Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3073 ggr
Ellenfyrkant
0

Sneda tänder, för sent?

Har alltid haft så gott som perfekta tänder. Vita, jämna och bra placering på varenda tand. Nu i 20-års åldern måste käken börjat dra ihop sig? Bara sedan några månader tillbaka börjar ena 1:an i underkäken att vinklas inåt, för att det plötsligt blivit för trångt för tänderna i underkäken. Kan jag göra något åt detta eller är jag för gammal för att kunna förändra munnen för ett permanent resultat? Visste inte riktigt vart jag skulle placera detta men otroligt tacksam för svar!

Mvh Ellenfyrkant

annia1
0

Korta svaret är nej, det är inte för sent. I alla fall inte vad jag vet. Jag var själv över 30 när jag korrigera mina tänder. Men det blir ju nåt som du själv får betala, vet dock inte vad det kostar. 

Nu vet jag inte, men personligen tycker jag det låter lite konstigt att det börjats ändrats nu för du borde växt färdigt. Så fråga din tandläkare även om varför det hänt nu. Det jag skulle kunna tänka mig, har du fått dina visdomständer annars kanske dom är på gång och då gör att det blir trängre. Så prata med din tandläkare.

.

Ellenfyrkant
0

#1 Jag har lärt mig att käken förändras med åldern. Täcks sånt här av fri tandvårdsförsäkring eller är det bli upp till mig att bekosta själv?

Mvh Ellenfyrkant

annia1
0

Jag som missat det där att käken kan förändras.

När det gäller tandvårdsförsäkring så vet jag inte vad som ingår i den. En gissning att det inte ingår. Men att det kanske kan göra det om du har problem med bettet så att det måste göras. Men att bara vilja rätta till tänderna så ingår det nog inte. Vad som gäller för dig kan nog bara tandläkare svara på.

.

Ellenfyrkant
0

Är det tandställning i underkäken som gäller för att justera sånt här eller finns det fler alternativ ? Har dålig koll. Verkar gå på 15-20 tusen med räls. Känns lite dyrt för att rätta till detta "sköthetsbekymmer".

Mvh Ellenfyrkant

annia1
0

Enda egentliga alternativet är nog tandställning. Men inte säkert att du behöver räls finns ju andra tandställningar. Fast du svarade inte på om du fått dina visdomständer. Har du fått dom så kanske det räcker med att dra ur dom för då får de andra tänderna mer utrymme. Om du inte har fått dom så be tandläkaren kolla om dom är på väg så kanske ev operera bort dom. 

Det är just det du skriver "skönhetsbekymmer" som gör att det nog inte ingår i försäkringen.

.

Ladydragon
0

Det vore nog en god idé att gå till tandläkaren och kolla upp tänderna….låter inte helt normalt att tänderna börjar att flytta på sig 🤔

mina tänder sitter där dom alltid har gjort förutom en tand som är lite sned efter en olyckshändelse….

Ellenfyrkant
0

#5 tack för svar! Inga visdomständer på G mig veterligen. #6 det är fullt normalt att det blir trängre i munnen med åldern. Därför mindre barn med småglipor mellan tänderna inte har det särskilt många år (alltså barn i den åldern att de tappat mjölktänder). Så jag vet att det inte är onormalt, funderar mer på om det går att ändra permanent eller om tänderna gärna vill tillbaka när man är såpass "gammal".

Mvh Ellenfyrkant

Maria
0

När jag var i 20 års åldern så upptäcktes att jag hade två visdomständer i nederkäken som växte på tvären och på så sätt tryckte i hop resten av tänderna.

Båda fick opereras bort och de hade inte ens kommit upp utan man såg dem endast på röntgen.

/Maria

annia1
0

Ellenfyrkant du kan inte jämföra barn med vuxna för man växer/förändras fram tills man är 18-20 år och fram tills dess så är det helt naturligt att det ändras. Och många föräldrar får rådet att man ska avvakta med tandreglering just för att barn växer. Men när man växt färdigt så brukar det inte förändras särskilt mycket.

Om en reglering håller permanent går nog inte svara på generellt det kan nog skilja från person till person.

.

[rumelle]
0

Som sagt, det är absolut inte för sent men det är däremot kostsamt. Beroende på hur stor behandlingen blir och om korrigeringar även måste göras i överkäken för att det ska stämma med hopbitningen efteråt kan det gå på mellan 15-45 tusen. 
Vanlig tandvård får man ju en viss ersättning för från försäkringskassan, men eftersom detta är något helt och hållet estetiskt får du stå för hela kalaset själv. Prata med din vanliga tandläkare så kan de skicka en remiss åt dig för att bli undersökt hos en ortodontist. Då kan du får ett terapiförslag och kostnadsförslag så kan du själv bestämma sen om du vill genomgå behandlingen eller vänta med det.