Diskbråck i bröstryggen?
Finns här någon med diskbråck i bröstryggen som kan tala om för mig hur det kändes när det hände och hur man kan lindra symptomen förutom att käka en massa smärttabletter ? Tror jag har det men är inte helt säker. Hittar så lite information om just bröstryggsproblem på nätet att jag därför frågar här.
Jag vet inte så mycket själv, men mitt ex blev mycket hjälpt av att promenera mycket. Det liksom "rättade till läget" brukade han säga.
Han har flera höga diskbråck. Armhävningar brukade han också göra, men hur bra just det är egentligen vet jag inte… svårt att tro att det är bra om man inte redan är ganska vältränad.
Men att promenera ska vara bra och det hjälpte honom i alla fall. Förutom minskade smärtor så minskade domningarna också. Bäst ska det att promenera på ojämn mark, så som skogen etc tillexempel.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ja nu på vintern har jag ju inte varit särskilt mycket ute alls. Det kanske faktiskt skulle hjälpa att gå ut och gå lite. Armhävningar vågar jag mig inte på just nu, men annars tror jag nog att träning bara är bra, men kanske inte när det är akut? Testade att göra några yogaövningar i går, men det blev bara värre av det. Vågar knappt sträcka på mig för det knastrar och knäpper och så strålar det till av smärta mellan skulderbladen om jag råkar sträcka på mig lite för mycket. Nacken är helt stel och styv den med. Men tack för tipset om att promenera.
Nej nej! All träning är inte bra! Speciellt inte sådana övningar som yoga med sträckningar osv. Och speciellt inte om man inte är ordentligt uppvärmd så musklerna är mjuka.
Just därför tror jag inte alls att armhävningar är något bra, trots att mitt ex tyckte det. Armhävningar är ju en påfrestning för ryggen.
Men promenader vet jag ska vara bra för ryggen.

Du bör nog uppsöka läkare för att få en korrekt diagnos. Att på egen hand söka lindring mot eventuellt diskbråck, om det inte är det utan något annat, kan bli ganska fel.
Nej jag märkte det. Men jag var på en promenad ute i naturen i går och det kändes verkligen jätte skönt :)
Jag ska till läkaren och be att få en remiss till magnetröntgen. Tills dess kan jag inte göra något annat än att försöka lindra mina besvär på egen hand så gott det går.
Vad skönt att promenaden kändes behaglig! Hjälpte det dig och lindrade smärtorna någonting under och efteråt?
I så fall är det ju bara att fortsätta med naturpromenader så hjälper du dig själv att må bättre på vägen! Även om eventuell operation skulle komma att bli nödvändig. Speciellt då, eftersom bättre grundhälsa och grundmående ger bättre förutsättningar för återhämtning också. 👍
Smärtan blev mycket bättre och så kändes efter en stunds promenerande som om hela ryggen rätades ut och blodet började flöda bättre. Att sitta vid datorn känns dock inte alls bra så jag ska inte skriva mer nu. Ville bara tacka dig för rådet och säga att det hjälpte och jo jag ska nog oftare ut och promenera nu :)