Detox
Vi får se om detta är rätt forum, jag tar en chansning!🙂
Jag känner att den sista tiden har det blivit alldeles för mycket socker, kaffe, snabbmat, kakor och soffsittande.
Så jag är sugen på att göra en detox, för jag tänker att kroppen hade känts så mycket fräschare om man rensade ut alla de gifter som finns!
Någon som har tips, erfarenheter, recept och kunskap?
Vad är det du ska detoxa dig från? :-)
Socker, mjöl, koffein och snabbmat?
Fungerar dina organ som de skall så bör "gifterna" som kan rensas ut redan göra det. Vill du rensa ut något på annat sätt så finns laxermedel och emetikum.
Nyckeln med de flesta detox-dieter är energirestriktion. Ut med det gamla och in med det nya.
#1 #2 Egentligen har jag nog ingen koll, har bara fått för mig att kroppen lagrar skit såsom socker, koffein och ämnen från hudlotions eller tvål. Har hört ordet detox och sett produkter för det.. Men då är det kanske mest meningslöst??
Det har ju blivit en populär marknad och de flesta har bara en hum om vad "detox" står för och tänker att det är nog något bra. Rensa från gifter kan ju aldrig vara fel.😉 Det finns ju t.om plåster som renskar ut ??? från fötterna. Gissar att det går bra att tjäna pengar på sådant här.
Logiskt känns det bra att dricka vatten och minska eller sluta på det man anser sig behöva rensas från så tar det nog inte många dagar förrän kroppen är i balans.
/Maria
#4 Lite "back to basics" alltså😉 Kanske ska satsa på rawfood eller mat utan transfetter och tillsatser iaf,man kan ju göra massor av kalla soppor eller sallader. Värst blir att skippa kaffet…

Det skulle vara enklare att besvara din fråga om du uttryckte dig på svenska. Sådana där modeord som t ex detox tycks kunna tolkas lite hur som helst. De som marknadsför idéer och produkter som ska "detoxa" är långt ifrån överens om vad det gäller. Vet du själv vad du vill?
Har du ätit för mycket socker och snabbmat, druckit för mycket kaffe och suttit för mycket i soffan, bör det bli bättre successivt, när du gör tvärt om. Några andra "mirakelkurer" tror jag inte på.
#6 I grund och botten vill jag nog ha en motiverande kickstart efter graviditet, mammaledigt och inte ha hunnit med mig själv pga ett energiknippe till barn❤️..
Det är lite kul, för jag är sån som alltid tyckt att "det är väl bara att göra" men jag känner nu att jag är i en fälla där jag kommer hem och är slutkörd efter skola och inte riktigt hinner med mig själv…
Vilka insikter man kan komma till tack vare internetvärlden!
För att detoxa/avgifta behöver man tänka på två saker.
Det ena är att man måste äta ren, naturlig och näringsrik mat och även ta tillskott av jod, selen och på vintern D-vitamin, så att kroppen får i sig all näring den behöver för att fungera optimalt, och ingenting annat. Helst så mycket ekologiskt som möjligt.
Det andra är att man måste sluta äta sånt som är skadligt för kroppen och/eller som innehåller gifter och tungmetaller;
Socker, godis, kakor, glass, läsk/saft, friterat, skräpmat, i princip allt som har en ingredienslista, oljor, margarin, pasta/ris/potatis/bröd m.m.. Och inte äta så mycket av kött/fisk/ägg/mjölkprodukter.
Äter man så här så kommer kroppen avgifta sig själv. Plus att jod och selen hjälper till att avgifta från en lång rad olika gifter och tungmetaller.
Det går även att ta högre doser jod för att avgifta snabbare men det är inget jag tänker rekommendera här.
Detox är ett väldigt brett begrepp. Det handlar om att rena kroppen och det kan man göra på hur många sätt som helst. Men man kan kortfattat säga att det handlar om två saker - begränsa intaget av sådant som belastar kroppen, och att tillföra mat, tillskott, livsstilsförändringar eller behandlingar som hjälper kroppens rening. Man kan fokusera endast på att begränsa, eller endast på att tillföra, eller på både och. Det handlar väl om hur motiverad man är, samt på hur stora problem man har med sitt mående, och hur stora resultat man vill se.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus