Axelsmärtor
Har under ett par månaders tid känt en påtaglig smärta vid rörelse i min högra axel. Det kommer och går, hittills har jag inte märkt av att den är stel på något sätt, utan endast smärtande i vissa positioner.
Jag googlade runt på problemet och fann detta:
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Frusen-skuldra/
Jag fyller 19 i februari och eftersom normalåldern på frusen skuldra verkar vara 40-60 så känner jag mig väldigt förbryllad, men ändå inte överraskad om det skulle vara fallet då jag verkar vara benägen att åka på alla sorters konstiga åkommor. :P
Jag vet att ingen kan göra ett utlåtande och att jag borde uppsöka läkare om jag vill vara säker, men jag har varken råd eller lust då det ändå känns som en relativt liten grej. Jag är mest nyfiken på om någon haft samma sak? Någon som har en teori om vad det kan vara förutom frusen skuldra?
Har köpt Voltaren gel som jag ska prova i en vecka, blir det inte bättre då så kanske jag bör gå till läkaren i alla fall. Vad tycker ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är förmodligen inte frosen sholder. Min gissning är att du antingen har en inflammation eller aningen framåtroterade axlar.
Jag tycker du ska uppsöka din sjukgymnast för att få hjälp en med utvärdering och övningar innan det blir värre. Det är värt de där 100 kronorna som ett besök kostar.
Att gå på voltaren-kur kan lindra en eventuell inflammation i axeln men om du har andra problem och inte gör sjukgymnastik så kommer problemet bara att återkomma.
Ska du köra en antiinflammations-kur så krävs det att du har en ständig dos i kroppen och jag vet inte hur bra det är för huden att ha sån där kräm på under en längre tid. Enklare är att köpa diklofenak(bäst för inflammationer) och äta det konstant enligt receptet i ca 1,5 veckor. Blir du inte av med smärtan efter en sådan kur så uppsök sjukgymnasten.
En sjukgymnast kan komma att vilja sätta en kortisonspruta in i axeln för att lindra smärta, men det kan du tacka nej till och istället pröva att först göra rehab-övningarna som du får. Kortison tar bara bort smärtan tillfälligt och fixar inte orsaken till problemet.
Om det är så att du har framåtroterade axlar så behöver du börja träna rotatorkuffen och dem övre ryggmusklerna för att få bak axlarna och öka rörligheten för att inte orsaka smärtor eller "frosen sholder" i framtiden.
Du ska alltså förmodligen börja träna:
1. Rörlighet i axeln
2. Övre ryggen + rotatorkuffen för att få bak axlarna
Här är en övning du kan göra för att testa din rörlighet i axeln:
(Kan du inte göra den här så behöver du öva rörlighet.)
Stå mot en vägg och låt inte ryggen svanka för mycket utan ha kontakt med både rumpan och övre ryggen i väggen. Gör sedan rörelsen i videoklippet:
Om du verkligen inte har råd med ett besök hos en sjukgymnast kan du googla "rotatorkuffen övningar" och börja träna lite själv.
Det som gör ont i axeln vid dessa problem är oftast att man blockerar nervgångarna när axeln blir framåtroterad. Problemet förvärras av dålig arbetsställning vid datorn och generellt sätt dålig hållning och bålstyrka.
Ett skönt knep för att lätta lite på trycket i nerverna är att sitta på en stol och rotera bak axlarna (i en atletisk hållning) och sedan ta tag med handen i sitsen lite bakom dig och sedan luta kroppen lite åt motsatt håll (inte framåt) så att du får en stretch nedåt och bakåt i axeln. Det öppnar upp i nervgångarna och kan lindra lite tillfälligt.
Sista tipset jag har är absolut inte glömma att stretcha bröstmusklerna. Stå i en dörröppning och håll upp underarmarna längs med dörrposterna på båda sidorna med armbågarna i 90 grader. Luta dig försiktigt framåt.
Ofta när man har detta problemet är man oxå för kort i bröstmusklerna. Och om du bara tränar rotatorkuffen så finns det fortfarande inget "spelrum" för axlarna att röra sig bakåt.
Ingen fara. :-) Viktigt att ta hand om sin kropp tidigt. Sånna här småsmärtor kan lätt bli stora problem 10 år fram i livet och då är det mycket svårare att fixa.
Ta din kropp på allvar. :-) Lycka till!