Vad är sömn...
Kan inte sova och har inte kunnat sovit på hela natten.. Vet inte vad det är som håller mig vaken, tänker jag för mycket kanske? Eller är jag bara inte trött? Det konstiga är att jag inte själv vet… Ska upp om ca tre timmar och göra mig iordning och åka till skolan, efter skolan har jag sång och efter det har jag sång igen och då ska vi repa inför minnesdagen av förintelsen.. Kommer bli en lång och jobbig dag, hoppas bara jag får sova ikväll/natt och att jag inte svimmar av utmattning idag.
// Evelina
Kommer åka hemifrån vi 09.30 och inte komma hem förrens 20.00-21.00
// Evelina
Se över dina kvällsrutiner. Det finns många tips att hitta på internet. Här är några tips som jag tagit till mig som fungerar för mig:
Motionera under dagen. En kropp som har tränat under dagen blir naturligt trött på kvällen. Men tränar du för sent så blir det svårt att sova då kroppen fortfarande är uppe i varv. Men det är individuellt det där.
Ät inte en tung middag för sent. Låt det gå minst 3 timmar efter middagen innan det är dags att sova.
Du behöver börja varva ner minst 2 timmar innan du går till sängs. Tona ner belysningen hemma och slappna av på ett sätt som känns bra för dig. Lugn musik kanske? Se inte på en film eller serie eller dylikt som har ett högt tempo eller som gör dig stressad.
Drick ört-te på kvällen. Det som heter kvällsro är toppen. Vanligt te innehåller upppiggande ämnen så se upp med innehållsförteckningen. Ha inte i socker i tet då det är upppiggande. Mjölk däremot går bra. Varm mjöl är avslappnande.
Tänk på att sluta använda mobilen, datorn, tv:n osv ungefär 30 min innan du ska sova. Det tar ungefär så lång tid för hjärnan att varva ner efter att man hållt på med datorn, plattan, mobilen eller liknande.