakt med The Law Of Attraction och YWIYC som totalt förändrat mitt liv. En 14 timmar/14CD lång utbildning om hemligheterna bakom The LAw Of Attraction och filmen The Secret
Ni hittar filmen överst i denna Grupp
Vi på OHC-Health finns här för att ge dig en optimal hälsa.
Gratis konsultation och rådgivning 0733-945306 http://ohc-health.com/
Mycket spännande läsning under "Artiklar om hälsa" Nyhetsbrev